Kiekjesdief.nl

Menu
  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Kiekjesdief.nl

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Sleepbootdossiers (links)

E-TWO

Versie 1.1

E-Two

"TUG E-TWO [1] SAVES FRONT ALTAIR". Zo luidt de kop boven het relaas in Nautical News over de grootscheepse blusklus tijdens haar "maidentrip" [2].

Dat en nog veel meer in dit Sleepbootdossier over haar.

 

Bouwnummer 513202 (8-6-2017- 6-3-2019)

  • Haar bouw - als bouwnummer 513202 - start op 31 mei 2017 met het ceremonieel snijden van het eerste staal bij de SBIC Song Cam Shipbuilding Joint Stock Company [3].
  • De kiellegging is op 14 juni [4] en wanneer haar tewaterlating is, blijft het geheim van SBIC en Damen.
  • Het casco wordt waarschijnlijk afgebouwd bij Damen Song Cam in Vietnam, net als dat van haar voorgangster in dit filmpje [5].
  • Vervolgens wordt zij toegevoegd aan de voorraad, in afwachting van een koper.
  • Op 14 december 2018 blijkt die gevonden te zijn. EMAR Offshore Services BV tekent op die dag namelijk het bijbehorende contract [6].
  • Klik op de afspeelknop om de video te starten.
    Bouwnummer 513202 zal voortaan E-TWO [7] gaan heten.
  • Het is daarmee de tweede door Damen verkochte ASD Tug 2811, de opvolger van de ASD 2810.
  • Na de nodige aanpassingen en na de proefvaart (zie video hiernaast), wordt ze op 6 maart 2019 opgeleverd [8].
  • Die aanpassingen bestaan onder andere uit een sleeplier op het achterdek, een hydraulische dekkraan en - wat al snel een gelukkige keus blijkt te zijn - een brandblusinstallatie met twee blusmonitoren [8].

 

E-TWO (6-3-2019 - heden)

  • Haar "maidentrip" is een omslachtige, getuige onderstaand kaartje van het grootste deel van haar reis. De eerste elf dagen daarvan zijn niet geregistreerd en ontbreken dus op het kaartje. Dit omdat het AIS-signaal, waarop de Voyage Analyser-kaart is gebaseerd, niet werd ontvangen.
  • De rode cirkel geeft het gebied aan waar haar redding van de FRONT ALTAIR zich afspeelt. De YouTube-video die daarvan een detailbeeld schetst, staat aan het einde van dit hoofdstukje.
  • Het kaartje kent trouwens ook een interactieve variant, waarmee de reis tot op het uur te analyseren is. Klik daarvoor op deze link [9].

Klik op het kaartje voor een vergroting.

In het nieuws

*) Als de E-TWO op 13 juni 2019 onderweg is van Alang (India) naar Fujairah (UAE), komt er een MAYDAY van de - in de Golf van Oman - in brand geschoten tanker FRONT ALTAIR.

Zij blijkt de enige blusboot in de omgeving en krijgt orders om op te stomen en haar diensten aan te bieden.

Na drie uur varen bereikt zij de rampplek en rapporteert een groot gat vlak boven de waterlijn en wegstromende brandende lading. De tankerbemanning is dan inmiddels al van boord en opgepikt door de HYUNDAI DUBAI. 

De brand wordt geblust door zowel het brandbestrijdingssysteem aan boord van de tanker als door de bluskanonnen van de E-TWO.

Op 17 juni wordt het zwaar beschadigde schip door de BOKA ALPINE, geassisteerd door de E-TWO en de AQUILA afgeleverd op de rede van Fujairah.

Daarna meldt de E-TWO zich weer beschikbaar voor orders.

[19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [2]

  • Daags na oplevering in Vietnam gaat ze onderweg naar Nederland. Ze keert echter net voor de aanloop Singapore om. Dan komt namelijk de order om bij Damen Concordia Shipbuilding in Nantong (China) een tweede aanwinst voor haar eigenaar op te gaan halen. Dat is een ponton van 75 x 25 meter, dat de naam E-BARGE 1 krijgt.
  • Op zowel de heen- als de terugreis van dat heen-en weertje, bunkert ze in Hải Phòng (Vietnam).
  • Daarna gaat de sleepreis via Singapore en Mumbai (India) naar Dubai (UAE), de eindbestemming van de E-BARGE 1 [8] [10].
  • In Dubai wacht haar een volgende klus, te weten een sleep met het accommodatie- en kraanponton OCEAN 15 naar Alang (India) [11].
  • Terug uit India, krijgt ze op weg naar Fujairah (UAE) op 13 juni 2019 in de Golf van Oman orders om - als enig beschikbaar brandbestrijdingsvaartuig - de in brand geschoten tanker FRONT ALTAIR  te gaan assisteren * [2].
  • Als die operatie is voltooid, blijft ze nog een tijdje voor Fujairah (UAE) liggen en vervolgt pas op 3 juli haar "thuisreis". Die voert haar via het Suezkanaal naar Pozzallo (It) en van daaruit naar Augusta (It) voor haar vierde klus, te weten het verslepen van het ponton Barge 92 naar Tripoli (Libië) [12].
  • Na meer dan zeven maanden onderweg geweest te zijn komt ze, na nog wat tussenstops, uiteindelijk op 15 oktober 2019 in Nederland aan [13].
  • Martine Versteeg-Kok, echtgenote van Wilbert Versteeg, een van de medeoprichters van het bedrijf, doopt haar op 18 oktober aan de Kooren Terminal aan de Boompjeskade in Rotterdam [14].
  • En bijgekomen van alle belevenissen, meldt men haar een maand later weer als "prompt available", in afwachting van haar aanstaande stationering in West Afrika.
  • Op 18 januari 2020 gaat ze naar zee met de SKYLIFT 3000 met bestemming Portsmouth.
  • Vervolgens zal zij doorvaren naar Angola, alwaar ze gestationeerd zal worden.
  • Klik voor haar huidige positie op een van deze links: [15] [16] [17] [18].

 

Klik op de afspeelknop om de video te starten waarin de rendez-vous te zien is tussen de E-TWO en de brandende FRONT ALTAIR.

 

Tabel: Levensloop IMO 9831115

naam datum bijzonderheden plaats bij
YN 513202 31-5-2017 Staal-snij-ceremonie [3] Hải Phòng (Viet) SBIC Song Cam Shipbuilding Joint Stock Company
14-06-2017 Kiellegging [4] Hải Phòng (Viet) SBIC Song Cam Shipbuilding Joint Stock Company
?? Tewaterlating casco Hải Phòng (Viet) SBIC Song Cam Shipbuilding Joint Stock Company
 ?? Aankomst afbouwwerf [5/Zusterschip] Hải Phòng (Viet) Damen Song Cam Shipyard
?? Tewaterlating afgebouwd casco Hải Phòng (Viet) Damen Song Cam Shipyard
14-12-2018 Ondertekening leveringscontract [6] Raamsdonksveer (NL) EMAR Offshore Services BV
19-2-2019 Proefvaart op zee [26]  Hải Phòng (Viet)  
E-TWO 6-3-2019 Oplevering aan Richard III, Rotterdam
= bouwdatum [27]
Hải Phòng (Viet) Damen Song Cam Shipyard
9-3-2019 Vertrek naar Nederland [28] Hải Phòng (Viet) Damen Song Cam Shipyard
 ?? Koers verlegd naar Nantong (China) Singapore aanloop
20/21-3-2019 Bunkeren [29] Kaohsiung (Taiwan)  
1-4-2019 Aankomst  Nantong (China)  
3-4-2019/14-5-2019 Sleepreis met ponton E-BARGE 1 [8] [10] met diverse tussenstops Nantong (China) - Dubai (UAE)  
14-5/7-6-2019 Sleepreis met het accommodatie-/kraanponton Ocean 15  [11] Dubai (UAE) - Alang (India)   
8-6-2019 Vertrek naar Fujairah (UAE) Alang (India)   
13/17-6-2019 Assistentie FRONT ALTAIR [2] Golf van Oman   
3-7-2019 Vertrek Fujairah (UAE)  
21-7-2019 Aankomst in Suez [30] Suez (Egypte)  
22-7-2019 Passage Suezkanaal [30]    
27-7/12-9-2019 Tussenstop Pozzallo (It)  
12/20-9-2019 Sleep  met Barge 92 [12] Augusta (It) - Tripoli (Libie)  
20/26-9-2019  Tussenstop Pozzallo (It)  
1-10-2019 Bunkeren Gibraltar (GB)  
6/11-10-2019 Tussenstop  A Coruña (E)  
15-10-2019  Aankomst in Nederland [31] Rotterdam/Botlek Damen Verolme Rotterdam
17-10-2019  Meert af op de kop HAL-kade [32] Rotterdam Kop HAL-kade
18-10-2019 Doop [14] Rotterdam Kooren Terminal - Boompjeskade
11-2019 Mijn fotoshoots [33] Rotterdam/Schiedam Lekhaven/Mammoetkade
18-1-2020 Sleepreis met de SKYLIFT 3000 vanuit Rotterdam naar Portsmouth    

 

Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links:

  • Weblink Openbaar fotoalbum E-TWO
  • Weblink 1. Emar: specificatieblad E-TWO
  • Weblink 2. Nautical News: Tug E-TWO saves FRONT ALTAIR
  • Weblink 3. SBIC: facebookbericht steel-cutting
  • Weblink 4. SBIC: Facebookbericht kiellegging
  • Weblink 5. Facebook: ASD2811 YN513201 hull receiving time-lapse
  • Weblink 6. Damen: EMAR Offshore Services places order for Damen Tug ASD 2811
  • Weblink 7. Varend Erfgoed: specificatieblad Damen E-TWO
  • Weblink 8. Damen: EMAR Offshore Services welcomes Damen ASD Tug 2811
  • Weblink 9. Vesselfinder: Voyage Analyser E-TWO
  • Weblink 10. Linkedin (alleen voor ingelogden): foto E-Barge One
  • Weblink 11. Linkedin (alleen voor ingelogden): foto barge OCEAN 15
  • Weblink 12. Linkedin (alleen voor ingelogden): foto Barge 92
  • Weblink 13. Schuttevaer: Nieuwe ASD-sleper voor Emar
  • Weblink 14. TTO-Newsletter: special E-TWO
  • Weblink 15. Fleetmon: E-TWO bijzonderheden & huidige positie
  • Weblink 16. Marine Traffic: bijzonderheden, foto's & huidige positie
  • Weblink 17. Vesselfinder: E-TWO bijzonderheden, foto's & huidige positie
  • Weblink 18. Vesseltracker: bijzonderheden & huidige positie
  • Weblink 19. YouTube: noodoproep FRONT ALTAIR
  • Weblink 20. Donald A Mac Leod: 1ste Twitterbericht over de aanval op de tankers
  • Weblink 21. Tradewindsnews: Frontline and Schulte tankers attacked off Fujairah
  • Weblink 22. Maritime Bulletin: Two tankers attacked including Aframax, both hit, both on fire. UPDATES Mystery.
  • Weblink 23. Maritime Bulletin: Jun 13 tankers terror attack. Aftermath and analysis.
  • Weblink 24. ARX Maritime: Tankers Attacked in the Strait of Hormuz Arrive at Fujairah
  • Weblink 25. Iran Liveuamap: situatiekaartje 13 juni-attack
  • Weblink 26. Youtube: video proefvaart
  • Weblink 27. Bureau Veritas: register IMO 9831115
  • Weblink 28. Facebook-foto's 9 maart 2019
  • Weblink 29. Foto tussenstop
  • Weblink 30. Linkedin: EMAR: E-TWO nadert Suez
  • Weblink 31. Scheepvaarthoek: E-TWO
  • Weblink 32. Koopvaardij Blogspot: E-TWO
  • Weblink 33. Kiekjesdief: mijn "tags" E-TWO
  • Weblink YouTube: aan de E-TWO gerelateerde filmpjes

Zoek op de site

Algemeen

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Facebook-pagina's

  • Bultrug Scheveningen
  • Kiekjesdief (haven- & zeeslepers)
  • Kiekjesdief (vogels & natuur alg.)
  • Mijn ONJ
  • Nieuw Soetenburgh

Fotograferen

  • Albumarchief
  • Insecten
  • Reptielen en amfibieën
  • Zoogdieren
  • Mini-fotocursussen
  • Mijn Libellen-soortenlijst
  • Zeezoogdieren (links)

Varen

  • Mijn schepenblog
  • Foto-album Schepen
  • Sleepbootdossiers (links)
  • Sleepboot-ongevallen
  • Vlootlijsten
  • Zeesleepvaart-boekenlijst
  • Diverse linkpagina's

Vogelen

  • Mijn vogelblog
  • Mijn vogelfoto's op Flickr
  • Mijn soortenlijst
  • Clingendael-soorten
  • Vogelweetjes (links)

Inloggen

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2023 Wim van Yperen - kiekjesdief.nl