versie: 2.0
De GOLDEN HONOUR [1] ligt na haar voltooiing jaren als 'opgelegd' op de bouwwerf, totdat Kotug haar koopt en omdoopt tot SD HONOUR [2].
Hier haar levensloop:
Bouwnummer TK-344 / GOLDEN HONOUR (2013 - 2021)
- In juni 2013 tekent Tai Kong Holdings (o.a. scheepsbouwer en scheepseigenaar) met PT United Sindo Perkasa [3] in Batam (Indonesië) een bouwcontract - ter waarde van $ 18 miljoen - voor vier 50m ASD-sleepboten [3] [4] [5], bedoeld voor de handel.
- De kiellegging van bouwnummer 344 (de latere GOLDEN HONOUR) vindt plaats op 3 augustus 2013 [4].
- Als in 2015 [6] haar voltooiing nadert, is er echter nog geen koper gevonden en wordt zij - net haar zuster de GOLDEN GRACE - toegevoegd aan de voorraad en opgelegd op de bouwwerf*.
- Ze worden pas geactiveerd en onder klasse gebracht, zodra er een koper is gevonden.
- Bij de GOLDEN GRACE (bouwnummer TK-343 - kiellegging 22 juli 2013) wordt dat 2 januari 2018 [7], waarna ze verder door het leven gaat als GO KOI [8] - IMO 9704908.
- "Onze" GOLDEN HONOUR wordt in de tussentijd nog wel vanaf 20 september 2018 als "gloednieuw schip" aangeboden voor werk op de spotmarkt [1], maar dat wordt hem niet.
- In januari 2019 wordt ze op de bouwwerf geïnspecteerd om in kaart te brengen wat er nog moet gebeuren om haar vaarklaar te maken [9].
- Ze wordt volgens haar Scheepsregister [4] pas op 21 april 2021 verkocht. Vanaf dan heet ze SD HONOUR - IMO 9704910.
*) Voor de andere twee slepers (bouwnummers 348 en 349) zijn nog steeds geen kopers gevonden.
SD HONOUR (2021 - heden)
- Ter voorbereiding op haar koop, schrijft Kotug International BV op 4 januari 2021 bij de Kamer van Koophandel de SD Honour BV in [10].
- 21 April 2021 is de koop rond en wordt ze uiteindelijk toch door de bouwwerf opgeleverd, maar nu aan die scheeps-BV [4].
- In mei 2021 wordt ze hernoemd in SD HONOUR [11].
- Na tijdens een dokbeurt vaarklaar gemaakt te zijn [12], vertrekt zij op 22 juni 2021 op eigen kiel uit Kabil (IND) en komt via tussenstops in
- Singapore (13-07-2021),
- Hong Kong (31-07-2021),
- nogmaals Singapore (09-08-2021) en
- Port Louis (Mauritius) (24-08-2021)
- op 13 september 2021 in Kaapstad aan [13] voor wat blijkt een lange tussenstop te worden. Er moet stevig aan haar worden gesleuteld, omdat tijdens de tocht een aantal grote mankementen aan het licht zijn gekomen, waarschijnlijk als gevolg van gebrek aan onderhoud tijdens de tijd de ze opgelegd was [14].
- Op 4 oktober 2021 vervolgt zij haar reis naar Port Gentil in Gabon, alwaar ze tijdelijk aan de slag gaat voor Perenco Oil & Gas, totdat daar - naast de RT MAGIC en de RT SPIRIT - de RT MARGO als derde Rotortug arriveert [15].
|
SD HONOUR - 01-07-2022 - Lekhaven/Rotterdam |
- Op 5 maart 2022 vertrekt zij uit Port Gentil (Gabon) naar Pointe Noire (Congo) [13].
- Op 8 mei 2022 vertrekt zij weer uit Pointe Noir om op 9 juni 2022 voor het eerst in Nederland aan te komen [13]. Daar meert ze af bij ROG in de Waalhaven/Rotterdam [16].
- Daarna gaat ze op 21 juni naar de de Maasvlakte 2 [17] en vervolgens verhuist zij op 22 juni 2022 naar de Lekhaven.
- Ik fotografeer haar daar op 1 juli 2022 [18].
- Klik hier voor haar huidige positie [19] [20] [21] [22].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..