De KOLGA [1] is een van de twee ankerbehandelingssleepboten (AHT) uit de vloot van Heerema Marine Contractors. De andere is haar identieke zusterschip BYLGIA [2].
Ze kwamen in 2013 in de plaats van de HUSKY en RETRIEVER uit respectievelijk 1978 en 1982. Hun hoofdtaak bestaat (uiteraard) uit het assisteren bij het verankeren en verplaatsten van de kraanschepen van Heerema.
Hier haar doopceel:
Bouwnummer V-086
-
|
Vigo (Spanje) - 14-07-2013 © javier_cx9aaw (Op de foto is te zien hoe de KOLGA halverwege het bouwproces verhaald moest worden om de sleeplieren [11] aan boord te kunnen krijgen.)
|
Op 2 november 2011 werd voor beide schepen de bouwovereenkomst getekend met Astilleros Armon Vigo, S.A. in Vigo (Spanje) [3].
- Die ontwierp hen rond de te installeren uniek grote sleeplieren [4] en verzorgde hun bouw.
- De kiellegging van de V-086, de toekomstige KOLGA, vond plaats op 15 augustus 2012 [5].
- Om de helling vrij te maken voor een nieuw te bouwen tonijnvisser, werd haar casco al op 26 april 2013 te water gelaten [6] [7] [8].
- Begin december 2013 [5], zestien maanden na haar kiellegging, werd ze gedoopt [9] en en paar dagen later opgeleverd.
(De bouwer maakte een fraai, zesenzestig pagina's dik e-boekwerk van de schepen. Klik hier [10]maar om het door te bladeren.)
KOLGA
- Op 4 december 2013 werd ze door Caroline Heerema gedoopt tot KOLGA [9]. Die naam is ontleend aan de Noorse mythologie en betreft een van de negen dochters van Aegir, de god van de zee c.q. een reus [12].
- Haar eerste job was het verslepen van het kraanschip THIALF van Afrika naar de Golf van Mexico en terug naar Rotterdam [13]. Daar kwam het transport op 8 april 2014 aan om een paar dagen later weer te vertrekken [14].
|
Even "thuis" - Landtong Rozenburg - 12-09-2017 |
- Vervolgens sleept zij zowel kraanschepen als bakken van Heerema de hele wereld over. En als er niets te slepen valt voor de baas, opereert zij ook wel op de spotmarkt.
- Als ze op 12 september 2017 weer eens een keer, te zamen met de THIALF, op haar thuisbasis aan de Landtong Rozenburg terugkeert, weet ik haar voor het eerst te kieken [15].
- Op 7 november 2019 is zij bezig met het slepen van een onderdeel van een windturbine op een duwbak nabij Kaapverdië*, als er brand uitbreekt in de machinekamer. Zie daarvoor het rapport van de onderzoeksraad.
*) Reactie Kees Meeuwse:
'Dit moet volgens mij zijn, dat de Kolga samen met de Bylgia het zeegaande ponton H542 sleepte. De H542 was in Vlissingen geladen bij Heerema met het jacket voor het Peregrino olieveld in Brazilie.'
- Op 14 maart 2020 werd een uitvoerige refit bij Astilleros Armon Vigo, S.A. afgesloten met een hernieuwde Bollard Pull-test. Daarbij kreeg zij 211 mt op de klokken, een verbetering van 9 mt ten opzichte van de vorige meting in 2013 [16].
- Op 22 maart 2020 had zij in Rotterdam de ceo van Heerema Marine Contractors, Koos-Jan van Brouwershaven, aan boord die - in verband met de coronacrisis - van afstand het gloednieuwe kraanschip SLEIPNIR welkom heette [17].
- Op 4 april 2020 kiekte ik haar in Schiedam, waar ze ligt te wachten op haar volgende klus [18].
- En op 5 maart 2021 kwam ze voor mijn raam langs tijdens het proefvaren [19].
- Hier haar huidige locatie [20].
Tabel: Levensloop IMO 9646326
naam
|
datum
|
bijzonderheden
|
plaats
|
bij
|
|
02-11-2011 |
Bouworder [3] |
|
|
bouwnummer V-086 |
15-08-2012 |
Kiellegging [5] |
Vigo (Spanje) |
Astilleros Armon Vigo, S.A. |
26-04-2013 |
Tewaterlating [6] [7] [8] |
14-07-2013 |
Verplaatsing voor plaatsing sleeptrommels [21] |
|
19/20-11-2013 |
Proefvaart & kompasstellen [22] [23] |
|
KOLGA |
04-12-2013 |
Doop [9] |
Estación Maritima |
10-12-2013 |
Indienststelling [24] |
|
13-12-2013 |
Oplevering (= officiële bouwdatum) aan haar eigenaar Heerema Shipping 23 BV [5] |
Astilleros Armon Vigo, S.A. |
08-04-2014 |
Eerste bezoek aan Nederland [14] |
Landtong Rozenburg |
Heerema-locatie |
05-2014 |
Reparatie en aanpassing [25] |
Rotterdam |
Damen Shiprepair |
12-09-2017 |
Mijn eerste kennismaking met haar [15] |
Landtong Rozenburg |
Heerema-locatie |
07-11-2019 |
Brand in de machinekamer |
|
|
14-03-2020 |
Bollard Pull-test ter afsluiting van refit [16] |
Vigo (Spanje) |
Astilleros Armon Vigo, S.A. |
22-03-2020 |
Verwelkoming van de SLEIPNIR [17] |
Rotterdam |
|
04-04-2020 |
Mijn tweede fotosessie [18] |
Schiedam |
Merwehaven |
05-03-2021 |
Proefvaart langs ankergebied Scheveningen [19] |
Scheveningen |
Ankergebied |
Klik voor meer informatie over deze sleepboot op onderstaande links:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..