Smit Nicobar

In de nacht van 20 op 21 september j.l. was zij in Bilbao betrokken bij een heuse 'poging tot kaping' en op 8 oktober zag ik haar met de TAKLIFT 7 naar buiten komen. Twee mooie aanleidingen om de SMIT NICOBAR te bombarderen tot SCHIP VAN DE WEEK. Lees er alles over in haar Scheepsdossier.

© ALP Maritime Services

Van het ALP FUTURE-klasse-front valt het volgende te melden:

  • Volgens Koopvaardij.blogspot is de ALP SWEEPER op 4 oktober door de werf opgeleverd. (Op de sites van ALP en van Teekay is er trouwens niets over te vinden.)
  • Volgens MarineTraffic is zij op 6 oktober vertrokken naar Pohang in Korea. Daar ligt ze nu.
  • De ALP DEFENDER vertrok eergisteren uit Rio de Janeiro naar Macaé (Brazilië). Op 16 oktober was zij aldaar bezig met de voorbereidingen voor het verslepen van de ARENDAL SPIRIT naar Arendal (Noorwegen). Zie ook dit Facebookbericht
  • De ALP STRIKER is - met sleep - sinds 28 september j.l. vanuit Singapore onderweg naar Kribi (Kameroen). Daar hoopt ze op 21 november behouden aan te komen.
  • Over de ALP KEEPER meldde ALP eerder:

De datum van ingebruikname is nog niet bekend. ALP heeft een optie om het schip pas in 2018 over te nemen. Maar mochten we voor die tijd een job vinden, dan kan het ook eind 2017 al zijn.

Zij had aanvankelijk als geschatte aankomsttijd: zondag 8-10-2017, 11:00 uur, de FAIRMOUNT GLACIER. Het liep echter fors uit. In de tussentijd hoefde ik mij echter niet te vervelen, want er kwamen diverse spannen langs. Net als bij de vogels, leek de trek begonnen.

 

Smit Nicobar

Smit Nicobar

Het begon met de SMIT NICOBAR met de TAKLIFT 7 op sleep. Die had op haar beurt de SMITBARGE 8 langszij. En dat ponton werd weer geassisteerd door de LIMBURGIA, met als stuurboot de THYRA.
Bijna buiten werd het ponton met het topstuk er tussen genomen (foto 2.) en vertrok het spul - zonder eerder genoemde assistenten uiteraard - richting Macapa (Brazilië) voor een bergingsklus.

 

SD Salvor

SD Salvor

Vlak daar achter zat de SD SALVOR. Die trok het ponton AMT VENTURER. De stuurboten bij dat transport waren de ANNE MARIE en de GEPKE III. Die haakten bij Hoek van Holland af. Volgens Marinetraffic gaat dat span naar El Ferror in Spanje.

 

 

Sea Bravo

Sea Bravo

Toen was het de beurt aan de SEA BRAVO. Die had - zo te zien - een brugdeel op het ponton SKYLINE BARGE 22 achter zich aan, bijgestaan door de stuurboot ALBATROS. En die sleep ging (zonder de stuurboot uiteraard) - weer volgens Marinetraffic - naar Zeebrugge (België).

 

Isa

Isa

Daarna kwam de ISA voorbij met de EMBA aanvankelijk langzij, maar later achter zich aan. Die gaan naar St. Petersburg.

 

Fairmount Glacier

Fairmount Glacier

En dan bijna tot slot, waar het allemaal om te doen was, de FAIRMOUNT GLACIER. Die kwam binnen met de pijpenlegger CASTORO 10, opgehaald in Larnaca op Cyprus. De GEPKE III en de ANNE MARIE, die eerder al het uitgaande transport van de SD SALVOR assisteerden, haakten nu aan om dit stel de rivier op te helpen, richting Wilhelminahaven in Schiedam.

 

Multratug 16

Met de pont terug in Maassluis, trof ik tot het definitieve slot de MULTRATUG 16. Waarschijnlijk op bezoek geweest bij de Furieade.

En toen was het exact 18:00 uur. Einde diensttijd voor mijn camera (en voor mij)! Volgende port of call: Scheveningen...

ALP Winger

Toen ik de ALP WINGER twee weken geleden in de Waalhaven zag liggen, kwam mij mijn eerste kennismaking met haar weer voor de geest. Dat was bijna tien jaar geleden. Zij heette toen nog JANUS en was door Smit ingehuurd voor het vlottrekken van de ZHEN HUA 10. Een van haar eerste grote klussen.
Thuisgekomen begon ik mijn naspeuringen naar haar verleden. Dat leverde een aardig verhaal op (al zeg ik het zelf). Daarom is ze nu het SCHIP VAN DE WEEK. Lees het verhaal maar in haar Dossier. Daarin staan ook veel links, foto's en filmpjes. Kijk maar.

Multratug 33

Multratug 32

Multratug 31

Ik toog naar Stellendam om een glimp te kunnen opvangen van de - in de afbouwfase verkerende - eerste productie-Carrousel-Rave-Tugs ter wereld, de 'MULTRATUG 33 en 32'. De MULTRATUG 32 is zo te zien bijna zover dat zij kan beginnen aan haar proefvaarten. De 33 bij lange na nog niet. De oplevering daarvan staat gepland voor februari 2018.
En op de terugweg zag ik de 31 ijverig aan het werk in het Rotterdamse.
Drie op een rij en ze horen er binnenkort allemaal bij, bij de vloot van Multraship! En hopelijk komt er bij de introductie van deze eerste Carrousel-Rave-Tug - ontwikkeld door Novatug - een scheepsmodel beschikbaar. (Op de Europort-exhibition van begin november wellicht??) Ik houd mij in dat geval van harte aanbevolen!!

Venus

Venus

Volgens MarineTraffic verhuisde de VENUS van ISKES Tugs op 28 september van IJmuiden naar de Europoort/Rotterdam om daar de - door KOTUG SMIT gecharterde - TRITON af te lossen. Die keerde een dag later terug naar haar thuishaven IJmuiden.
Een mooie aanleiding om richting Europoort te tuffen in de hoop haar te kunnen platen. En jawel. Aan de 'Koorennationstreet' trof ik haar, zusterlijk ingeklemd tussen de ROTTERDAM en de SD REBEL.

Missie geslaagd!

Thor & Zeus of Finland

Thor

Zeus is de oppergod, Thor de god van de donder en Pluvius die van de regen. Ik trof ze alle drie in Velsen-Noord. En ik ging eigenlijk uitsluitend voor de THOR. De ZEUS OF FINLAND lag er achter en kreeg ik er gratis bij. De regen kwam - dankzij Pluvius - met bakken uit de hemel. Drie Goden dus op één foto.

Lekker bezig!

Union Sapphire

Vorige week nog was zij in Bilbao betrokken bij een heuse 'poging tot kaping'; vandaag trof ik haar vredig in de Lekhaven. Een mooie aanleiding om de UNION SAPPHIRE te bombarderen tot SCHIP VAN DE WEEK. Lees alles over deze zaak en over dit schip in haar Scheepsdossier.

En Avant 1

De EN AVANT 1 lag zich in de Lekhaven vreselijk op te winden (zij kreeg een nieuwe sleepkabel), terwijl.....

 

En Avant 20

SD Salvor

... de EN AVANT 20 en de SD SALVOR het strijdtoneel verlieten.

 

Union Sapphire

En om dat voor die laatste mogelijk te maken, moest ook de UNION SAPPHIRE verkassen.

Wat een gedoe.....

De UNION SAPPHIRE was trouwens een week geleden - te zamen met de SMIT NICOBAR - nog betrokken bij een mislukte poging de in aanbouw zijnde kabellegger Living Stone te 'kapen' bij de op omvallen staande werf LaNaval in Bilbao. (Bron: de Schuttevaer van 29-9-2017.)
Klik hier voor het laatste nieuws over die zaak.

 

Union Bear & Union Lynx

Haar twee grote zusjes, de UNION BEAR en de UNION LYNX, werden er niet heet of koud van.

Sirius

En Avant 1

En Avant 1 & Sirius

De EN AVANT 1 van Muller-Dordrecht zou nog wel een keer voor de lens komen, schreef ik van de week. En wat dacht je wat? Zij kwam vanochtend bij Hoek van Holland naar binnen met hun ponton 6615-1 op sleep. Vlak daarvoor had ik de Sirius op weg naar zee voorbij zien komen. Die ging dus duidelijk dienstdoen als stuurboot. Twee vliegen in één klap.

 

STC Albatros

Wat zeg ik: drie vliegen, want ook de STC ALBATROS, het opleidingsvaartuig van het Scheepvaart en Transport College (STC), kwam nog voorbij en dus op de kiek.