De CARLO MARTELLO heeft vanaf nu ook een eigen Sleepbootdossier, om te voorkomen dat ze jaloers wordt op de SEAWAYS 22. Daar staan wederom geen spectaculaire zaken in, want ook over haar er is op het internet weinig te vinden, maar toch....genoeg voor een uurtje klikken en lezen!
>> Klik hier voor dat dossier. <<
De SMIT EBRO was de enige van de vijf slepers die ik vandaag voor de lens kreeg die aan het werk was. Zij had het in de Lekhaven druk met het draaien en afmeren van de NEDERLAND REEFER.
Daar trof ik voorts de SEAWAYS 22. Die lag afgemeerd langszij de CARLO MARTELLO. De foto kwam mooi van pas voor mijn bijgewerkte Sleepbootdossier over de SEAWAYS 22. Klik en kijk maar!
En waar ik eigenlijk voor naar Rotterdam was gereden, was voor de SEA BULLDOG en de FAIRPLAY 31. Twee slepers die ik nog niet in mijn foto-verzameling had. Nu dus wél, hoewel de FAIRPLAY 31 lelijk werd afgedekt door een olieboot. En die zou er nog wel even blijven liggen ook, omdat zij olie had gelekt en nu de politie aan boord had. Een volgende keer beter!
Klik voor de overige foto's even op deze button:
De SEAWAYS 22 heeft vanaf nu een eigen Sleepbootdossier. Daar staan geen spectaculaire zaken in, want er is op het internet weinig over haar te vinden, maar toch.... het weten waard!
>> Klik hier voor dat dossier. <<
Vanaf de Maasvlakte kwam de EN AVANT 10 met het ponton BREMEN, beladen met - zo te zien - funderingen en transitiestukken voor windmolens. Bestemming Eemshaven. Het span zat wat ver weg voor de foto en ook de hittetrilling maakte het er niet beter op, maar als bewijsplaatje voldoende.
En vlak daarna kwam vanuit de Wilhelminahaven in Schiedam een sleep de rivier af, bestaande uit het ponton CC ATLANTIQUE, getrokken door de SEAWAYS 22, met stuurassistentie van de EN AVANT 7 en de EN AVANT 9. Op het ponton, de onderbouw voor het eerste transformatorplatform in het nieuw aan te leggen windpark Borssele. Die 'jacket', zoals dat gevaarte in vaktermen heet, werd gebouwd bij HSM Offshore in Schiedam.
De beide Muller-Dordrecht slepers haakten buiten de pieren af en gingen vol gas retour station. De sleep vervolgde zijn reis naar het Windpark Borssele.
Zie ook deze video"s die TenneT-TSO liet maken van de bouw en het transport van dit gevaarte:
Voor de ontwikkeling van de BIS VIRIDIS tastte ook Europa in de subsidie-buidel. Als dank kregen de direct betrokken hoogmogendheden vanochtend een rondje Rotterdamse haven met het - deels dankzij hen gefinancierde - schip. En om het helemaal áf te maken, waren er zelfs Europese taartjes aan boord! Je moet wel een Damen zijn om daaraan te denken.
Ik trof het gezelschap en het schip aan bij de Parkkade en werd door de Redwise-stuurman Roel uitgenodigd voor een bezichtiging. Dankzij hem én Europa, is mijn matige fotosessie in de Wiltonhaven van een paar dagen terug nu ruimschoots goedgemaakt.
Morgen gaat ze voor haar paaltrektest naar de Maasvlakte en later (Facebook heeft het over september) vertrekt ze naar Antwerpen waar men met haar gaat proefvaren.
Inmiddels heb ik ook het Sleepbootdossier van de BIS VIRIDIS aangepast. Daarin is haar levensloop beschreven. Klik dus even door als je durft.