18 februari 2022
  • 06:00 - De WISBY TEAK komt uit Portsmouth (UK) en gaat voor anker voor Hoek van Holland.
  • 13:40 - Tijdens de aanloop naar de storm Eunice gaat haar anker krabben waardoor ze aan de noordkant van de vaargeul terechtkomt. Omdat ze volgens dit Facebookbericht [fb] waarschijnlijk motorproblemen heeft, kan ze zichzelf niet redden.
  • 17:00 - De MANTA ligt - in verband met het heersende onstuimige weertype - al een paar dagen 'stand-by' voor de kust van Noordwijk en stoomt op naar de WISBY TEAK.
  • 17:15 - De MANTA meldt zich in bij de VC Scheveningen, met het verzoek om de twee schepen in haar nabijheid te verzoeken haar niet te belemmeren in koers en snelheid [fb1].
  • 17:55 - De Kustwacht waarschuwt de WISBY TEAK dat ze gevaarlijk dichtbij een onderzeese leiding komt en zich erop moet voorbereiden desnoods haar anker te lichten.
  • 19:45 - De MANTA komt ter plaatse en doet een eerste poging contact te maken [fb2].
  • 23:00 - De sleep is zover dat zij wat verder zee op kan en houdt zich daar gedurende de nacht gaande.
19 februari 2022
  • 14:00 - Er wordt koers gezet naar de Maasmond.
  • 16:15 - De sleep bereikt Hoek van Holland, alwaar de FAIRPLAY 24 aanhaakt als achterboot [fb3].
  • 18:46 - De WISBY TEAK wordt veilig afgemeerd in de Merwehaven.
  • 20:00 - De MANTA blijft er ook een nachtje slapen.
20 februari 2022
  • 10:00 - De MANTA keert terug naar zee.
  • 13:00 - Ze neemt positie in nabij Ter Heijde, in afwachting van de volgende storm en haar mogelijk volgende 'jop'.

Fairplay 33

De FAIRPLAY-33 is verkocht en gaat varen onder de vlag van EDT Offshore onder de naam EDT AEOLUS. Lees alles en meer over haar in het nieuwe Sleepbootdossier EDT AEOLUS.

TSM Loch

Ze lag vanaf 5 januari 2022 iets meer dan drie weken in Stellendam voor een grote onderhoudsbeurt, de Franse sleepboot van Nederlandse makelij TSM LOCH. Ik kiekte haar daar een zocht haar levensloop bij elkaar. Die verwerkte ik in een gloednieuw Sleepbootdossier. Klik hier om dat te lezen.

KOOLE 35 - IJmuiden - 22 januari 2022 © Marcel Coster

Op 18 januari 2022 is de DIAMOND verkocht en heet vanaf dan KOOLE 35. Ik paste haar Sleepbootdossier aan.
Klik maar op deze link als je het wilt lezen.

Op basis van haar optreden bij de berging van de JULIETTA D heb ik een Sleepbootdossier over de MULTRATUG 18 samengesteld. Als je het wilt lezen, klik dan hier.

Dag 2 - 01-02-2022 (voor dag 1 zie deze link)

Situatie 01-02-2022 - 09:45uur

De sleep heeft op zee het daglicht afgewacht, mede in de hoop dat de wind zou luwen. Om 09:45 uur ligt het hele span, inclusief de teruggekeerde MULTRATUG 18, nog tegen de wind in op zee.

Volgens de Telegraaf worden er met een helikopter drie extra mensen aan boord gebracht om de verbinding met de MULTRATUG 18 te herstellen, waarna de sleepactie kan beginnen.

  

Om 13:30 uur maak ik mijn eerste foto als de sleep naar binnen komt. De SOVEREIGN voorop en als achterboot de MULTRATUG 18. De MANTA escorteert het span en eenmaal binnen vliegen er allerhande havenslepers op af om het schip over te nemen en in de Beneluxhaven af te meren.

De op Hoek van Holland aanwezige fotografen - waaronder ik dus - hebben de pech dat het konvooi het Calandkanaal in draait. Dus langs de voor hen verkeerde kant van de scheidingsdam. Ver weg en tegen het licht in. Maar de bewijsplaatjes zijn er en het zaakje is (redelijk) veilig binnen.

In de loop van de dag zijn de kapitein en de eerste stuurman voor nader onderzoek aangehouden, omdat zij - waarschijnlijk zonder dat er sprake was van levensgevaar - het schip hebben verlaten, aldus de NRC.

Zie ook het persbericht van Boskalis.

 

DSC07882_1280

DSC07888_1280

Dag 1 - 31 januari 2022

 

Als aan het eind van de ochtend de storm Corrie op haar hevigst is, gaat in het ankergebied IJmuiden het anker van de JULIETTA D krabben. Ze raakt op drift en ramt een ander schip, waardoor ze lek stoot.

Meetverslag Meteotoren Scheveningen (blauw=gemiddeld/rood=maximum)
(Klik op de afbeelding voor een vergroting.)

  • De achttien koppige bemanning wordt door drie helikopters van boord gehaald.
  • Ze schampt vervolgens in het in aanbouw zijnde windmolenpark voor Katwijk eerst een windmolenjacket en even later de fundering van een nog te plaatsen transformatorplatform 'HKZ Beta'. Dat laatste levert haar een nieuw gat op [foto van 2-2-2022], maar ze blijft stabiel. Achter ligt ze 7 meter diep, midscheeps 6 en voor 5. Iets achterover hangend dus.
  • Er wordt met drie partijen een bergingscontract afgesloten, te weten met de Dutch Tender Service, Smit Salvage en Multraship.
    1. Op Scheveningen maakt Arjan de ANTEOS vaarklaar,  in afwachting van een bergingsploeg. Voor joker zal later blijken.
    2. Vanuit Rotterdam stoomt de SOVEREIGN op. 
    3. En vanuit haar bewakingsgebied nabij Borssele komt de MULTRATUG 18 in actie. (Zij  is daar een van de twee tijdelijke Kustwacht-noodhulpslepers (ETV) zolang de vaste (iets minder tijdelijke) ETV voor onderhoud afwezig is.)
  • Inmiddels worden er ook vier bergers per dubbelassige helikopter overgezet op het schip om haar sleepklaar te maken.
  • Vanuit huis zie ik het 'spookschip' om 17:00 uur uit de nevel opdoemen. Ik kan dan bovenstaande foto's maken. Op de eerste [foto 1.] is te zien hoe ze maar nét (0,7 mijl=1,3 km) het platform Q13a-A mist. Dat was trouwens eerder al uit voorzorg ontruimd. 
  • Een half uur later doet de SOVEREIGN een eerste (mislukte) poging om vast te maken. Dat kan ik nog net vastleggen [foto 2.]. Daarna wordt het écht te donker om nog te fotograferen.
  • De aflossing van de Koos van Messel laat op zich wachten. De Jeanine Parqui van de KNRM-Hoek van Holland rukt daartoe namelijk wel uit, maar keert terug voor het wisselen van een bemanningslid. Er is tijdens het naar buiten komen namelijk - door een onverwacht zware landing - een bemanningslid gevallen. Die heeft zich daarbij lelijk geblesseerd. (Ook op de SOVEREIGN raakt trouwens iemand licht gewond.)
  • Om 18:10 uur meldt de MULTRATUG 18 zich bij de VC-Scheveningen in, op weg naar het actiegebied.
  • Om 18:27 uur wordt de vanglijn 'gevangen' door de SOVEREIGN. Het lijkt te lukken!
  • Om 19:00 wordt er daadwerkelijk gesleept. De MULTRATUG 18 is dan inmiddels ook 'on scene'. En de Jeanine Parqui gaat voor de tweede keer onderweg om de Koos van Messel af te lossen. Die laatste is de reserveboot van Scheveningen en ligt al de hele dag stand-by.
  • Om 19:25 uur ligt ook de MULTRATUG 18 vast. De Jeanine Parqui meldt dat zij nog 6 mijl te gaan heeft.
  • Om 19:32 uur breekt de verbinding met de MULTRATUG 18.
  • Na negen uur in touw te zijn geweest, wordt de Koos van Messel rond 20:00 uur afgelost.
  • De MULTRATUG 18 keert terug naar Rotterdam en zal worden vervangen door de MANTA. Die komt vanuit de Waalhaven en passeert om 22:40 uur Hoek van Holland.
  • Als zij rond 01:00 uur 'on scene' is kan de reddingboot van Hoek van Holland weer terugkeren naar haar station. Tot dan bleef zij - op verzoek van de bergers op de sleep - voor hun veiligheid nog ter plaatse.
  • De SOVEREIGN houdt de sleep de nacht gaande om met daglicht en minder wind Rotterdam aan te lopen. De MANTA blijft in die tijd 'stand-by'.

Lees het verslag van dag 2 via deze link.

 

 Zie ook:

Thor II

Thor II

Thor II

De THOR II (ex OLYMPIC HERCULES die vijf jaar opgelegd heeft gelegen) kreeg vanochtend voor Scheveningen de MAARTJE langszij en ik was erbij. Het was nog donker en heiig, maar ze staan er op! Leuk toch; mijn eerste kennismaking met haar...

Мустанг

Op 24 januari j.l. vertrok zij uit de Lekhaven, alwaar zij bijna een maand heeft gelegen. Eerst als MUSTANG en later als МУСТАНГ, de zelfde naam maar dan in het Russisch. Ze ging onderweg naar Turkije.

Ik kiekte haar deze maand en bombardeerde haar tot mijn Sleepboot van de maand, compleet met het bijbehorende Sleepbootdossier. Klik hier maar om dat te lezen.

TSM Loch

Mijn dagtripje voerde mij vandaag naar Stellendam. Daar zat in de Buitenhaven een Geelsnavelduiker en lag in de Binnenhaven deze Franse sleper bij zijn bouwer voor de deur; de TSM LOCH. Een nieuwe voor mij. Kennelijk een dokbeurtje gehad.