

Net als met haar zuster, de BEAR [1], wordt er aardig gesold met de UNION LYNX [2]. Zij is van het type KMAR 404 en als Ynr 281 gebouwd voor Sanko Steamship Co. Ltd. (Sanko) [3]. In haar bestaan verandert ze een paar keer van eigenaar, van managment en van naam.
TORM HERON (06.1999 - 05.2004)
 |
Stranding - 23-1-2004 © Peter Elsom |
- Al in 1997 spreekt de 50/50 joint-venture GulfMark/Torm met Sanko een 'bareboat charter' voor drie jaar af voor twee toen nog in aanbouw zijnde slepers. De eerste die wordt opgeleverd is de LEOPARD BAY (Ynr 276) [4]. Maar het is ons in dit dossier om de tweede te doen, de juni 1999 opgeleverde TORM HERON [3] (die volgens onbevestigde berichten aanvankelijk LEO BAY zou gaan heten). Ze opereert vooralsnog op de Noordzee-spotmarkt [5].
- Op 21 november 2000 maakt Tidewater Inc. in een persbericht bekend dat zij voor '$160 million in cash' acht schepen van Sanko heeft gekocht, waaronder ook de TORM HERON [6]. Ze blijft vooralsnog varen voor Gulfmark/Torm, dus haar naam blijft dan ook nog een paar jaar ongewijzigd.
- Op 23 januari 2004 loopt zij - terwijl er een loods aan boord is - bij Immingham (GB) op een zandbank. Ze wordt diezelfde dag door drie sleepboten losgetrokken en naar een dok gesleept [7].
HOWARD HOGUE (05.2004 - 09.2005)
- Na afloop van de - kennelijk verlengde - bareboat charter voor GulfMark/Torm, gaat op medio 2004 ook het management van het schip over naar Tidewater. Die doopt haar op 1 mei 2004 om tot HOWARD HOGUE [8], vernoemd naar de President van Tidewater Marine Service, Howard A. Hogue.
- Die naam heeft waarschijnlijk alleen op papier bestaan. Er duikt namelijk nergens een foto of verhaal over haar op met die naam.
- En als Deep Sea Supply Shipowning AS (DESS) uit Noorwegen overal KMAR 404's vandaan begint te halen [9], wordt op 26 juli 2005 ook de HOWARD HOGUA aan haar verkocht [10].
 |
SEA LYNX - 30-12-2007 © Teun van der Zee |
SEA LYNX (09.2005 - 03.2016)
- Kort daarop, en wel op 1 september 2005, laat DESS haar omdopen tot SEA LYNX.
- Na iets meer dan tien jaar in dienst van DESS, wordt ze op 28-1-2016 in 's-Gravendeel opgelegd. (Was ze toen misschien al bestemd voor de sloop en 'redt' Boskalis haar daarvan??)
- In februari 2016 krijgt ze in de Wiltonhaven in Schiedam haar 'make-over', ter voorbereiding op haar verkoop aan een Boskalis-dochter, te weten Smit Shipping Singapore Pte. Ltd. te Antwerpen.
- Op 6 maart maakt ze een proefvaart op de Noordzee en verhuist vervolgens naar de Waalhaven [10] [11]
UNION LYNX (3.2016 - )
- Op 4 maart 2016 wordt ze officieel verkocht Smit Shipping Singapore Pte. Ltd. te Antwerpen. Het beheer gaat naar de Unie van Redding Sleepdienst N.V., Antwerpen en Boskalis Offshore Transport N.V., Antwerpen. Daarom wordt ze omgevlagd naar België en herdoopt in UNION LYNX [10] [11].
- Op 23 april 2016 vertrekt zij naar de Duitse bocht voor haar eerste Unie-klus [10].
 |
Opgelegd in de Waalhaven - 5-7-2019 |
- In het laatste kwartaal van 2016, is ze te zamen met de UNION MANTA betrokken bij een grote sleepklus in Gabon [12].
- Vanaf 3 juni 2018 ligt ze drie weken in Ponant (Brest - FR) op station als tijdelijke vervanging van de l'Abeille Bourbon, het Emergency Towing Vessel (ETV) voor het verzorgingsgebied van het franse kustwachtcentrum Brest. Die ETV krijgt dan namelijk een werfbeurt. [13] [14]
- Op 25 juni 2019 komt ze in Nederland aan, meert af in de Waalhaven en wordt diezelfde dag opgelegd [15].
- Ik tref haar daar op 5 juli 2019, het begin van de opbouw van dit dossier [16].
(SEA) LYNX???
Benieuwd wat het vervolg voor haar wordt. Komt ze t.z.t. net als de BEAR weer in de vaart voor Boskalis als 'LYNX' of wordt ze - net als de UNION DIAMOND - verkocht aan bijvoorbeeld Seacontractors uit Middelburg, zodat ze haar oude naam weer kan terugkrijgen: SEA LYNX ?? Zou leuk zijn!
Tabel: Levensloop IMO 9178410
naam
|
datum
|
bijzonderheden
|
plaats
|
bij
|
Ynr 281
|
30-6-1998
|
Kiellegging [10]
|
|
|
Ynr 281 (LEO BAY)
|
13-3-1999
|
Tewaterlating [10]
|
Leirvik (N)
|
Kværner Leirvik A.S.
|
TORM HERON
|
1-6-1999
|
Opgeleverd aan Sanko Steamship Co. Ltd. (= bouwdatum) [15]
|
Leirvik (N)
|
Kværner Leirvik A.S.
|
TORM HERON
|
21-11-200 |
Persbericht over verkoop aan Tidewater [6] |
|
|
TORM HERON |
23-1-2004 |
Loopt bij Immingham (GB) aan de grond [7] |
|
|
|
11-7-2004 |
Teruggeleverd aan Tidewater die haar omdoopt [8]. |
|
|
|
26-7-2005 |
Verkocht aan DESS [10] |
|
|
SEA LYNX |
9-2005 |
DESS doopt haar om [10] |
|
|
SEA LYNX |
28-1-2016 |
Opgelegd in 's-Gravendeel [10] |
's-Gravendeel |
|
UNION LYNX |
2-2016 |
Tijdens dokbeurt omgedoopt [10] |
Schiedam (NL) |
Wiltonhaven |
UNION LYNX |
4-4-2016 |
Verkoop aan Smit Shipping Singapore Pte. Ltd. te Antwerpen (Boskalis) [11] [17] |
|
|
UNION LYNX |
25-6-2019 |
Terug in NL en vervolgens opgelegd [15] |
Rotterdam (NL) |
Waalhaven |
UNION LYNX |
6-7-2019 |
Foto gemaakt in de Waalhaven [16] |
Rotterdam (NL) |
Waalhaven |
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links: