Na de ZEUS OF FINLAND, valt nu de eer te beurt aan de VENUS. Ook voor haar een dossier.
Ik ging dus speciaal voor de SVITZER MUIDEN, want die ontbrak nog in mijn Svitzer-verzameling. Ik was gelukkig op tijd, want even later vertrok zij. Ik kreeg er een ererondje van de SVITZER SVEZIA bij cadeau. Ook lukte het mij om de SVITZER AMSTEL wat beter op de foto te krijgen.
En bij de buren mocht ik de Port of Amsterdam 1 (Castor) en de Port of Amsterdam 4 (Athena) platen. Twee Stan Tugs 1907 van Damen. De derde, de PA 5 (Pollux) was niet thuis.
Voor de andere foto's die ik daar in Amsterdam maakte moet je even op de button 'Meer foto's' klikken.
Van de vier schepen* die ik nog mis in mijn Iskes-verzameling, trof ik er in IJmuiden niet een. Wél kon ik - met wat beter licht inmiddels - wat aanvullende prentjes maken van de TRITON, de THETIS (gecharterd door Svitzer) en de VENUS. Van die laatste maakte ik een detailpagina en riep haar uit tot mijn 'Schip van de Week'. Klik en kijk maar.
*) P.S.
Achteraf bezien had ik mijn huiswerk beter moeten doen. De vier schepen die ik dacht te missen, opereren helemaal niet vanuit IJmuiden. Drie werken er in het buitenland en de vierde, de MERCURIUS, in het Rotterdamse. Dom...dom...dom... Al doende leert men (hoop ik).
De Wielewalen zijn weer terug in de Broekpolder in Vlaardingen. Ze zaten rond om mij heen, maar mooie prentjes maken: ho maar!
Komt een Vosje een Konijn tegen, snuffelt er even aan en vraagt dan: 'Ben jij lekker?' Zegt het Konijn: 'Zo voel ik mij niet!' 'Oh! Jammer....'
Toen het vanmiddag opklaarde, besloot ik een rondje Noordzeekanaal te gaan doen. Ik begon bij Svitzer in Amsterdam. Daarna naar Svitzer en Iskes in IJmuiden. Ik trof er van alles thuis en aan het werk. Bovendien lagen er in IJmuiden ook nog twee gasten, de ijsbrekende zeesleper Zeus of Finland* en de Multratug 4 met als thuishaven Terneuzen. Die laatste had er zojuist - met hulp van de Saturnus - de RAMBIZ afgeleverd.
Een forse 'vangst van de dag' dus. Klik maar op de button voor 'Meer foto's'.
*) P.S.
Ik kreeg op mijn vraag wat de ijsbekende zeesleper Zeus of Finland in IJmuiden te zoeken heeft een helder beeld.
... In de winter worden ze ingehuurd door de Finse regering. In de zomer doen ze al zo'n 15 jaar sleepreizen met boorplatforms ed. op de Noordzee. Pas sinds een jaar of 2 vanuit IJmuiden, voorheen altijd vanuit Den Helder.
... Door de kaptein werd mij verteld dat dit schip zeer stabiel is t.o.v. andere slepers, doordat ze erg diep steekt. Ook heeft ze een grote lengte sleeptros aan boord, Gecombineerd met een hoge trekkracht het ideale schip voor een (korte) sleepreis.
... Dit schip is gebouwd in de hoogste ijsklasse die er bestaat, is dus wel degelijk een ijsbreker. Alles is hierop ontworpen, ronde kimmen, grote schroef met veel vermogen van speciale legering. In de winter wordt er zelfs een frame op de kont gelast om escorterende schepen op te vangen die niet op tijd kunnen remmen.
... Ik heb dit scheepje als model gebouwd, weet er dus wel iets vanaf.
Pim Hoogenraad