ALP SWEEPER (l) & ALP STRIKER (r)

ALP SWEEPER (l) & ALP STRIKER (r) - 14 november 2020 - ankergebied Scheveningen

Vlak nadat ik met haar kapitein had zitten chatten, vertrok de ALP SWEEPER - voor mij onverwacht - uit het ankergebied Scheveningen. Ze gaat via Aberdeen naar Lerwick. Helaas geen mooie foto's dus.... snif, snif....

Een mooie aanleiding om haar nieuwe Sleepbootdossier te lanceren. Wil je het lezen, klik dan hier.

ALP SWEEPER & ALP STRIKER

ALP STRIKER (links) & ALP SWEEPER (rechts)

Ik vreesde even dat ik scheel was geworden, maar ik zag het toch goed. Vannacht heeft de ALP STRIKER (links op de foto) gezelschap gekregen van de ALP SWEEPER (rechts dus). Gezellig, maar graag iets dichterbij voor de foto, ja....

De ALP SWEEPER had ik trouwens nog niet eerder gekiekt. Een nieuwe in mijn verzameling dus.

Boka Falcon

(Archieffoto)

Ze zou  - volgens de website van de havendienst - 9 november 2020 om 07:20 uur vertrekken uit de Waalhaven, de BOKA FALCON. Maar ze ligt er nog steeds. Wel is de waterboot al een paar keer langzij geweest, maar dat was het dan.

En de vraag blijft of haar sleuvengraafavontuur met de MEGALODON nou wel of niet geslaagd is.

Haar terugkeer naar Nederland was voor mij in elk geval voldoende aanleiding om haar dossier bij te werken. Klik hier maar om het te lezen.

De ALP STRIKER kwam vandaag - omdat ik dezer Corona-dagen liever thuisblijf - zelf dus maar naar Scheveningen in plaats van andersom! En ze was nog op tijd ook (12:00 uur). Aardig toch... 

Ze is deze maand druk met het heen en weer slepen van het zware-ladingschip FJORD van Rotterdam naar Spanje v.v., de SERAYA. Daarmee verdient zij wat mij betreft de titel Sleepboot van de maand. Ik werkte daarom ook haar dossier bij tot een versie 3.0. Klik hier om het te lezen.

N35

Grijs met een letter/nummer-combinatie als naam en tóch geen Marine-vaartuig?

Dat is de N35 (v/h BLUE BETRIA; NORTH TRUCK; SOUND TRUCK) die op dit moment op Scheveningen ligt. Zij is onlangs - toen ze nog BLUE BETRIA heette en lichtblauw/wit was - gekocht door avonturier Pim de Rhoodes. Die vindt grijs mooi en heeft nog zo'n "grijsaard", de Cdt. FOURCAULT.

Ik zocht uit hoe deze vork aan de steel zit en zette dat - te zamen met de levensloop van de N35 - in een Scheepsdossier. Benieuwd? Lees het via deze link.

N35

N35

Marius kiekte haar toen ze rondging in de Zwaaikom.

Volgens Vesselfinder is het een "Offshore Tug/Supply Ship", maar volgens mij is er weinig "tug" aan te bekennen, aan de N35 (1983).

Ik kiekte haar zojuist toen ze Scheveningen binnenliep. In juni 2017 zou Dreifa Energy haar van haar toenmalige reder de Blue Star Line A/S kopen. Die laatste had haar BLUE BETRIA genoemd. De deal ging niet door en onlangs werd zij verkocht aan de Offshore Search Salvage and Research Company. Ze werd omgedoopt in N35 en grijs geschilderd. Doet wat Marine-achtig aan, net als trouwens de CDT. FOURCAULT, die eigendom is van dezelfde familie De Rhoodes als die achter de N35 zit. Volgens Maasmondmaritime wordt ze ondermeer ingezet bij duik- en schatduikoperaties. Vandaar waarschijnlijk die geheimzinnige kleur...

  • P.S. 1. Zie ook het filmpje van Jaco.
  • P.S. 2. Ik maakte de volgende dag nog een serie foto's. Zie:  

Ik zag van de net omgedoopte SD POWER alleen de achterkant toen ze vertrok richting Las Palmas. Thuisgekomen dook ik toch maar in haar verleden. Dat werd dit dossier!

SD Power

Toen ik vanmorgen de Wilhelminapier in Rotterdam in het vizier kreeg, bleek de SD POWER - de nieuweling van Kotug - daar niet meer te liggen. Toen als een speer door naar de Maasboulevard in Schiedam. Al voorbij. Maassluis: idem. Hoek van Holland: alleen haar achterste op de kiek. Nog een uurtje gewacht, omdat volgens Marine Traffic haar bestemming "Rotterdam" was, edoch: mis evenwel. Ze bleek op weg naar Las Palmas. Weinig te kieken dus voor mij....

De HORIZON ARCTIC is een van de sterkste ankerbehandelende sleepboten ter wereld en is ingehuurd door Boskalis voor hun Schotland-project. Dat en meer in het Sleepbootdossier dat ik over haar maakte. Klik en lees maar!