versie 2.6
copyright @portofantwerp
De IMO 9842932 staat sinds 4 september 2020 op naam van het Havenbedrijf Antwerpen NV Van Publiek Recht, handelend onder de naam Port of Antwerp. Ze vaart daar rond met de welluidende naam "50" [1] [2].
Hier haar levensloop:
YN515005 - De 'drijvende appel'
Dit jongere zusje van de INNOVATION [3] wordt op de bouwwerf in Galati (RO) liefkozend de 'drijvende appel' genoemd. Ze is dan nog groen. Als bouwnummer YN515005 is ze de vijfde van de serie RSD Tugs 2513 Twin Fin* en de eerste (en bij nader inzien ook de enige) die wordt uitgerust met een modulair Marine NOx Reductie Systeem om te voldoen aan de IMO Tier III-regelgeving.
- Ze gaat ze daar op 16 februari 2018 te water [4].
- Haar opleveringsdatum (= bouwdatum) is 14 juni 2018 [1].
- Daarna vertrekt zij op eigen kiel, met een bemanning van Redwise, naar Marseille.
*) De RSD-tug 2513 Twin Fin-familie
Meer over dit ontwerp en hoe het staat met haar vier voorgangers en haar drie opvolgers, is te lezen in het Sleepbootdossier RSD Tug 2513 Twin Fin [3]. Klik dus eventueel even daar naar toe door.
BIS VIRIDIS
- Op 25 juni 2018 wordt ze tijdens de ITS 2018 in Marseille gepresenteerd aan de vakbroeders [5] [6].
- Daar begint haar leven als 'BIS VIRIDIS' , wat 'TWEEMAAL GROEN' betekent [7]. Niet alleen een verwijzing naar de kleur die haar opbouw toen had, maar ook 'een knipoog naar de milieuprestaties [8] van deze RSD Tug 2513 [9]', volgens het Damen Magazine [10].
- Begin juli is ze voor demonstratiedoeleinden in Barcelona [11].
- Daarna vertrekt ze naar Nederland, alwaar ze op 13 juli 2018 aan komt [12].
- Ik tref haar een dag later in de Wiltonhaven in Schiedam [13].
|
19 juli 2018 - Rotterdam - Kennismakingsrondvaart |
- Op 19 juli 2018 verzorgt Damen vanaf de Parkkade een kennismakingsrondvaart voor genodigden, betrokken bij het 'Horizon 2020 research and innovation programme' van de Europese Unie, vanwaaruit het RSD-project gesubsidieerd werd. Na afloop daarvan mag ik aan boord een kijkje nemen [14]. Met dank aan stuurman Roel van Redwise.
- Op 20 juli gaat ze voor haar paaltrektest naar de Maasvlakte.
- Vervolgens vertrekt zij naar Rusland, alwaar zij op 30 augustus haar kunsten vertoont [15].
- Tot slot van haar toer vaart ze in charter in Antwerpen bij het Havenbedrijf Antwerpen [16].
MULTRATUG 6 (2)
|
14 november 2019 - Rotterdam |
- Ze blijft in Antwerpen, maar nu onder de hoede van Multraship.
- Daartoe wordt ze bij Maaskant in Stellendam "ontgroend" en daar op 17 juni 2019 herdoopt tot MULTRATUG 6 (2) [17] [18]. Geen appeltjes-groen meer op de sleepboot...gewoon mee in de Mutraship huisstijl.
- Op 22 juni gaat ze onderweg naar Terneuzen, alwaar op 28 juni 2019 - tijdens de Havendagen Terneuzen - aan die herdoop nog een feestelijk tintje wordt gegeven [19] [20].
- Ze blijft tot eind juni 2020 voor Multraship in het Antwerpse en gaat dan terug naar haar verhuurder.
50
Nadat ze - onder supervisie van Multraship - door de Antwerpse Stedelijke Sleepdienst uitvoerig is getest en de bemanning voldoende is opgeleid, wordt ze op 4 september dus officieel gekocht [2]. Hier de aanloop:
|
Foto bij persbericht Damen |
- Op 30 juni 2020 komt ze in Stellendam aan voor haar metamorfose, inclusief het aanbrengen van het FFS-brandblussysteem [21].
- Op 8 juli 2020 wordt het onderliggende contract getekend met "Port of Antwerp" [22].
- Ik tref haar op 28 juli 2020 in Stellendam aan. Ze staat dan in het dok [23].
- Als ze uit het dok komt staat ze in de huisstijl van haar nieuwe eigenaar, maar is haar nieuwe naam en haar nieuwe thuishaven nog even afgedekt met een plaat waarop de oude naam en thuishaven staan [24].
- Vervolgens krijgt de nieuwe bemanning nog wat onderricht in het varen met haar. Dat gebeurt hoofdzakelijk in de omgeving van Terneuzen en Vlissingen [24].
- Op 3 september 2020 verhuist ze naar haar nieuwe thuishaven Antwerpen en als op 4 september 2020 de papierwinkel rond is, het klasse-certificaat is vernieuwd en ze onder haar nieuwe naam is ingeschreven in het Register bij Bureau Veritas [1], kunnen de afdekplaten eraf en kan ze trots haar nieuwe naam tonen: "50" [25]!
- Nu haar doop nog!
Tabel: Levensloop IMO 9842932
naam
|
datum
|
bijzonderheden
|
plaats
|
bij
|
YN515005
|
16-2-2018
|
Tewaterlating [4]
|
Galati (RO)
|
Damen Shipyards Galati
|
14-6-2018
|
Oplevering = bouwdatum [1]
|
BIS VIRIDIS
|
25-6-2018
|
Presentatie tijdens de vakbeurs ITS 2018 [5] [6]
|
Marseille (F)
|
|
1-7-2018
|
Demonstratie-vaarten [11]
|
Barcelona (E)
|
Puerto de Barcelona
|
13-7-2018
|
Aankomst in Nederland [12]
|
Schiedam (NL)
|
Het Scheur t.h.v de Botlek
|
14-7-2018
|
Ik zocht haar op in de Wiltonhaven [13]
|
Schiedam (NL)
|
Damen Shiprepair & Conversion
|
19-7-2018
|
Rondvaart met genodigden & kijkje aan boord [14]
|
Rotterdam (NL)
|
Parkkade
|
20-7-2018
|
Paaltrektests
|
Rotterdam (NL)
|
Maasvlakte
|
30-8-2018
|
Demonstratie in Rusland [15]
|
Kaliningrad (RUS)
|
|
MULTRATUG 6
|
17-6-2019
|
Omgedoopt [17] [18]
|
Stellendam
|
Maaskant
|
28-6-2019
|
Feestelijke herdoop [19] [20]
|
Terneuzen
|
Havendagen Terneuzen
|
30-6-2020
|
Einde charterperiode en aankomst in Stellendam voor aanpassingen
|
Stellendam
|
Maaskant
|
50 |
08-07-2020 |
Damen tekent leveringscontract met Port of Antwerp [22] |
|
|
28-07-2020 |
Ik tref haar in dok [23] |
Stellendam |
Maaskant |
03-09-2020 |
Aankomst in haar nieuwe thuishaven |
Antwerpen |
|
04-09-2020 |
Overdracht aan Port of Antwerp [2] |
|
|
|
|
|
|
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..