Rotterdam

De ROTTERDAM is de op een na nieuwste sleper in dienst van Kotug Smit en deze week het Schip van de Week. Lees het Scheepsdossier maar dat ik van haar maakte.

Carlo Magno

Ik had al wat schepen van Augustea gekiekt in de Lekhaven in de loop der tijd. Ik dacht dat deze daar ook al bij was, maar dat bleek niet zo. Een nieuwe in mijn verzameling dus, de CARLO MAGNO, een stoere zeesleper uit 2006 uit Italië.

 

Diavlos Pride

De DIAVLOS PRIDE is een ankerbehandelings- en bevoorradingssleepboot, die tevens als oliebestrijdingsvaartuig kan worden ingezet. Het is een Griek. Ik trof haar vandaag ook in de Lekhaven, naast de AETHRA, een offshore platformbevoorradingsschip.

Normand Sira

De NORMAND SIRA maakt twee keer per dag het tochtje Q13-A-platform / Scheveningen-Haven. Dat ontlokte gisteren een dame de opmerking: "Voor een zo'n klein pakje en twee mannetjes met zo'n groot schip hierheen komen. Kan dat niet met een kleiner bootje?"
Precies wat ik wel eens denk.....

Rotterdam

Terwijl ik in afwachting was van de binnenkomst van de ALP WINGER, kwam de - voor mij nieuwe - ROTTERDAM in beeld. Wel helemaal aan de overkant, maar met mijn tele nog net te doen.

 

Multratug 31

Toen ik eindelijk een sleepboot aan de horizon zag verschijnen, had ik zoiets van: "Maar grootmoeder wat heeft u dikke lippen.... en grootmoeder wat heeft u een klein stuurhutje....!" En jawel, het bleek de MULTRATUG 31 en niet de ALP WINGER. Die was kennelijk even op de Westerschelde bij de gestrande CSCL Jupiter wezen kijken.

 

ALP Winger

Toen ik bij de auto was om de handdoek in de ring te gooien, zag ik weer iets aan de horizon. En dit keer wél raak!

 

Mighty Servant 1 & ALP Winger

Als toetje kwam tijdens de fotosessie ook de MIGHTY SERVANT 1 van Dockwise nog even door het beeld varen.
Ben ik toch weer behoorlijk aan mijn trekken gekomen (en behoorlijke trek gekregen, maar dat terzijde)!

Catharina 11

Catharina 11

Catharina 6

Catharina 6

 

Zowel het vuurwerkponton als de sleepboten die het op zijn plaats moeten houden, zijn dit jaar net een maatje groter dan voorheen.

Vorige jaren hadden de beide OCEAAN's en hun bemanning het af en toe te kwaad met de golfslag en moeite het spulletje op de afgesproken positie te houden. De CATHARINA 6, de CATHARINA 11 * (beide van Hebo) en het ponton E1506 (van Boskalis) lijken tegen dat eerste beter bestand en hebben voor het tweede een andere tactiek bedacht. Dat laatste hoorde ik van de vroegere eigenaar en thans kapitein van de CATHARINA 6, in dit span de achterboot.

Eenmaal op z'n plek, gooi ik achter een anker uit en laat de 'piloot' de rest doen. Dan kunnen wij óók rustig naar het vuurwerk kijken, toch?

De 'piloot' is de CATHARINA 11, de sterkste van de twee. Die houdt het lijntje strak en het spulletje op zijn plaats.
Benieuwd of het allemaal inderdaad zo soepel gaat. Volgende week zaterdagnacht zullen we het weten. Dan is het vuurwerkfestival afgelopen.

Sleepboot Lengte Trekkracht
OCEAAN 18,00 9 ton
OCEAAN II (2) 18,60 10 ton
CATHARINA 6 20,55 12 ton
CATHARINA 11 19,50 15 ton

*) Hetzelfde span al dat - te zamen met de DUTCH PIONEER - in augustus 2016 betrokken was bij de verwijdering van het stalen piereiland.

Guardian

Vorige week verzuchtte ik nog:

Hopelijk komt er trouwens ook ooit een model van de GUARDIAN, het van Multraship gecharterde Emergency Towing Vessel van de Nederlandse Kustwacht. De derde uit mijn rijtje favoriete slepers, na de FAIRMOUNT- en de ALP FUTURE-schepen. Dan kan ik dat ook eens van dichtbij bekijken, want die 'live' fotograferen is mij tot op heden nog niet vergund. Dat wordt dus tot die tijd helaas nog geen 'Schip van de Week'.

Dat had ik nog niet geschreven of zij kwam mij tegemoet. Tot aan IJmuiden. Tóch het Schip van de Week. Klik hier maar voor het hele verhaal + alle links.

ALP Keeper

De ALP DEFENDER is onderweg naar Stavanger. Zij komt dus vlak langs. Dat, en het feit dat ik van de week een model van een van haar zusters wist te scoren, deed mij besluiten de hele ALP FUTURE-klasse, waartoe zij behoren, tot 'Schip van de Week' te bombarderen. Klik hier maar voor het bijhorende dossier.

ALP Ace

Met een ZZW 8 loopt de ALP ACE zojuist de haven van Scheveningen binnen. Stoer of ..... ?

(Je kunt de kwaliteit van het filmpje ook op HD zetten. Het geluid kun je eventueel ook afzetten, want erg veel voegt dat niet toe.)

Union Diamond & Union Sapphire

De UNION DIAMOND is een nieuwe voor mij. Zij lag in de Waalhaven, langszij de UNION SAPPHIRE die ik ook nog niet had. De eerste staat er aardig op. De tweede wordt helaas 'gedekt' door de UNION DIAMOND. Volgende keer andersom graag!

 

Centaurus

Op het moment dat ik in de Lekhaven aankwam, was de CENTAURUS bezig met ontmeren. Precies op tijd dus!

 

MTS Vanguard

En toen die weg was, pikte de MTS VANGUARD snel haar plaatsje in. Ook leuk. (En voor de andere prentjes ff klikken op de button hierboven.)

Ik ben pas kort bezig met verhaaltjes maken over slepen en bergen. Ik krijg daarop steeds meer leuke reacties en ook het aantal raadplegingen groeit. Vandaar deze top drie, om te laten zien wat de lezer kennelijk het meeste boeit:

  1. Het verhaal over de FLUVIUS TAMAR als onhandelbare sleep werd in juli 2.359 keer geraadpleegd. Een absoluut record in mijn prille 'verslaggevers-bestaan'. En het vervolgverhaal werd sinds zondag al 898 keer gelezen.
  2. Als goed tweede is het dossier van de MULTRATUG 32. Dat werd 1.507 keer bezocht.
  3. De derde plek is voor het dossier over de BYLGIA. Dat kende (sinds zondag dus pas) al 939 bezoekers.

Goed bezig (al zeg ik het zelf)!