-
16 mei 1986 © Teun van der Zee
-
28 juni 1986 © Barkmeijer
-
-
13 december 2013 © Kees Torn
-
-
4 mei 2014 © Nico J. Ouwehand
-
31 oktober 2014 © Morten Christiansen
Totdat ze in december 2013 als LEONARDO naar Finland wordt verkocht, is de SMIT JAPAN de stationsboot in Hoek van Holland. De laatste, zoals zou blijken.
Ik kiek haar daar in 2003 en vind het nu tijd worden voor haar eigen dossier.
Teun van der Zee publiceerde op 9 april 2014 de Zeebrief #96, vrijwel geheel gewijd aan de SMIT NIGERIA-klasse, waar ook deze sleper toe behoort. Veel uit dit dossier komt dan ook uit die publicatie
[1].
Bouwnummer 235 (wk 8-1986 - 09-09-1986)
-
|
Bouwnummer 235 - 16-05-1986 © Teun van der Zee |
Zij is de jongste uit de Smit Nigeria-klasse. Die serie van vier wordt in 1985 besteld, waarna de SMIT JAPAN, net als de SMIT SIBERIË, gebouwd wordt bij Scheepswerf & Motorenfabriek Barkmeijer Stroobos B.V.. De andere twee bij Tille Scheepsbouw BV Kramer & De Booy in Kootstertille. Beide werven zijn onderdeel van de Conoship groep [1].
- De bouw van bouwnummer 235 start in week 8 van 1986 [2] en haar tewaterlating vindt plaats op 28 juni van dat jaar [3] [4].
- De hoge opbouw is speciaal ontwikkeld voor het werk in de havens [1].
|
SMIT JAPAN - Berghaven Hoek van Holland - ± 2003 |
SMIT JAPAN (09-09-1986 - 12-12-2013)
- Direct na haar indienststelling op 29 augustus 1986 ondergaat zij nog de nodige proefvaarten [2].
- Daarna wordt ze op 9 september officieel overgedragen aan Smit Internationale Havensleepdiensten B.V. (S.I.H.). Dat wordt dan ook haar bouwdatum [5].
- Op 15 september 1986 komt ze naar Rotterdam. Daar meert ze af langzij de Pieter Calland van dochter SPIDO om te worden gedoopt. De doopvrouwe is mevrouw J.E. Bons-van Pelt, echtgenote de adjunct-directeur van de S.I.H., de heer A. Bons [1].
-
In het nieuws |
Rotterdam - half februari 1989: De SMIT JAPAN is een van de voortrekkers bij het plaatsen van de tweede Van Brienenoordbrug [6] |
Hoek van Holland - ± 1996: Bij het assisteren van een binnenkomende sleep met de Smit Lloyd 120, gaat het voor de SMIT JAPAN bijna mis. Ze staat SB-voor vast en waarschijnlijk de Smit Polen BB-voor. De sleep giert naar BB, waarbij de SMIT JAPAN wordt omgetrokken. Gelukkig kan men de noodknop van de lierbediening indrukken waardoor de ze weer terugkomt [7]. |
Hoek van Holland - 8 november 2001: Met een noordwest 8-9 Bft komt rond 14:30 uur de Chemgas-tanker STURGEON, tussen de pieren in moeilijkheden. Om niet op de Zuiderdam te verdagen, gaat ze voor anker. De SMIT JAPAN maakt vervolgens om ± 15:30 uur vast en sleept haar de Nieuwe Waterweg op. Vanaf daar vaart de gastanker op eigen kracht naar de Geulhaven voor inspectie [8] [9].
|
Vanaf dan wordt ze, te zamen met de SMIT POLEN, gestationeerd in de Kon. Wilhelminahaven in Vlaardingen.
- Een jaar later is ze ook al regelmatig in de Europoort actief, alwaar ze uiteindelijk dan ook komt te liggen.
- 13 April 1988 wordt de S.I.H., te zamen met de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst en de Nieuwe Vlissingse Sleepdienst, ondergebracht in de nieuw opgerichte combinatie Smit Havensleepdiensten B.V. De SMIT JAPAN gaat vanaf 22 juni 1988 - net als de SMIT POLEN - voor die nieuwe combinatie aan de slag [1].
- Wanneer ze precies in de Berghaven te Hoek van Holland gestationeerd wordt, heb ik nog niet kunnen vinden.
- Op 7 juli 2013 wordt ze als 'te koop', te zamen met de SMIT POLEN, opgelegd in de Waalhaven te Rotterdam [10].
- In december 2013 wordt ze via Martrade BV verkocht [11].
LEONARDO (12-12-2013 - heden)
- De aanstaande eigenaar laat Imtech de communicatieapparatuur opwaarderen [11].
- Op 12 december 2013 is haar verkoopcontract rond. Dan gaat zij officieel over naar Rauma Chartering & Towage Agency Oy AB Ltd (Rauma Cata) in Rauma (FIN) [12].
- Die doopt haar al op 10 december van dat jaar in de Waalhaven om tot LEONARDO [13].
- Op de dertiende verlaat zij de Waalhaven en gaat op weg naar haar nieuwe thuishaven Rauma (FIN) [13]. Ze is dan nog in de SMIT-uitmonstering, maar heeft wel haar nieuwe naam op de boeg [14].
- Daar komt ze op 19 december 2013 aan, gepavoiseerd en al [15] [16] [17].
- Ze wordt op 31 oktober 2014 gefotografeerd in haar nieuwe Rauma Cata-uitmonstering [18].
Tabel: Levensloop IMO 8521464
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
Bouwnummer 235 |
wk 08-1986 |
Kiellegging [2] |
Stroobos |
Barkmeijer |
Bouwnummer 235 |
28-06-1986
|
Tewaterlating [3] [4] |
Stroobos |
Barkmeijer |
Bouwnummer 235 |
29-08-1986 |
Indienststelling Smit Internationale Havensleepdiensten B.V. [2] |
|
|
Bouwnummer 235 |
09-09-1986 |
Oplevering = bouwdatum [5] |
|
|
SMIT JAPAN |
15-09-1986 |
Overdracht & doop [1] |
Rotterdam |
Langszij de Pieter Calland (Spido) |
SMIT JAPAN |
22-06-1988
|
Aan de slag voor Smit Havensleepdiensten B.V., Rotterdam [1]
|
|
|
SMIT JAPAN |
08-11-2001 |
Behoedt MT STURGEON voor stranding op Zuidpier [8] [9]
|
Hoek van Holland |
Maasmond |
SMIT JAPAN |
27-03-2002 |
Ingebracht bij Smit Harbour Towage Rotterdam B.V., Rotterdam en gerestyled [13]
|
|
|
SMIT JAPAN |
07-07-2013 |
|
Rotterdam |
Waalhaven |
SMIT JAPAN |
12-12-2013 |
Verkocht aan Rauma Cata in Rauma (FIN) [11] [12]
|
Rotterdam |
Waalhaven |
LEONARDO |
10-12-2013 |
Te Rotterdam herdoopt [13]
|
Rotterdam |
Waalhaven |
LEONARDO |
13-12-2013 |
Vertrek uit de Waalhaven naar Rauma (via Kiel) [13] [14]
|
Rotterdam |
Waalhaven |
LEONARDO |
19-12-2013 |
Aankomst in Rauma [15] [16] [17] |
Rauma (FIN) |
|
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links: