Gisteren liep ze om 14:30 uur Scheveningen binnen, de VARNEBANK. Ze kwam uit Maassluis. Ik kiekte haar vanmiddag en zal eens kijken of ik van haar een Sleepbootdossier kan samenstellen, want het is een schip met een behoorlijke geschiedenis. Wordt dus wellicht vervolgd.
De Jufferkraanvogel uit Noordwijk is wel mooi, maar tipt mooi niet. Het is namelijk een, wat je noemt "escape". Ontsnapt uit gevangenschap, getuige de kwekersring 1884 | 14. Ik had er vorig jaar ook een in Rijpwetering. Misschien wel dezelfde. Die tipte ook al niet. 't Was jammer.
En toen Jan eenmaal was vertrokken kwam de IJsvogel nog even afscheid van ons nemen. Leuk wel, maar volgende keer graag met iets meer licht!
En op Hoek van Holland kwam dit Kneutje nog even bij ons zitten. Helaas voor haar, voorzien van een forse teek.
De speaker op de Wereldhavendagen wist te melden dat de beide zusters MULTRATUG 32 & 33 gisteren ter plekke zijn gedoopt.
Heb ik dat dus even mooi gemist. Maar hen gelukkig niet. Ze lieten nog het nodige trek- en draaiwerk zien. Dat dan weer wél!
Verder traden op:
Het was me het dagje wel, meneer Dröge.....
De zogenaamde Fast Crew Supplier 4008 JOY RIDER (IMO: 9762314) ligt afgemeerd in de Derde haven met de Damen-vlag in top. Damen is volgens Bureau Veritas inderdaad haar huidige eigenaar. Ze wordt hier klaar gemaakt voor vertrek naar de Monaco Yacht Show (25/28 september).
Ze ziet er als nieuw uit, maar dat is ze niet. Al in 2015 werd haar kiel gelegd bij DAMEN SHIPYARDS KOŹLE SP. Z O.O. in Polen als bouwnummer 545102. Op 16 februari 2016 werd zij daar te water gelaten en 26 februari 2016 kwam zij - nog als casco - achter de Poolse sleepboot CYKLOP in Nederland aan voor verdere afbouw. In maart 2016 zou ze worden opgeleverd aan Naviera Integral de CV. uit Mexico City. Die staat ook wel genoteerd als eigenaar, maar kennelijk is er in het verkooptraject wat mis gegaan. Ze werd alsnog toegevoegd aan de voorraad van Damen en is vanuit daar in de mottenballen beland. Haar tweede tewaterlating bij Damen Shipyards Gorinchem staat namelijk pas genoteerd op 5 juli 2019. Daarna wordt ze afgebouwd en wel bij hun dochter Amels-Vlissingen.
En datzelfde Bureau Veritas, dat Damen vermeldt als eigenaar, geeft als officiële bouwdatum: 29 augustus 2019.
Hoe het precies zit? Ik weet het niet. Wie het wél weet mag het zeggen.