Leok

Leok

Wednesday, 27 March 2024 23:56

Unieke verzameling scheepjes in fles

Vrijwilligers-en-oud-kaptein-Dirk-Brijs-bij-hun-nieuwste-aanwinst_steenbankDe familie van de in augustus 2023 overleden heer Dirk Brijs heeft, naar zijn wens, het Nationaal Sleepvaart Museum een groot deel van de door hem gemaakte scheepjes in fles geschonken. Ook een flink aantal maritieme boeken hebben we in ontvangst mogen nemen. In de havenzaal zal één van de vitrines worden ingericht met een groot deel van deze gift. Afgelopen februari hoopten we dit gereed te hebben, zodat de bezoekers deze zeer fraaie scheepjes in een fles kunnen bewonderen. Inmiddels is dit project voltooid. Hieronder volgt het verhaal van Dirk.

 

Vrijwilligers en oud-europoortsleepbootkaptein Dirk Brijs (rechts) bij hun nieuwste aanwinst de Steenbank

“Furiade op de helling” was het thema van de Furiade 2008. Dat zou kunnen betekenen dat de Furiade op de schop is gegaan en wordt opgefrist of dat het thema op scheepswerven, nieuwbouw of reparatie van schepen betrekking heeft. En het laatste is zeker waar. De helling van Scheepswerf De Haas was een spil in deze Furiade. Maar er gebeurde meer op scheepsbouw gebied. Geen gillende slijpschijven, geen kotteraars, geen lassers en schilders maar een kleine slaapkamer in de altijd rustige Jan Evertsenlaan. Een bureau is de helling en als de kiel gelegd wordt dan duurt het 6 tot 8 weken tot het hele karwei geklaard is. Geen dure hobby maar wel erg arbeidsintensief. En eigenlijk geen modelbouw maar een kunstvorm. Scheepjes in flessen bouwen.

dirkbrijsflessenscheepjes4Even op bezoek bij Dirk Brijs, gepensioneerd sleepbootkapitein en gepassioneerd modelbouwer:
En van zomaar even langsgaan is geen sprake. Dirk Brijs, ondanks de vele flessen een nuchtere, rustige en prettige man. Geboren in ’36 te Rotterdam en in het laatste oorlogsjaar op Terschelling beland, had van jongs af aan maritieme interesse maar mocht uiteindelijk niet gaan varen. Dirk kwam dus na de MULO op het kantoor van de Slavenburg Bank terecht. Dat was het echter niet en in 1953 kwam hij via Dirk Strijbos aan boord bij de legendarische Teun Vet. 


Dirk Brijs geconcentreerd aan het werk 
 
 

Als koksmaat/matroos o/g op de Zwarte Zee. Na o.a. op de “Blankenburg” te hebben gevaren zocht Dirk de zeevaartschool op om in 1959 als stuurman af te zwaaien. Het zwervende bestaan op de wereldzeeën nam in volle hevigheid weer toe totdat hij uiteindelijk in 1969 op de Europoortsleepboten terecht kwam. Meer regelmaat en vaker thuis bij vrouw, dochter en zoon en eind 1992 voorgoed uitgevaren.

dirkbrijsflessenscheepjes1Maar geen nood want toen kwam er echt tijd om te gaan bouwen. Het was Dirk’s schoonvader die steevast als de bodem van de fles in zicht kwam zei “het enige wat je met een lege fles kunt doen is er een scheepje in bouwen of weggooien.” Leegmaken gaat vanzelf maar er een scheepje in bouwen is toch wel iets anders. En dat blijkt als Dirk zijn grote verzameling schepen in flessen laat zien. Een glasbak zou er jaloers op zijn. Tientallen flessen staan keurig in het gelid en elke fles is gevuld met een tot in detail nagebouwd scheepje. Een vergrootglas moet eraan te pas komen om de details beter te kunnen zien. Cocktailprikkers veranderen in masten, de spoel uit een dynamo wordt railing of tuigage, ijsstokjes worden versneden tot opbouw, kortom ‘van speldenknop tot zeesleper’ gaat hier zeker op.

Een gedeelte van de verzameling scheepjes in fles bij Dirk Brijs thuis 

De vloot is uitgegroeid tot ongeveer 100 boten maar daar staan er zo’n 50 stuks van thuis. De andere scheepjes of flessen zijn bij vrienden en bekenden terecht gekomen, maar ook de burgemeester van Hatvan mag zich de trotse bezitter van een echte Dirk Brijs noemen. Het merendeel van de vloot bestaat uit sleepboten van bekende rederijen zoals Smit, Doeksen, Muller, Wijsmuller en ITC. De Zwarte Zee, Smit Rotterdam, Elbe, een Europoort sleper maar ook een buis waarmee vroeger vanuit Maassluis gevist werd. Daarmee is het voor Dirk nog niet afgelopen. In de uren dat er niet gebouwd wordt maakt Dirk een korte beschrijving van het in de steigers staande schip. Niet alleen de afmetingen en rederijnaam worden in kaart gebracht maar elk schip heeft haar eigen geschiedschrijving. Een hele uitzoekerij maar Dirk doet het met plezier. Op dit moment staat de motorreddingsboot “Brandaris” op de helling, wordt de geschiedenis vastgelegd en worden voorbereidingen getroffen voor het op stapel zetten van een loodsboot. Dirk is naarstig op zoek naar bouwtekeningen daarvan want zijn schepen moet wel zo natuurgetrouw mogelijk zijn. Met zijn precisie en geduld zal dat zeker lukken.

dirkbrijsflessenscheepjes2De bouwwijze van Dirk is anders dan gebruikelijk. Hij zorgt eerst voor een lege fles. Sowieso wordt de fles niet opengesneden. Met een klein kwastje wordt de fles, op de plek waar de zee komt, binnenin geverfd. Met veel geduld wordt daarop stopverf gedrukt en met een haakje wordt een golfpatroon aangebracht. Dan worden de golven geverfd en voorzien van witte kopjes. Inmiddels heeft Dirk ook de romp gemodelleerd en in de lengte gehalveerd en de overige onderdelen op de juiste kleur gebracht. Uiteindelijk is een sigarendoosje groot genoeg om alle scheepsdelen te bergen. Het opbouwen in de fles vangt dan aan. Bij het opbouwen moet je logisch nadenken zegt Dirk “want dan kom je een eind.” Met uiterst veel geduld en oog voor detail wordt eerst de ene helft van de romp in de stopverf gedrukt en als dat is gelukt wordt de volgende helft naar binnen geschoven.

In het museum is een speciale vitrine gereserveerd voor de verzameling scheepjes in fles van Dirk Brijs 

Opbouw, masten, sloepen, kompaspaal, richtingzoeker, radar en railing worden in de juiste volgorde geplaatst. Een stokje met een piepklein knijpertje, een raar gebogen haakmesje op een stokje en een minuscuul kwastje zijn de zelfgemaakte gereedschappen waarmee het karwei geklaard wordt. Het resultaat mag na verloop van een paar weken gezien worden. De dop kan erop en weer wordt er een huzarenstukje opgeleverd.

In het verleden exposeerde Dirk al in het Douanehuisje in Maassluis en in de Oude Kerk van Maasland. Tijdens de Furiade waren de ‘scheepjes in flessen’ te bezien in het gebouw van de Kuiperij in de Ankerstraat te Maassluis.

Detailopname van de verzameling in het museumdirkbrijsflessenscheepjes3

 VSP Voith

Op vrijdagmiddag 15 maart j.l. is in het Nationaal Sleepvaart Museum de nieuwe Voith-Schneider simulator op feestelijke wijze in gebruik genomen. Na een voorwoord van onze voorzitter Kees van Essen, vrijwilliger Hans van de Pennen en een vertegenwoordiger van Voith Turbo Marine, werd de inwijding verricht door kapitein Arno de Visser, die in het verleden veel ervaring met deze voortstuwing heeft opgedaan op de schepen van de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Hij heeft als eerste de simulator gestart en een demonstratie gegeven van het besturen van het systeem.

Op woensdagochtend de 20ste maart kwam burgemeester G.Rensen een bezoek brengen en in de namiddag de Maassluise wethouders Corine Bronsveld-Snoep in gezelschap van wethouder Sjoerd Kuiper. Nadat beiden bijna 1 uur lang zich bekwaamden in het varen met de simulator moesten ze naar een volgende afspraak maar anders waren ze vast en zeker langer gebleven.


Afbeelding van een Voith-Schneider propellersysteem

Een Voith-Schneider-propeller (VSP), ook wel kantelbladschroef of cycloïdeschroef genoemd, is een scheepsschroef aan een verticale as die een schip een zeer hoge manoeuvreerbaarheid geeft.

In 1927 ontwikkelde de Oostenrijkse ingenieur Ernst Schneider (1894-1975) samen met de scheepswerf Voith uit Heidenheim an der Brenz een cycloïdeschroef, bestaande uit een horizontale schijf waar verticaal een krans van vier tot zes schepvormige bladen is aangebracht. In 1931 werd het eerste schip met deze techniek uitgerust.

1280 VOITH SCHNEIDER LANGENESS Foto N.S.M. 3294 na fotoshop verhouding 3 2Met de simulator in het sleepvaartmuseum kun je zowel een autoveer als een sleepboot besturen. In Nederland zijn in de tweede helft van de vorige eeuw een aantal sleepboten met de Voith-Schneider voortstuwing uitgerust, bijvoorbeeld de meeste Europoort slepers ("Bank"boten), als eerste de Europa en Azië, en enkele havensleepboten van Goedkoop en de Graan Elevator Maatschappij. Dank zij de grote wendbaarheid kunnen deze sleepboten met Voith optimaal in kleine ruimtes zoals havens opereren.

De pont Blankenburg van de dienst Maassluis-Rozenburg is eveneens uitgerust met het Voith-Schneider voortstuwingssysteem. Door deze wijze van voortstuwing is het autoveer zeer wendbaar. Kenmerk van het Voith-Schneider systeem is dat het systeem onder het schip is bevestigd. Bij een conventionele aandrijving zitten de schroef en het roer aan de achterkant van het schip. Bij het autoveer de Blankenburg zit het Voith-Schneider systeem zowel onder het voorschip als onder het achterschip. Saillant detail: Eveneens op 15 maart is de Blankenburg na lange tijd, nu onder management van Damen, weer in de vaart genomen.

Voor vele ervaren zeevarenden en niet-zeevarenden zal het een uitdaging zijn om met deze simulator hun expertise te testen. Op onze simulator kunt u met de Blankenburg van Maassluis naar Rozenburg en terug varen. Net zoals op Het Scheur ondervindt het autoveer ten gevolge van eb en vloed een ingaande of uitgaande stroom. Dit maakt het oversteken een lastige klus. Het lijkt allemaal zo eenvoudig als u de overtocht over het Scheur maakt, maar de werkelijkheid is anders.

bronsveldWe zijn er bijzonder trots op dat de Voith-Schneider simulator geheel in eigen beheer gedurende een periode van 2 jaar door een aantal technische vrijwilliger-medewerkers is ontwikkeld en gebouwd, na een voorbereidingsperiode, waarin veel werd gebrainstormd en allerlei ideeën werden gelanceerd. Met name de heren Hans van der Pennen, Kees Koree en Kees Noevers krijgen hiervoor de credits. Zeker niet onvermeld mag blijven, dat de producent, het in Zuid-Duitsland gevestigde bedrijf Voith Turbo Marine, daarbij belangeloos uitgebreide medewerking heeft verleend, zowel als sponsor van systeemcomponenten als op technisch adviesgebied. Wij zijn hun medewerkers daarvoor zeer erkentelijk. 



Foto: Ook de Maassluise wethouders Corine Bronsveld-Snoep en Sjoerd Kuiper waagden zich aan de besturing

Kom als bezoeker van het Nationaal Sleepvaart Museum zelf de Voith-Schneider simulator uitproberen en ondervind dat het veilig naar de andere kant brengen van personen en auto’s of het varen met een havensleepboot met behulp van een geavanceerd voortstuwingssysteem allemaal nog niet zo eenvoudig is.

 

Monday, 20 November 2023 12:26

Wisseltentoonstelling 76 "Afgeschilderd"

Afgeschilderd

….SCHILDERKUNST UIT EIGEN DEPOT….

rolf oldenbarneveltOnder de titel ‘Afgeschilderd’ zijn vanaf 25 november 2023 topstukken te zien uit het depot van het Nationaal Sleepvaart Museum die normaal niemand te zien krijgt.

Aanleiding voor deze wisseltentoonstelling is de schenking aan het museum door de enige vrouwelijke maritiem schilder van Nederland, Lenie Simons-Molenwijk van een tiental fraaie schilderijen van haar hand. Deze schilderijen staan centraal op de tentoonstelling.

De schilderijencollectie van het Sleepvaart Museum is te groot om in zijn geheel uit het depot te halen. Daarom hebben de leden van het tentoonstellingsteam ieder hun meest favoriete schilderijen uitgekozen waarmee een gevarieerde selectie is ontstaan. Uiteraard vooral met sleepboten op zee. Daar zitten schilderijen bij van bekende schilders zoals Ad M. Oudes, Reint de Jonge en Hans Breeman. Schilderijen en aquarellen van Hans Breeman, overleden in 2020, hebben vele jaren de voorkant van de tentoonstellingswijzers van het Sleepvaart Museum gesierd. Maar ook werken van hobbyschilders zijn geselecteerd. Aan sommige stukken of het afgebeelde tafereel is een verhaal verbonden, dan wel zijn deze geïnspireerd door een bijzondere gebeurtenis die uit de doeken wordt gedaan in de tentoonstellingswijzer.

Een niet te missen onderdeel van de tentoonstelling zijn de mooie schilderijen gemaakt door cliënten van zorgcentrum De Vloot in Maassluis in een workshop ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van het huis. Twee foto’s van de Elbe en de Furie dienden als voorbeeld. Prachtig om te zien hoe verschillend maar toch herkenbaar deze zijn afgebeeld.

Van de wisseltentoonstelling komt binnenkort een tentoonstellingswijzer beschikbaar waar niet alleen de werken uit de wisseltentoonstelling in staan maar ook een aantal uit de vaste tentoonstelling worden belicht.

Schenkster Mevrouw Lenie Simons-Molenwijk zal de feestelijke opening verrichten.

De opening van de wisseltentoonstelling vond plaats op 25 november 2023.

Sunday, 19 November 2023 12:35

Opening tentoonstelling "Afgeschilderd"

Afgeschilderd

….SCHILDERKUNST UIT EIGEN DEPOT….

rolf oldenbarneveltOnder de titel ‘Afgeschilderd’ zijn vanaf 25 november 2023 topstukken te zien uit het depot van het Nationaal Sleepvaart Museum die normaal niemand te zien krijgt.

Aanleiding voor deze wisseltentoonstelling is de schenking aan het museum door de enige vrouwelijke maritiem schilder van Nederland, Lenie Simons-Molenwijk van een tiental fraaie schilderijen van haar hand. Deze schilderijen staan centraal op de tentoonstelling.

De schilderijencollectie van het Sleepvaart Museum is te groot om in zijn geheel uit het depot te halen. Daarom hebben de leden van het tentoonstellingsteam ieder hun meest favoriete schilderijen uitgekozen waarmee een gevarieerde selectie is ontstaan. Uiteraard vooral met sleepboten op zee. Daar zitten schilderijen bij van bekende schilders zoals Ad M. Oudes, Reint de Jonge en Hans Breeman. Schilderijen en aquarellen van Hans Breeman, overleden in 2020, hebben vele jaren de voorkant van de tentoonstellingswijzers van het Sleepvaart Museum gesierd. Maar ook werken van hobbyschilders zijn geselecteerd. Aan sommige stukken of het afgebeelde tafereel is een verhaal verbonden, dan wel zijn deze geïnspireerd door een bijzondere gebeurtenis die uit de doeken wordt gedaan in de tentoonstellingswijzer.

Een niet te missen onderdeel van de tentoonstelling zijn de mooie schilderijen gemaakt door cliënten van zorgcentrum De Vloot in Maassluis in een workshop ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van het huis. Twee foto’s van de Elbe en de Furie dienden als voorbeeld. Prachtig om te zien hoe verschillend maar toch herkenbaar deze zijn afgebeeld.

Van de wisseltentoonstelling komt binnenkort een tentoonstellingswijzer beschikbaar waar niet alleen de werken uit de wisseltentoonstelling in staan maar ook een aantal uit de vaste tentoonstelling worden belicht.

Schenkster Mevrouw Lenie Simons-Molenwijk zal de feestelijke opening verrichten.

De opening van de wisseltentoonstelling vond plaats op 25 november 2023.

foto van archiefWie of welk bedrijf in de regio Maassluis e.o beschikt over opslagruimte die voor langere tijd niet in gebruik is? Het Nationaal Sleepvaart Museum is dringend op zoek naar een dergelijke gratis of voor haar betaalbare
locatie ten behoeve van het onderbrengen van een gedeelte van het archief, vitrines en transportkisten.
Er worden weinig eisen aan gesteld. De ruimte moet wel droog zijn, redelijk verlicht zijn of kunnen worden en gedurende normale werktijden enkele malen per jaar toegankelijk zijn voor medewerkers van het museum.
Als het even kan, zouden wij graag beschikken over 50m2 of meer.
Het zou ook mooi zijn als er ook stellingen of kasten in staan en de ruimte afsluitbaar is voor toegang door derden.
Mocht u ons eventueel willen helpen, neemt u dan a.u.b. contact op met onze medewerker Rien Vergeer, telefoon 06-29183097.

IMG 1599 havendagen rotterdam 2016De Wereldhavendagen te Rotterdam zijn het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland en geven iedereen de kans een kijkje achter de schermen te nemen van de grootste haven van Europa. Het is te bezoeken van 30 augustus tot en met 3 september 2023.

Ieder jaar rond begin september staat Rotterdam een lang weekend geheel in het teken van de haven. Hierbij gaat het om het verstevigen van de band tussen haven en stad. Het grootste evenement van het weekend zijn de Wereldhavendagen met scheepsbezoeken, demonstraties en excursies op en om het water en een show op zaterdagavond met spectaculair vuurwerk.

Op het evenemententerrein, het gebied op en rond de Maas bij de Erasmusbrug en Katendrecht, wisselen de deelnemende bedrijven en entertainment elkaar af. Van muziek en theater tot een hapje en een drankje, alles is aanwezig om van een bezoek aan de Wereldhavendagen een compleet weekend uit te maken. Met name de zaterdagavondshow is uitgegroeid tot een onderdeel waarvoor mensen van heinde en verre naar Rotterdam afreizen.

Voor meer informatie over de Wereldhavendagen kunt u de site https://wereldhavendagen.nl/ raadplegen.

Maritiem museum havendagen 2023Het Nationaal Sleepvaart Museum en de Stichting Ervaar Maassluis op de havendagen

De Stichting Ervaar Maassluis (met inbegrip van de Stichting Sleepboothaven Maassluis, waar het Nationaal Sleepvaart Museum deel van uitmaakt), is ieder jaar op de Havendagen aanwezig met een aantal historische schepen en een promotiestand. Ook dit jaar staan het Sleepvaartmuseum en Ervaar Maassluis met ieder een eigen stand op de kade van de Leuvehaven nabij het Maritiem Museum (incl. Havenmuseum) Rotterdam. U kunt hier informatie krijgen over de stad Maassluis, de Maassluise historische sleepboten, het Nationaal Sleepvaart museum en Ervaar Maassluis, dat u suggesties aan de hand kan doen over een dagje Maassluis.

Ook kan op onze stand vanzelfsprekend met (oud-)collega's, scheepsliefhebbers en vakgenoten gezellig worden bijgepraat. Tot ziens aan de Leuvehaven!

wereldhavendagen 2023

Tuesday, 23 May 2023 17:33

Ton Kooren ontvangt

TON KOOREN RECEIVES PRESTIGIOUS ITS LIFETIME ACHIEVEMENT AWARD 2023 Father of ‘Tugnology’ honoured at Riviera Maritime Media’s TUGTECHNOLOGY ’23in Rotterdam

On 22 May, Ton Kooren, founder of Kotug International and inventor of the Rotortug, was honoured with the Lifetime Achievement Award bestowed by the prestigious maritime sector magazine, InternationalTug & Salvage. The award, presented at the Postillion Hotel Rotterdam by Sanmar Shipyards board chairman Ali Gurun, recognised Ton Kooren’s contribution for his outstanding significance to the international tug industry during his lifetime.

Ton Kooren (86 years), the third generation of the Kooren family in the towage business, is renowned for bringing innovation to the international tug business, amongst others with the invention of the Rotortug. ‘Tugnology’ is how Ton describes his inventions. His unwavering commitment to excellence and innovation has revolutionized the way the towage industry operates.

“We are thrilled to present Ton Kooren with the ITS 2023 Lifetime Achievement Award,” said Riviera Maritime Media Executive Editor and Conference Chairman Edwin Lampert. “Mr. Kooren’s remarkable achievements and profound impact on the international tug industry are a testament to his unwavering dedication, expertise, and vision. He has set new benchmarks for success and has truly earned this prestigious recognition.”

“I am deeply humbled and honored to receive the Lifetime Achievement Award,” said Ton Kooren. “To everyone who has been a part of my journey, thank you for your unwavering support and belief in my vision. This award is as much yours as it is mine. I encourage the next generation of Kotuggers to continue to forge ahead and pushing boundaries, in a sustainable way.”

Friday, 12 May 2023 14:15

Nieuw boek: Bergen Slepen op Zee

Bergen Slepen op Zee:

Kees Pronk3Een prachtig boek over zeesleepvaart en berging. Kapitein Kees Pronk deed in zijn leven waar veel jongens van dromen: de zeven wereldzeeën bevaren en schepen in nood helpen. Zijn rijkgevulde carrière leest als een avonturenroman, van het slepen van booreilanden, het bergen van brandende olietankers tot de confrontatie aangaan met piraten.

‘Bergen Slepen op Zee’ geeft je een unieke inkijk in een wereld, die de meeste mensen onder ons niet kennen. Een ongemeend boeiend relaas van een niet-alledaags beroep. Kapitein Pronk neemt ons mee in de wereld van ‘Hollands Glorie’.

Kees Pronk2Een verhaal van een jongen, geboren aan de kust van Scheveningen, waarbij het zeewater al bij de geboorte door de aderen liep. In 1961 ging hij op 14-jarige leeftijd naar zee op een vissersboot vanuit Scheveningen. In 1965 stapte hij over naar de Nederlandse zeesleepvaart. In 1974 ging hij naar de zeevaartschool en haalde zijn diploma’s. Hij voer als stuurman en werd kapitein op de grootste zeesleepboten, die er toen rondvoeren op de wereld.

In 2016 hing hij zijn plunjezak aan de wilgen en ging van zijn pensioen genieten. Zijn kinderen vroegen hem een fotoboek te maken voor later, zodat zijn kleinkinderen over hun opa konden lezen. Uiteindelijk werd het een echt non-fictieboek, waarin een aantal interessante sleepreizen en spannende bergingen worden beschreven. Een aanrader voor iedereen, die zich wil inleven in de boeiende wereld van de zeesleepvaart en de berging.

Het boek is in B5 paperback uitvoering met 210 pagina’s en veel kleurenfoto’s. De prijs is 20 euro (exclusief verzendkosten). Het boek zal in de eerste helft van mei 2023 verschijnen.

Kees Pronk1Indien u interesse hebt in het boek, kunt u dit  bij/via het Nationaal Sleepvaart Museum aanschaffen (bijvoorbeeld op onze stand aan de haven op 13 mei). Ook mogelijk: stuur een e-mail naar, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. Gelieve in de e-mail aan te geven: uw naam, adres, postcode en woonplaats.

Klik op de link om een klein stukje video te bekijken. HERE

Op zaterdag 13 mei 2023 vindt in en om de havens van Maassluis na een wegens corona lange afwezigheid weer een Dag van de zeesleepvaart plaats. De Dag van de Zeesleepvaart 2023 is gericht op het promoten van de historische schepen van de Stichting Sleepboothaven Maassluis (SSM).
Naast de varende en aan de kade liggende schepen wordt het evenement gecomplementeerd zangkoren, maritieme kramen, nautische springkussens, de klimtoren van het Loodswezen, een Living Statue en een uitgebreid gebied met modelvaartuigen. Vanwege mogelijke wijzigingen en het weer is de informatie hierover onder voorbehoud.
Tijdens deze dag zullen er ook rondleidingen gegeven worden in het Living Lab in het kader van de ontwikkeling van het Maritiem Erfgoed in Maassluis. Hier moet de basis komen te liggen voor de museale samenwerking van de musea van Maassluis, Loodswezen en geïnteresseerde havenpartners. Er wordt een innovatiecentrum ingericht tbv studenten van de Hoge School en TU Delft waarbij in ieder geval de zoutwaterbatterij en meer nautische technieken ontwikkeld zullen worden.

Deelnemers zijn (In de Buitenhaven): 

Zeesleepboot Elbe, bergingsvaartuig Bruinvisch, bergingssleepboot Tonijn, stoomzeesleepboot Furie, haven- en kustsleepboten Steenbank en Varnebank, loodsvaartuig Rigel en havensleepboot Maassluis ("Maassluisje"):

Binnenhaven:

Zeesleepboot Hudson, beurtschip Jansje, trekschuit Den Goude Leeuwin, het Nationaal Sleepvaart Museum en scheepswerf De Haas "Zorg& Vlijt".

Er zijn de volgende bewegingen:

Om 10.00 uur wordt de sleepboot Varnebank verhaald naar Burg.de Jonghkade
Om 10.15 uur meren de Steenbank en Furie af aan de Govert van Wijnkade
Om 10.30 uur vertrekt de zeesleepboot Elbe voor een rondvaart naar het Deltatunnelcomplex
Om 11.00 uur klinkt het Startsein (opening door de wethouder d.m.v. het losgooien van de sleepboot Steenbank. Blazen van de scheepshoorns.
Om 17.00 uur: Einde Dag van de Zeesleepvaart

Tevens zijn er een aantal walactiviteiten

Marktkramen / stichtingen
1 Burg. De Jonghkade Ervaar Maassluis/ (Tunnelcomplex Blankenburg)
2 Burg. De Jonghkade oude ambacht 1 - Glasgraveren (stroom)
3 Burg. De Jonghkade oude ambacht 2 - Schip in Fles
4 Burg. De Jonghkade Wim Bosman - scheepsmodellen
Modellenbak +(plus 3 kramen) Rob Planken
Modellenbak +(plus 3 kramen) Modelbouw 1
Modellenbak +(plus 3 kramen) Modelbouw 2 + 3
5 Burg. De Jonghkade HVM
6 Burg. De Jonghkade oude ambacht 3 - Schepen schilder
Burg. De Jonghkade waterkant Palingrokerij
7 Burg. De Jonghkade Cilly Juices
8 Burg. De Jonghkade oude ambacht 4 - glasblazen
9 Burg. De Jonghkade oude ambacht 5 - Mozaïek maken
10 Burg. De Jonghkade oude ambacht 6 - Hout branden
11 Burg. De Jonghkade Loodswezen
West van Douanehuisje Viskraam (achter stadsnaam MAASSLUIS)
12 Govert van wijnkade oude ambacht 7 - Tiffany maken (stroom)
13 Govert van wijnkade
14 Govert van wijnkade Nationaal Sleepvaartmuseum
15 Govert van wijnkade oude ambacht 8 - Oesters/ houtbewerker
16 Govert van wijnkade Hudson
Govert van wijnkade waterkant Living Statue
17 Govert van wijnkade oude ambacht 9 – Schiemanswerk
18 Govert van wijnkade oude ambacht 10 - Touwslaan
19 Govert van wijnkade Modelbouw 1
Modellenbak
20 Govert van wijnkade Modelbouw 2
21 Govert van wijnkade Modelbouw 3
22 Govert van wijnkade verkoop boeken - Living Lab/Ervaar Maassluis
Muziek Line-Up
11.00 11.45 Rijnmondband 3 Straat-Act 2 - Douanehuisje
11.45 12.30 Die Maeze Sanghers Straat-Act 1 – Burg. De Jonghkade
12.30 13.15 Rijnmondband 3 Straat-Act 1 – Burg. De Jonghkade
13.15 14.00 Die Maeze Sanghers Straat-Act 2 - Douanehuisje
14.00 14.45 Waterwegkoor Straat-Act 1 – Burg. De Jonghkade
14.45 15.30 Vier Maten Straat-Act 2 - Douanehuisje
15.30 16.15 Waterwegkoor Straat-Act 2 - Douanehuisje
16.15 17.00 Vier Maten Straat-Act 2 - Douanehuisje

 

Saturday, 25 February 2023 00:41

New exhibition: Building tugboats for abroad

EDGAR BONNET Fotobureau C. Kramer1From Tugs Towing & Offshore Newsletter (Hans van der Ster):

Foreign clients have always been of great importance to Dutch shipyards. This was and still is the case for towage. As early as 1884, a tugboat was built in the Netherlands for the English account, which was not scrapped until 1963. Further afield, as far as South America and Asia, the fame of tugboats built in the Netherlands was spread because the dredgers and barges for foreign harbor works were brought in by Dutch tugboats. Impressed, the foreign clients ordered such tugs for themselves. An example is the order in 1953 for the construction of the beautifully designed Edgar Bonnet, briefly the strongest tugboat in the world, for the Suez Canal Company. During the hostilities around this canal in 1956, the ship, still almost new, was sunk, then refloated by the Dutch and later put back into service under the less politically sensitive name Antar. The 1970s witnessed the enormous growth in the offshore industry. Dutch shipyards delivered a number of sturdy supply ships, because the weather conditions in the North Sea are often violent. In addition, standardization became the formula for success in the second half of the last century. Kommer Damen invented it and it meant serial construction of tugs both at his yards here and Bern IB049abroad. Closer to home, for Belgian, German, French and even Swiss clients, mainly inland waterway tugs and later many pusher boats were launched. The Bern (1923) is an example of an impressively strong Swiss paddle tug with a power that many ocean-going tugs could not match and was able to reach the Rhine as far as Basel with a number of loaded barges in tow. With beautiful photos and models, the temporary exhibition "Building for the Abroad" shows how from the very beginning with steam tugs to the high-tech tugs of today that can sail and tow fully electrically, it is clear that the Dutch shipyards play a prominent role in this branch of industry. The exhibition “Building for the Abroad” can be seen in the National Towage Museum in Maassluis from 25 February till 27 August 2023.

Page 1 of 25