De SMIT NICOBAR was - te zamen met de UNION SAPPHIRE - in de nacht van 20 op 21 september 2017 betrokken bij een 'kapingspoging' [1].
In opdracht van de eigenaar DEME probeerden zij de in aanbouw zijnde geavanceerde kabellegger LIVING STONE bij de - op omvallen staande - scheepswerf LaNaval in Bilbao weg te slepen. Met die wild-west-actie trachtte de Nederlandse DEME-dochter Tideway te voorkomen dat een eventueel faillissement de aflevering nog verder zou vertragen of zelfs in gevaar zou brengen. De poging werd echter door de bewaking van de werf opgemerkt en verijdeld. De beide slepers dropen aan het einde van de volgende dag af uit Bilbao en waren op respectievelijk 25 en 25 september weer terug in Rotterdam. Ik trof ze daar op 28 september; in diepe rust...
Intussen heeft de werf het schip vrijgegeven [2] en lijkt de zaak op zijn pootjes terecht te komen.
Op 8 oktober 2017 kwam ik de SMIT NICOBAR weer tegen. Nu op de Nieuwe Waterweg, aan het begin van haar reis naar Brazilië met de TAKLIFT 7 en de SMITBARGE 8 [3].
Ik las trouwens ook dat zij eind 2015 een Ampelmann-walk-to-work-brug heeft gekregen, maar die is er kennelijk al rap weer vanaf gehaald. Geen idee waarom. Had waarschijnlijk iets te maken met een klus voor die bepaalde opdrachtgever of zo [4].
Tabel: Levensloop IMO 9322592
naam |
van |
tot |
plaats |
bij |
bijzonderheden |
Bouwnummer H-287 |
??-2006 |
26 mei 2006 |
Singapore |
Keppel Singmarine Dockyard Pte. Ltd., |
Bouw |
SMIT NICOBAR |
3 juni 2006 |
|
Singapore |
Keppel Singmarine Dockyard Pte. Ltd., |
Oplevering aan Smit Nicobar B.V., Dominica Doop (doopvrouw Mw.Jeanette Bruinsma) |
Track record: