Van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie kreeg ik onlangs desgevraagd wat knipsels toegestuurd over de bouw van de GOUWE. Dank daarvoor!
Daaruit blijkt o.a. onomstotelijk dat Scheepswerf Made het casco bouwde en dat Delta Shipyard de afbouw voor haar rekening nam. 

Zie:

Het Sleepbootdossier Gouwe is daarmee aangevuld.

Fairplay III

De FAIRPLAY III vaart al minstens sinds juni dit jaar in het Rotterdamse rond met Rotterdam als thuishaven. Dat had ik even gemist kennelijk. In mijn Vlootlijst Fairplay stond nog steeds dat ze gestationeerd was in Antwerpen. Nu gecorrigeerd. Een nieuwe voor mijn verzameling dus.

 

En Avant 20

En vlak daarna kwam de EN AVANT 20 de rivier af, op weg naar Hartlepool (GB). Die had ik al, maar vooruit....

RT Evolution

Strak in de lak en klaar voor de oversteek. Lees er alles over in mijn nieuwste Sleepbootdossier RT EVOLUTION.

RPA 14

Tasmanic Winter

RPA 16

Of de RPA 14 nu ging "rainbowen" om mij een plezier te doen, of om de TASMANIC WINTER te verwelkomen die vanuit China een lading sleepboten kwam brengen, is mij niet helder. Maar een apart gezicht was het. En dat allemaal vlak bij de Maeslantkering, waar ik wat eerder ook al de RPA 16 kiekte.

Lekker bezig!

Boka Sherpa

RPA 10

RPA 11

RPA 12

De BOKA SHERPA die ik vanmiddag kiekte, is er een van de ex-Fairmount vijfling. Daarvan heb ik er inmiddels vier. Het wachten is nog op de BOKA SUMMIT.

In het kader van de completering van mijn Vlootlijst Havenbedrijf Rotterdam, ging ik vandaag ook nog op bezoek bij drie leden van hun vierling, te weten de RPA 10, 11 en 12. De 13 had ik al en hun grotere zusje, de 16, ook. Nu is mijn hele verlanglijstje RPA's compleet.

Een geslaagd familie-dagje dus, vandaag.

RPA 16

Om mijn nieuwe Vlootlijst Havenbedrijf Rotterdam met foto's te completeren, toog in vanmiddag naar Maassluis. Thuis had ik gezien dat de RPA 16 er om even over enen nog lag. Maar toen ik aankwam niet meer. Via AIS was gelukkig te zien dat ze in de buurt was en zelfs wel voorbij zou komen varen. En jawel. Hebbes. Weer een sleper die niet mag slepen, net als de RPA 14 & 15. Maar om je nou gelijk te LATEN slepen, is ook wat overdreven.... kijk maar:

Klik op de zwarte afspeelknop in het filmbeeld om dit YouTube-filmpje af te spelen en eventueel op de dan verschijnende menubalk om de resolutie op maximaal te zetten!

  • In de Vlootlijst staan nog meer relevante links. Kijk daar ook maar even.

Smit Ebro

RT Evolution

Nee, er is niemand jarig op de SMIT EBRO, maar zij is gepavoiseerd omdat Kapitein Rob een dezer dagen met pensioen gaat en dat vinden ze daar kennelijk fijn ;)!

Verder kiekte ik vandaag - naast de RPA 14 en 15 en deze SMIT EBRO - de HAMPSHIRE en de MULTRATUG 3. En in de 4e Petroleumhaven trof ik de opgeknapte RT EVOLUTION. Zij gaat zeer waarschijnlijk binnenkort naar Southampton.

RPA 14 & 15

RPA 14

Hoewel ze elk goed zijn voor een trekkracht van 21 ton, is het niet de bedoeling dat ze slepen, de RPA 14 en 15.

Ze doen het ook vrijwel nooit, werd mij verteld. Het zijn patrouille- en incidentbestrijdingsvaartuigen met een enorme bluscapaciteit. En als het dan al eens nodig is dat er een vaartuig verplaatst wordt, nemen ze dat net zo makkelijk langszij.

Beide schepen dateren trouwens van 1985, maar hebben in resp. 2010 en 2011 een refit ondergaan. Daarbij is onder andere de complete opbouw vervangen, inclusief kraan.

Ik ging vandaag naar hen op zoek in het kader van mijn nieuwe Vlootlijst Havenbedrijf Rotterdam. Daarin staan ze nu dus, compleet met wat relevante links. Kijk daar dus ook even.