

De IMO 7625483 - thans EN AVANT 7 (ex LAMNALCO PETREL, ex LAMNALCO 24, ex BKS 286) [1] is een conventionele sleper met twee vaste schroeven. Ze behoort tot de zogenaamde 'P-klasse', bestaande uit drie identieke Stan Tug IV Mk 4 sleepboten [2].
Hier haar doopceel:
Bouwnummer 2703
- Haar casco wordt gebouwd bij Staalin B.V. uit Den Haag, alwaar ze op 11 maart 1977 tewater wordt gelaten [the TugsList - Piet van Damme].
- Dan verhuist ze naar Scheepswerf K. Damen BV in Gorinchem die haar als bouwnummer 2703 afbouwt [3].
- Op 4 augustus 1981 [4] wordt ze opgeleverd aan Lamnalco - Land & Marine National Contracting Co.[the TugsList - Piet van Damme], een 50/50 joint-venture tussen Koninklijke BosKalis Westminster Group NV en de Alireza Groep (later de Rezayat Group) [2].
LAMNALCO PETREL (1981 - 1982)
- Nadat ze op 4 augustus 1981 is opgeleverd, wordt ze gedoopt tot LAMNALCO PETREL [4].
- Haar management wordt ondergebracht bij Lamnalco Ltd. in Sharjah (UAE) [the TugsList - Piet van Damme].
- In 1982 wordt ze alweer herdoopt [4].
LAMNALCO 24 (1982 - 1993)
- In 1982 wordt ze omgedoopt tot LAMNALCO 24 [4]. Het waarom is mij niet bekend.
- Vervolgens vaart ze nog elf jaar voor Lamnalco.
- In 1993 wordt ze uit die joint-venture teruggetrokken en wordt Koninklijke NV Boskalis Westminster haar enige eigenaar [4].
BKS 286 (1993 - 2000)
- Als in 1993 Koninklijke NV Boskalis Westminster uit Papendrecht haar enige eigenaar wordt, wordt ze omgedoopt tot BKS 286 [4].
- Ze wordt ondergebracht bij Boskalis Westminster Middle East Ltd. en krijgt als standplaats Limassol (Cypres) [4].
- Op 23 december 2000 wordt ze verkocht naar Nederland [5].
EN AVANT 7 (2000 - heden)
- Op 23 december 2000 wordt ze aangekocht door Tebra Beheer BV die haar laat managen door Rederij T. Muller BV uit Dordrecht [5] [6].
- Die doopt haar om tot EN AVANT 7 [6].
- Van januari tot en met april 2003 ligt ze bij Vink Diesel BV in Sliedrecht om te worden gemoderniseerd en te worden voorzien van nieuwe motoren [7].
- Ik kiek haar voor het eerst op 19 september 2017 als ik haar opzoek op haar vaste ligplaats in Dordrecht [9].
- 5 Augustus 2018 kom ik haar weer tegen als ze bij Hoek van Holland de EN AVANT 10 assisteert bij het naar buiten brengen van een bak met windmolenonderdelen op sleep [10].
- In mei 2019 gaat ze in Stellendam in dok en krijgt vervolgens twee nieuwe motoren [11].
Zeiljacht behoedt voor overvaring
Spijkenisse - 11 mei 2020 - Door tijdig en vakkundig ingrijpen voorkomt de EN AVANT 7 dat een zeiljacht met motorpech bij de Spijkenisserbrug wordt overvaren door haar sleep [12].
- Zie ook het YouTube-filmpje [13]
Beknelling door sleepdraad
Moerdijk, 25 augustus 2021 - Tijdens het verhalen van de bulkcarrier TIA MARTA in de Oostelijke insteekhaven bij Moerdijk vindt rond 23:00 uur aan boord van de EN AVANT 7 een dodelijk ongeval plaats. Door een ongebruikelijke manoeuvre van de relatief onervaren kapitein raken twee bemanningsleden bekneld tussen de sleepdraad en de opbouw. Eén loopt daarbij fatale verwondingen op. De ander - een stagiair - raakt gewond aan de ribbenkast en kan na korte tijd het ziekenhuis weer verlaten.
- Op 22 november 2022 verschijnt het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid met de conclusies en aanbevelingen [14].
- Op 27 januari 2023 doet het Tuchtcollege voor de Scheepvaart uitspraak in de zaak tegen de desbetreffende kapitein [15].
- De laatste keer dat ik haar zag was op 6 mei 2022 als zij als stuurboot fungeert bij het binnenbrengen van een Heerema-bak [16] [header-foto].
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [17] [18] [19] [20].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..