RT Borkum

Ik nam deze foto vanmiddag van het Klein Duimpje onder de sleepboten, de RT BORKUM. Ik vond haar dermate vreemd dat ze gelijk het Schip van de Week is geworden, met de bijbehorende detailpagina. Klik maar even door.

 

Union 11

Maar ze was niet de enige die op de foto kwam. Als tweede nieuweling in mijn fotoverzameling deze UNION 11 in de nieuwe Kotug Smit kleuren. Even wennen, maar dan heb je ook wat.
Klik voor de andere prenten van vandaag even op de button 'Meer foto's'.

Jasiu van Haarlem, database-beheerder voor het blad Sleep & Duwvaart, diepte op mijn verzoek het volgende op:

W. van Eyk was een sleepbootreder gevestigd op de Hoofdstraat 75 in Schiedam.
Hij heeft geprobeerd een positie te krijgen in de havensleepdienst in Rotterdam, en heeft o.a. voor de Sleepdienst Volharding en Maas gevaren. Uit mijn hoofd sprekend is hij later in de directie gekomen van de N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van P. Smit Jr. uit Rotterdam. Dit zal ik nog eens nakijken.
Hij heeft idd de sleepboten MARTINA en WILLEM in bezit gehad. Onderstaand de gegevens:

S.slb. MARTINA (2)                                                                                                      1901-1911
Bouwjaar: 1901. Werf: N.V. Scheepsbouwwerf "De Hoop" (Klaas van Aken), Hardinxveld.
LoaxLllxbxhxdg.: 16,40 x - x 4,18 x - x 1,26 meter, Waterverplaatsing: 9,518 ton.
Ketel: 1x 1 vuurs Delfshaven uit: 1901 V.O.: 36 m2. Werkdruk: 10,3 atm.
Ketel: 1x 1 vuurs Penn & Bauduin, nr. 74 uit: 1922 V.O.: 33 m2. Werkdruk: 10 atm.
Machine: 1x 2 cil. Compound: Delfshaven uit 1901. Inbouw: 1901. Vermogen: 80 ipk.
Machine: 1x 2 cil. Compound: Penn & Bauduin uit 1922. Inbouw: 1922. Vermogen: ? ipk.  Op: 1x Schroef.
Brandmerk: 2104 B Dord. 1938
 
Namen:
00-00-1901 MARTINA (2)/W. van Eyk, Schiedam.
29-10-1902 MARTINA (2)/N.V. Stoomsleepdienst "Martina" (W. van Eyk & H. de Ridder), Schiedam-Rotterdam.
00-00-1911 MARTINA/N.V. Vitore, Dordrecht.
19-08-1938 MARTINE (21.02104)/Fa. Penn & Bauduin, Dordrecht.
01-12-1938 PERNIS/C. in 't Veldt & J.H. Savert & N.V. Kranenburg's Transportonderneming & J.W. Goudsbloem, Rotterdam. In beheer bij: N.V. 's-Gravenhaagse Sleepdienst, Rotterdam.
31-08-1950 PERNIS/N.V. 's-Gravenhaagsche Sleepdienst, Rotterdam.
00-00-1969 Afgevoerd.
 
S.slb. WILLEM                                                                                                                1903-1906
Bouwjaar: 1903. Werf: N.V. Scheepswerf & Machinefabriek "Delfshaven" v/h. H.H. de Ridder, Delfshaven.
LoaxLllxbxhxdg.: 22,35 x - x 4,97 x 2,37 x – meter.
Ketel: 1x 2 vuurs Delfshaven, nr. 766 uit: 1903 V.O.: 58 m2. Werkdruk: 11,3 atm.
Machine: 1x?  cil. Delfshaven uit 1903. Inbouw: 1903. Vermogen: 175 ipk. Op: 1x Schroef.
 
Namen:
1903 WILLEM/W. van Eyk, Schiedam.
1906 Verkocht naar Zuid-Amerika.

Triton

Oceaan II

De TRITON uit IJmuiden assisteerde vanmorgen de SCH 24 - AFRIKA bij het binnenlopen van Scheveningen. Dit omdat een van de vaste havenslepers - de OCEAAN - in Stellendam ligt. Binnen de havenhoofden kwam ook de OCEAAN II in actie en ging op kop varen. Een half uurtje later vertrok de TRITON weer richting IJmuiden, met een vlagerige ZW-5. Kort maar hevig dus.
Al met al weer een leuke ontbijtshow!

Mercurius

Smit Ebro

Fairplay 21

Fairplay 21

En wat dacht je wat? De eerste sleepboot die ik vandaag te zien kreeg was de Mercurius. Het doel van mijn middagtocht. En niet aan de steiger waar ik hem dacht te vinden, maar aan het werk op de rivier. Hebbes dus! En ik hoorde van de kapitein van de SD Seal dat de Mercurius (van Iskes) is gecharterd door Kotug Smit. Vandaar dus niet in IJmuiden, maar in 010.
Aansluitend kon ik nog twee nieuwe slepers aan mijn verzameling toevoegen. De Smit Ebro en de Fairplay 21. Zie bovenstaande foto's.
Onder de button 'Meer foto's' staan tot slot nog wat oude bekenden. Klik maar even.

En wat dacht je wat? De eerste sleepboot die ik vandaag te zien kreeg was de Mercurius. Het doel van mijn middagtocht. En niet aan de steiger waar ik hem dacht te vinden, maar aan het werk op de rivier. Hebbes dus! En ik hoorde van de kapitein van de SD Seal dat de Mercurius (van Iskes) is gecharterd door Kotug Smit. Vandaar dus niet in IJmuiden, maar in 010.

Ik benoem haar bij dezen tot Sleepboot van de Week! Lees hier haar Sleepbootdossier.

Venus

Na de ZEUS OF FINLAND, valt nu de eer te beurt aan de VENUS. Ook voor haar een dossier.

Svitzer Muiden

Svitzer Svezia

Port of Amsterdam 4

Ik ging dus speciaal voor de SVITZER MUIDEN, want die ontbrak nog in mijn Svitzer-verzameling. Ik was gelukkig op tijd, want even later vertrok zij. Ik kreeg er een ererondje van de SVITZER SVEZIA bij cadeau. Ook lukte het mij om de SVITZER AMSTEL wat beter op de foto te krijgen.
En bij de buren mocht ik de Port of Amsterdam 1 (Castor) en de Port of Amsterdam 4 (Athena) platen. Twee Stan Tugs 1907 van Damen. De derde, de PA 5 (Pollux) was niet thuis.
Voor de andere foto's die ik daar in Amsterdam maakte moet je even op de button 'Meer foto's' klikken.

 

Triton

Van de vier schepen* die ik nog mis in mijn Iskes-verzameling, trof ik er in IJmuiden niet een. Wél kon ik - met wat beter licht inmiddels - wat aanvullende prentjes maken van de TRITON, de THETIS (gecharterd door Svitzer) en de VENUS. Van die laatste maakte ik een detailpagina en riep haar uit tot mijn 'Schip van de Week'. Klik en kijk maar.

*) P.S.
Achteraf bezien had ik mijn huiswerk beter moeten doen. De vier schepen die ik dacht te missen, opereren helemaal niet vanuit IJmuiden. Drie werken er in het buitenland en de vierde, de MERCURIUS, in het Rotterdamse. Dom...dom...dom... Al doende leert men (hoop ik).

Svitzer Typhoon

Venus

Zeus of Finland

Multratug 4

Toen het vanmiddag opklaarde, besloot ik een rondje Noordzeekanaal te gaan doen. Ik begon bij Svitzer in Amsterdam. Daarna naar Svitzer en Iskes in IJmuiden. Ik trof er van alles thuis en aan het werk. Bovendien lagen er in IJmuiden ook nog twee gasten, de ijsbrekende zeesleper Zeus of Finland* en de Multratug 4 met als thuishaven Terneuzen. Die laatste had er zojuist - met hulp van de Saturnus - de RAMBIZ afgeleverd.
Een forse 'vangst van de dag' dus. Klik maar op de button voor 'Meer foto's'.

 

*) P.S.
Ik kreeg op mijn vraag wat de ijsbekende zeesleper Zeus of Finland in IJmuiden te zoeken heeft een helder beeld.

... In de winter worden ze ingehuurd door de Finse regering. In de zomer doen ze al zo'n 15 jaar sleepreizen met boorplatforms ed. op de Noordzee. Pas sinds een jaar of 2 vanuit IJmuiden, voorheen altijd vanuit Den Helder.

... Door de kaptein werd mij verteld dat dit schip zeer stabiel is t.o.v. andere slepers, doordat ze erg diep steekt. Ook heeft ze een grote lengte sleeptros aan boord, Gecombineerd met een hoge trekkracht het ideale schip voor een (korte) sleepreis.

... Dit schip is gebouwd in de hoogste ijsklasse die er bestaat, is dus wel degelijk een ijsbreker. Alles is hierop ontworpen, ronde kimmen, grote schroef met veel vermogen van speciale legering. In de winter wordt er zelfs een frame op de kont gelast om escorterende schepen op te vangen die niet op tijd kunnen remmen.

...  Ik heb dit scheepje als model gebouwd, weet er dus wel iets vanaf.

 

 

Pim Hoogenraad

Zeus of Finland

De ZEUS OF FINLAND is mijn eerste 'Sleepboot van de Week'. Vandaar zijn eigen sleepbootdossier.

Pieter L

Op mijn rondje Scheveningen - Hoek van Holland - Maasluis - Vlaardingen - Rotterdam - Scheveningen, kwam ik aardig wat tegen, waaronder dit zware transport. Beide vaartuigen behoren tot de vloot van Bonn & Mees. Klik maar even op de knop voor de rest.