Op 9 augustus 2019 werd zij herdoopt in BOKA EXPEDITION [1] [2]. Ik zag haar op 9 november 2017 nog als FAIRMOUNT EXPEDITION. Zij lag toen - te zamen met de FAIRMOUNT SUMMIT - plots bij mij voor de deur voor anker. Ik kon alleen van de eerste dit ver-weg-bewijs-plaatje maken [3].
Beide schepen kwamen uit Esbjerg (Denemarken), waar ze een paar weken in reparatie hadden gelegen [4]. Scheveningen bleek slechts een tussenstop naar de volgende tussenstop: Vigo (Spanje). Waar de reis uiteindelijk naar toe gaat vertelt het verhaal niet. Volgens onbevestigde berichten zit er in elk geval voor de FAIRMOUNT EXPEDITION binnenkort weer een klus in het vat.
De FAIRMOUNT EXPEDITION, waar dit dossier over gaat, is de laatste uit een serie van vijf vrijwel identieke* langeafstands-zeeslepers [5].
(* Alleen bij deze (de linker op de foto) konden nog wat verbetervoorstellen worden doorgevoerd. Zo werd o.a. de brugomloop en de trap er naartoe aangepast.)
<< Klik op de foto voor een vergroting.
De eerste twee van de Fairmount-vijfling [5] werden besteld bij de werf President Marine in Singapore. Die had in 2004 de gezusters SALVISCOUNT en SALVANGUARD gebouwd, twee schepen waarvan het ontwerp diende als basis voor deze Fairmount-serie. De werf ging echter failliet. De opdracht verhuisde naar Niigata Shipbuilding & Repair in Japan en werd later uitgebreid tot alle vijf de schepen. Zij voltooiden die klus in mei 2007 met de oplevering van deze laatste uit de serie, de FAIRMOUNT EXPEDITION dus. Ondanks het faillissement, slechts één jaar later dan aanvankelijk de bedoeling was.
In 2014 verwierf Boskalis - voor vermoedelijk 60 tot 80 miljoen dollar [6] - de opvallend gekleurde** schepen door de overname van Fairmount Marine BV van het Franse Louis Dreyfus Armateurs. (** Tot nu toe lijkt die kleur gespaard te blijven. Ze zijn immers nog steeds niet overgeschilderd in Boskalis-huisstijl, zoals bij de ex-URS- en de ex-Smit-slepers wél is gebeurd.)
![]() |
FAIRMOUNT EXPEDITION a/b BLUE MARLIN © Kees Torn - Wikimedia |
In 2016 werd het werk krap voor de vijfling en greep Boskalis in. De laatste 'nieuwswaardige' klus voor de FAIRMOUNT EXPEDITION, was het lostrekken van de gestrande CSCL Indian Ocean op 9 februari 2016 [7] [8]. Daarna kwam de klad er dus in. Door de lage olieprijzen verwachtte Boskalis voor de rest van 2016 beduidend minder werk en legde haar - te zamen trouwens met de FAIRMOUNT ALPIN - daarom vlak daarop op. Ze ging vervolgens op 28 oktober 2016 'koud' aan boord van de BLUE MARLIN van Boskalis-dochter Dockwise [foto links] naar Singapore om daar - bij afwezigheid van de twee vaste Fairmount-slepers i.v.m. een sleepreis - zo nodig 'opgestart' te kunnen worden [9]. Pas in augustus 2017 verliet zij op eigen kracht Singapore voor een sleepreis naar Schotland. Vanaf daar ging ze naar Esbjerg om - net als de FAIRMOUNT SUMMIT - de nodige reparaties te ondergaan.
Kennelijk is dat vertrek uit Singapore trouwens niet iedereen opgevallen, want tot 23 november 2017 stond zij nog als 'opgelegd' te boek bij Marine Traffic. Toen lag zij echter inmiddels al wat te klooien in Vigo (Spanje) in afwachting van haar aanstaande klus. Inmiddels is ze op 3 december 2017 Las Palmas binnen gelopen.
Boskalis is intussen druk doende om - bovenop de saneringsplannen genoemd in het persbericht 'Vlootrationalisatie' [10] - ook nog op andere manieren te bezuinigen, o.a. op het merk Fairmount. Midden 2016 ontstond er daarbij sociale onrust, nadat het bedrijf had aangekondigd al het Nederlandse personeel van de Fairmount-schepen te zullen inruilen voor goedkopere arbeidskrachten. De bemanningen van de FAIRMOUNT GLACIER en van de FAIRMOUNT SUMMIT gaven daartegen op 30 augustus 2016 een 'sociaal signaal' [11] af. Er volgde een compromis. Twee van de vijf Fairmount-sleepboten zouden 'vooralsnog' bemand blijven met Nederlandse werknemers [12].
Dat 'vooralsnog' bleek echter niet lang houdbaar. Op 8 november 2017 meldde de vakbond [13] dat ook de laatste Nederlandse bemanningsleden vervangen zullen worden door goedkopere krachten. Inmiddels (medio november 2017) blijkt dat het management van de FAIRMOUNT GLACIER kortgeleden van Fairmount Marine is overgegaan naar Anglo-Eastern Ship Management Ltd. [14] en dat het schip is omgevlagd naar Malta [15]. De verwachting is dat de rest van de vloot datzelfde lot zal ondergaan.
Op 30 april 2018 zegt Boskalis de merknaam FAIRMOUNT officieel vaarwel en verdwijnt die ook uit de naamgeving van de vijf schepen [16]. Die worden successievelijk omgedoopt tot BOKA ..... Dat lot ondergingen inmiddels de BOKA ALPINE, de BOKA SHERPA en de BOKA SUMMIT. En ook die zijn - net als eerder de FAIRMOUNT GLACIER - omgevlagd naar Malta.) Dat mag beschouwd worden als goed nieuws, want het voorvoegsel BOKA is uitsluitend bestemd voor de 'parade-paardjes' van Boskalis, aldus insiders. Kennelijk is er weer een goede markt voor dit type schip! En hopelijk treedt de zojuist teruggekeerde FAIRMOUNT EXPEDITION [17] dus binnenkort ook toe tot de BOKA-parade-paardjes-stal. 't Zou leuk zijn voor haar. Tot BOKA dus!