versie 2.0
De N35 [1] is van het type UT 705 PSV [2] en in 1983 bij Ulstein gebouwd als bevoorradings- en pijptransportschip. Haar doopnaam was SOUND TRUCK [3].
Hier haar levensloop:
YNO 182
- In december 1981 geeft I/S Larsen & Hagen uit Sandnes (NOR) aan de Ulstein Verft AS in Ulsteinvik (NOR) de opdracht tot haar bouw [3] [4].
- Een half jaar later volgt bij Ulstein Hatlø A/S in Hatlø (NOR) de kiellegging als bouwnummer 182 en op 29 april 1983 is haar tewaterlating [4].
- Op 17 juni 1983 wordt ze opgeleverd aan K/S Sea Truck A/S & Co III, een dochteronderneming van Larsen & Hagen [4] [5].
|
1983 - gepavoiseerd t.g.v. haar doop © Ulstein |
SOUND TRUCK
- De doop tot SOUND TRUCK wordt voltrokken door Karen Marø [6].
- Vervolgens wordt ze ondergebracht bij een andere dochteronderneming van Larsen & Hagen, te weten K/S Sea Truck Ltd. in Dundee (UK) [5].
Robbie Coppell A/B
"Hi, I was on the Sound Truck between 1983/85. Spent 2.5 years on her. Took out of Norway new. We were assigned to the Magnus platform for the time I was there. We were a crew from the tanker fleet (BP) and had no idea what we were doing, but soon learnt the ropes...." (See my pictures!)
- In maart 1988 wordt ze overgeschreven naar Sea Truck Rederi A/S in Sandnes (NOR) [5] die haar inricht als standby-schip.
- Op 21 juni 2001 wordt Sea Truck Holding, inclusief hun vijf schepen, overgenomen door GulfMark Offshore Inc. [7].
- Per 1 januari 2003 wordt de merknaam "Sea Truck" vaarwel gezegd en wordt dat bedrijfsonderdeel omgenoemd tot GulfMark Norway [8].
NORTH TRUCK
- Omdat de merknaam "Sea Truck" per 1 januari 2003 gaat verdwijnen, wordt de SOUND TRUCK (die nog tot januari 2006 een chartercontract heeft lopen [7]) in december 2002 ondergebracht bij de Gulfmark Rederi A/S in Sandnes (NOR) die haar naam wijzigt in NORTH TRUCK [5].
- In maart 2012 verhuist ze naar Gulf Offshore A/S Ltd in London (UK) [5].
- En in augustus 2012 verwerft zij een contract voor achttien maanden van Conocophillips UK voor bevoorradingswerk [9].
- Op 2 februari 2015 wordt ze verkocht voor een bedrag van ± $ 1,6 - 1,7 miljoen [5] [10].
BLUE BETRAI
- Op 2 februari 2015 wordt ze overgenomen door de Blue Star Line A/S uit Denemarken [5] [10] [11].
- Die laat haar bij de Søby Værft A/S in Søby Ærø (DEN) ombouwen tot een DP2 Offshore bevoorradingsschip [12] en in hun huisstijl schilderen [13].
- Ze wordt daarbij omdoopt tot BLUE BETRIA [14]. (BETRIA is een samentrekking is van de naam van de ster Beta Trianguli Australis, die zich op niet minder dan 42 lichtjaar van de aarde bevindt [14a].)
- In juni 2017 geeft Dreifa Energy aan haar gekocht te hebben om om te bouwen tot een LNG FRU [15]. Die deal gaat echter niet door [16].
- Daarop wordt de BLUE BETRAI opgelegd in Fåborg [17] en medio 2019 gaat haar reder failliet [18] [19] [20].
- In juli 2020 wordt ze door de curator verkocht.
N35
|
Klik op de afspeelknop midden in beeld. |
- Haar volgende eigenaar wordt de Nederlander en avonturier Pim de Rhoodes die haar voor een prikkie koopt uit het faillissement en haar per 7 juli 2020 onderbrengt in de Offshore Search Salvage and Research Company. Hij is trouwens ook de eigenaar van de CDT. FOURCAULT [21].
- In augustus 2020 wordt ze in het dok van de Søby Værft A/S in Søby Ærø (DEN) op orde gemaakt, grijs geschilderd en op 7 augustus 2020 omgedoopt tot N35 [21]. (Doet wat Marine-achtig aan, net als trouwens de eerder genoemde CDT. FOURCAULT *)
- Volgens Maasmondmaritime wordt ze ondermeer ingezet bij wrak- en schatduikoperaties.
- Op 19 oktober 2020 doet ze Scheveningen aan [22] en kiek ik haar voor het eerst [23].
*) De eigenaar in fyens.dk [21] over de kleur:"We hebben al een Belgisch schip in dezelfde kleur, want die kleur vind ik mooi. Het heeft niets met oorlogsschepen te maken. Maar we werken veel voor Spanje, de Afrikaanse kust, Tenerife en Las Palmas en ook Griekenland, en als je de kleur hebt van een oorlogsschip, denkt iedereen dat het een oorlogsschip is, en dan laten ze je met rust. Het is dus een heel praktische kleur, en als er maar één kleur is, is het ook gemakkelijker om deze te schilderen dan wanneer het bijvoorbeeld lichtblauw en wit zou zijn. En dan denk ik gewoon dat deze kleur gewoon meer "power" aan het schip geeft." Aldus Pim de Rhoodes.
Tabel levensloop IMO 8119637
Naam |
Gebeurtenis |
Datum |
Plaats |
Nadere plaatsaanduiding |
|
Bouwcontract [4] |
01-12-1981 |
Ulsteinvik (NOR) |
Ulstein Verft AS |
YNO 182 |
Kiellegging [4] |
01-06-1982 |
Hatlø (NOR) |
Ulstein Hatlø A/S |
Tewaterlating [4] |
29-04-1983 |
Oplevering [4] |
17-06-1983 |
SOUND TRUCK |
Doop [6] door Karen Marø |
?? |
|
|
Ombouw tot standby-vessel |
03-1988 |
|
|
NORTH TRUCK |
Omgedoopt [5] |
12-2002 |
|
|
Verkoop aan Blue Star Line, Fåborg [5] [10] [11] |
02-02-2015 |
|
|
BLUE BETRIA |
Omgedoopt |
18-03-2015 |
|
|
Verlaat - na upgrade - het dok |
10-04-2015 |
|
|
Verkoop aan Dreifa Energy flopt [16] |
06-2017 |
|
|
Opgelegd in Fåborg [17] |
2017 ?? |
|
|
Reder failliet [18] [19] [20] |
medio 2019 |
|
|
Door curator verkocht |
07-2020 |
|
|
N35 |
Gekocht uit faillissementsboedel [21] |
07-2020 |
|
|
Ondergebracht in Offshore Search Salvage and Research Company ApS |
07-07-2020 |
|
|
In dok [21] |
08-2020 |
|
|
Omgedoopt |
07-08-2020 |
|
|
Op bezoek in Scheveningen [22] [23] |
19-10-2020/..-..-.. |
Scheveningen |
Adriaan Maaskade |
Via onderstaande links kan je nog meer te weten komen over het schip:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..