versie 2.3
Tijdens haar werfbeurt in juli 2022 is de MARION omgedoopt tot LUNA AZUL [1]; haar zevende naam inmiddels. Rederij Aquamarijn BV is sinds mei 2022 haar eigenaar en zet haar vanuit Scheveningen in voor o.a. tenderen, sportvissen en asverstrooien.
Hier haar achtergrond.
Bouwnummer 465 (1950 - 1951)
- In 1950 wordt tussen Dhr. M. Minnes uit Wieringen en N.V. Scheepsbouwwerf "De Dageraad" (v/h Wed. J. Boot) uit Woubrugge [2] het bouwcontract getekend voor het vierde schip dat de werf voor de Visserij Maatschappij Wiron uit IJmuiden zal bouwen [3].
- Haar bouwnummer wordt 465 [3].
- Op 3 november 1950 wordt ze te water gelaten [4].
- De scheepsmeter E. Konijn uit Amsterdam meet haar op 4 januari 1951, waarbij zij gebrandmerkt wordt als "1356 V LEID 1951" en ingeschreven als "WIRON 4" [5].
- En volgens haar stamkaart staat er dan een 6 cil. 360 PK Industriemotor (6VD7) bouwjaar 1950 met motornummer 3472 in [6].
- Op die 4de januari wordt Dhr. M. Minnes, makelaar te Wieringen (voor een bedrag van ƒ286.800,= [3]) haar geregistreerde eigenaar [6].
- Op 13 januari 1951 wordt ze ingeschreven in het Visserijregister als "IJM 209" [vr1] [vr2].
- Op vrijdag 26 januari 1951 maakt zij op de Noordzee haar officiële proefvaart, gevolgd door haar overdracht (=bouwdatum) [7].
IJM 209 - WIRON 4 (1951 - 1962)
|
IJM 209 - WIRON IV - Fotograaf onbekend |
- Na haar proefvaart op 26 januari 1951 vindt de overdracht plaats [7].
- Vanaf dan wordt ze beheerd door de Visserij Maatschappij Wiron uit IJmuiden.
- Die doopt haar tot WIRON IV met visserijnummer IJM 209.
- Maandag 29 januari 1951 vaart zij voor het eerst ter visserij [7].
- Een paar jaar later vist ze voornamelijk in span met de WIRON II - IJM 211.
Vliegboot haalt ziek van kotter27 februari 1955 - Noordzee - Een Catalina-vliegboot van de Kon. Ned. Marine heeft zondagmiddag een ernstig zieke opvarende van de IJmuidense viskotter "Wiron IV" van boord gehaald, opdat hij zo spoedig mogelijk in het ziekenhuis kon worden opgenomen. Lees: [8] [9]
Schipper mag week niet varen door slordigheid7 juni 1955 - t.h.v. Wijk aan Zee - Door zeer slordige navigatie van de schipper is de motor-treiler "Wiron 4 IJM 209 op 7 Juni van dit jaar tijdens de reis van de visgronden naar IJmuiden ongeveer ter hoogte van Wijk aan Zee aan de grond gelopen. De Raad voor de Scheepvaart onderzoekt de kwestie en komt tot een oordeel. Lees: [10]
IJmuidense kotter wist Brits scheepje binnen te brengen28 september 1958 - 90 mijl NW van IJmuiden - De Britse kotter MASTER JOHN dobberde al zes dagen stuurloos op zee rond, alvorens ze de aandacht van de WIRON 4 wist te trekken. Die bracht het scheepje veilig naar IJmuiden. Lees: [11] [12]
IJM 239 - NOOIT GEDACHT (1962 - 1970)
- Op 22 mei 1962 verkoopt Rederij Wiron haar aan de nieuwe Rederij Nooit Gedacht van de Gebr. Plug in IJmuiden [vr3] [6] [13].
- Die dopen haar om in NOOIT GEDACHT, met als visserijnummer: IJM 239 [vr3].
- Van 1962 tot 1969 is Piet Plug* [14] haar schipper, een man met ervaring, die jaren achtereen met de ALBERTA HENDRIKA - KW 81 heeft gevaren [13].
*) Piet Plug als dirigent van reddingsorkest20 januari 1963 - NW van IJmuiden - Omdat Scheveningen Radio de in nood verkerende RIJNMOND II vaak niet kon verstaan, speelde Piet Plug - die haar wel goed ontving - als tussenstation c.q. coördinator. Belangrijk werk in een anders wat rommelige redding. Lees: [15].
Vier opvarenden van de WILFRIED gered24 september 1968 - ten noorden van Vlieland - Vlak voordat de WILFRIED door het schuiven van de lading zinkt, worden de vier bemanningsleden gered door de IJmuider trawler NOOIT GEDACHT. Lees: [18] [19].
Visserschepen gestrand17 september 1969 - Noord van Great Yarmouth - Het span "NOOIT GEDACHT - IJM 239" en "VALK - KW 185" stranden op een zandbank ter hoogte van Great Yarmouth. De bemanningen blijven aan boord en roepen de hulp in van de sleepboot TITAN uit IJmuiden. Lees: [20].
|
UK 237 - WILLEM JUNIOR met de gieken voor de boomkorvisserij - fotograaf onbekend |
UK 273 - WILLEM JUNIOR (1970 - 1975)
- Op 20 maart 1970 wordt ze verkocht en in het Visserijregister ingeschreven op de Fa. Gebr. de Boer uit Urk van de broers Frans Willem, Gerrit en Dirk de Boer, met als naam WILLEM JUNIOR en met visserijnummer UK 273 [vr4] [21].
- Die laten haar een paar meter verlengen [17].
- Op 21 mei 1971 wordt ze opnieuw gemeten [22].
- 3 Januari 1972 komt er een nieuwe motor in (900 PK A.B.C. 6.MDXC bj. 1972, nummer A 10961) [17].
- En in 1975 wordt ze uiteindelijk weggesaneerd en opgelegd [17].
HORNHECHT (1978 - 1993)
- Ze wordt in 1978 gereactiveerd en op 18 mei 1978 opnieuw gemeten. Daarbij krijgt ze als brandmerk 15232 Z ROTT 1978 en wordt ze geregistreerd als HORNHECHT (zonder visserijnummer dus) [23].
- Vanaf dan staat ze te boek als "motorlogger, bestemd voor sportvisserij" [24].
- Op 20 januari 1982 wordt ze overgeschreven naar de V.O.F. Fa. Gebr. K. en T. Visser van de broers Klaas en Teunis Visser uit IJmuiden en behoudt daarbij haar naam [24].
- Er wordt dan tevens vastgelegd dat ze inmiddels weer een nieuwe motor heeft, dit keer een 8 cyl. 4 takt Deutz van 390 pk [24].
JOHANNA (1993- 2007)
- Op 2 juli 1993 wordt ze wederom overgeschreven en nu op naam van Dhr. Franciscus Winterswijk uit Den Haag met als scheepsnaam JOHANNA [24].
- Rederij Fortuna wordt haar beheerder [17].
- (De naam JOHANNA siert haar boeg in 2022 trouwens nog steeds.)
|
MARION als sportvisser © Willem Overduin |
MARION (2007 - 2022)
- In augustus 2007 wordt ze eigendom van de Gebroeders Bakker uit Den Oever [25].
- Dit zet haar in als tender en sportvisser onder de naam Sportvisserij IJmuiden
- Ze komt te vallen onder het 'ontheffingsbeleid m.b.t. een bestaand zeegaand schip in gebruik voor bedrijfsmatige recreatie t.b.v. de sportvisserij' [26].
Brand aan boord1 juli 2011 - Wijk aan Zee - Er breekt 's middags brand uit aan boord van de MARION. Ze ligt dan op 10 kilometer voor Wijk aan Zee, met 41 opvarenden. De brandhaard is een gasfles op het voorschip en veroorzaakt een zware rookontwikkeling. Reddingsboten uit IJmuiden, Zandvoort en Wijk aan Zee met brandweerlieden aan boord komen ter plaatse, alsmede een sleepboot en een helikopter. Vrij snel daarna is de brand onder controle. Lees: [27] [28]
- Op 11 maart 2014 wordt in het Kadaster vastgelegd dat ze vanaf dan eigendom is van Lucas Petrus (Luuk) Borghuis uit Den Oever en dat er als motor een 400 pk Scania DI 1259 M, met motornummer 6514293 in staat [29].
- Luuk neemt naast haar, ook de bedrijfsnaam "Sportvisserij IJmuiden" over.
- Op 30 november 2015 loopt ze Den Oever binnen, alwaar zij bij Luyt de wal op gaat voor groot onderhoud [30].
- Hij vaart ermee tot mei 2022 en dan verwerft Elisabet (Els) Gelderblom, de echtgenote van Arjan Nugteren - kapitein van de ANTEOS - haar.
- Zij richt voor dit doel op 11 mei 2022 de Rederij Aquamarijn BV op, waarin het schip wordt ondergebracht [1] [31].
- Op 27 mei 2022 verkast het schip van IJmuiden naar Scheveningen, haar nieuwe uitvalsbasis [32].
|
LUNA AZUL - Scheveningen - 28 juli 2022 © Nico Harteveld |
LUNA AZUL
- Tijdens haar werfbeurt in juli 2022 is ze omgedoopt in LUNA AZUL (blauwe maan).
- Op 28 juli 2022 loopt ze Scheveningen weer binnen [1].
- Klik hier voor haar huidige positie [33] [34] [35] [27].
Registratienummers:
- Bouwnummer: 465 [3]
- Brandmerk: 1356 V LEID 1951 [5] [6] [21]
- Brandmerk: 15232 Z ROTT 1978 [23] [24]
- IMO: 5254448
- MMSI : 246187000
- Roepletters : PFDF
- SI Schip ID: 1107
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..