Barney

Ik ging naar de Scheurhaven om mijn Schip van volgende week te bezoeken. Dat lukte wonderwel en het is een schip met een verhaal, maar dat is voor volgende week. Voor bij dit verhaaltje de voor mij nieuwe BARNEY en een handvol Kotug Smit-slepers. Daarvoor moet je even op Meer foto's klikken. En so-wie-so: tot volgende week!

Union Sovereign

De UNION SOVEREIGN (v/h ANGLIAN SOVEREIGN) is deze week Het Schip van de Week. Klik maar even door voor haar detailpagina.

Gouwe (A878)

  

Na een 'oefen'-nachtje slapen op Scheveningen, gaf de Gouwe om 08:51 uur aan de Verkeerscentrale Scheveningen door, klaar te liggen voor vertrek. Vijf minuten later ging ze los, richting Havenfestival IJmond in IJmuiden. Dus als je haar wilt zien, dan vanmiddag en/of zaterdag of zondag naar IJmuiden!

Gouwe (A878)

Gouwe (A878)

Toch nog maar even naar de haven gefietst voor de Zr. Ms. Gouwe (A878), want zo vaak zal die niet naar Scheveningen komen. En morgenochtend vertrekt ze al weer. Vandaar. Overwerk dus....

Westsund

Union Sovereign

MTS Vigilant

Fairplay 23

Adventure

ZP Chalone

Gouwe (A878)

In de Lekhaven trof ik vier sleepboten die ik nog niet in mijn fotoverzameling had. De WESTSUND, de UNION SOVEREIGN, de MTS VIGILANT en de MTS VALOUR. De rest had ik al. Twee havens verder trof ik de, voor mij ook nieuwe, FAIRPLAY 23. In Schiedam had ik een eerste kennismaking met de ADVENTURE en de ZP CHALONE. En toen ik eenmaal thuis was en dacht de vangst binnen te hebben, kwam de Zr. Ms. GOUWE (A878) nog even voor mijn raam langs.
Het begint bijna op werken te lijken......

Bremen Fighter

De BREMEN FIGHTER is deze week Het Schip van de Week. Klik maar even door voor haar detailpagina.

ex. Linge - A874 & ex. Regge - A875

De buiten dienst gestelde LINGE (A 874) en REGGE (A 875)

Balgzand - Y8019

De hele slepersvloot voor de wal, maar niet te kieken. Kiek maar!

Waddenzee - A872

Alleen wat achterkantjes. Ook mooi....

De Koninklijke Marine heeft een deel van haar slepersvloot vernieuwd. Vier van de vijf kustslepers uit de Linge-klasse werden vorig jaar vervangen door drie moderne ASD Tugs 2810 Hybrid van Damen. De 'inruilers' waren de Linge (A874), Regge (A875)Hunze (A876) en Rotte (A877). Die werden in 2016 verkocht aan Damen. Alleen de GOUWE (A878) - die tien jaar jonger is - bleef in dienst. Twee van de vier - de LINGE en de REGGE - lagen trouwens vandaag voor de wal bij Damen Shipyards Den Helder (foto 1.). De andere twee zijn inmiddels doorverkocht. Zo vaart de HUNZE als PARIS onder Spaanse vlag en de ROTTE als ODIN onder de Deense.
Omdat de eerst nieuw afgeleverde boot de NOORDZEE (A871) was, heet die klasse de Noordzeeklasse. De andere twee nieuwelingen zijn de WADDENZEE (A872) en de ZUIDERZEE (A873). Aardig is nog wel dat de NOORDZEE vlak voor haar eerste binnenkomst in Den Helder zelf gesleept moest worden in verband met een vervuilde brandstofleiding. Sleper, sleept, gesleept....

Ik trof vandaag de hele vloot voor de wal, inclusief de kleinere BREEZAND (Y8018) en BALGZAND (Y8019). De plaatjes die ik ervan kon maken zijn uie, omdat er hekken en valrepen in de weg stonden. De bewaking adviseerde mij om over twee weken nog eens terug te komen. Dan zijn er de Marinedagen en is alles van dichtbij te aanschouwen. Wie weet doe ik dat wel. Kan ik er misschien gelijk 'Het Schip van de Week' aan overhouden.

Foto('s) Boegnummer Naam IMO BP
📷 A871 NOORDZEE  9705249  60
📷 A872 WADDENZEE  9705251  60
📷 A873 ZUIDERZEE  9705263  60
📷 A874 LINGE  8613205  22
📷 A875 REGGE  8613217  22
  A876 HUNZE (nu PARIS)  8704004  22
  A877 ROTTE (nu ODIN)  8703995  22
📷 A878 GOUWE  9152624  22
📷 Y8018 BREEZAND  -  11
📷 Y8019 BALGZAND  -  11

En ik ging dus naar Den Helder voor de GUARDIAN. Toen ik van huis vertrok lag zij keurig op haar vaste stek. En ik gokte erop dat ze wel een vrije zaterdag zou hebben. Maar helaas, zij vertrok op hetzelfde moment als ik. Ik voor joker naar Den Helder; zij naar het ankergebied bij Petten. Pet dus.

Dan maar de Marine-slepers. Een beetje tussen de hekken door, want de bewaking was meer waak- dan behulpzaam. Over twee weken terugkomen was het advies. Dan zijn de Marinedagen en kan je zo dichtbij komen als je wilt. Nu even niet dus....
(De foto's die ik maakte, ga ik nog wel verwerken in een apart verhaaltje. Komt dus nog.)

 

Pak

Pak

Gelukkig lag er nog wel een twaalf jaar oude roestige Rus, de PAK. Een pak van mijn hart. Was ik dus niet 100% voor Jan met de korte achternaam gegaan. Hoewel, zo'n beauty is zij nou ook weer niet, maar misschien gaat de DAMEN Shipyards Den Helder er wel weer iets moois van maken.

Oceaan

Oceaan II (2)

DMS Stork

De OCEAAN was aan het begin van de middag net op tijd terug van haar werfbeurt in Stellendam. De SANDETTIE wilde namelijk graag naar buiten gebracht worden. Daarna kon de sleepbootbemanning pas even relaxen en de sleepboot haar nieuwe verflaag verder laten uitharden.
De OCEAAN II die bij het uitbrengen als stuurboot dienst deed, gaf bij terugkeer de AFRIKA nog even een zetje in de goede richting. Die moest namelijk verhalen naar de plek waar de SANDETTIE had gelegen. Daarna kon ook de OCEAAN II weer 'op de plaats rust'.
En ik? Ik reed door naar Hoek van Holland. Daar was het rustig qua sleepboten. Ik zag alleen de DMS STORK naar buiten gaan, op weg naar het verre Amerika.

Al met al toch een leuk middagje tugspotten.

Pegasus

De PEGASUS is deze week Het Schip van de Week. Klik maar even door voor haar detailpagina.