Gazet van Antwerpen Stad en Rand
Havenbedrijf test nieuw type sleepboot
‘Carrousel’ van Multratug is veiliger en duurzamer
Sinds het begin van deze maand zit er een ‘vreemde eend’ tussen de stadssleepboten van het Havenbedrijf Antwerpen. Nee, het gaat niet om een nakende privatisering. Het Havenbedrijf test immers een nieuw concept van het Nederlandse sleepbedrijf Multratug.
De voorbije dagen werd herhaaldelijk opgemerkt dat in het Kanaaldok, dus achter de sluizen, de Nederlandse sleepboot Multratug 32 schepen aan het slepen was. “Kan dat wel? In Ant- werpen zijn de sleepdiensten toch zodanig verdeeld dat het slepen achter de sluizen gebeurt door de sleepboten van het Havenbedrijf en voor de sluizen door de privé-sector?” aldus de terechte opmerking van lezers.
Al in het begin van vorig jaar zette de raad van bestuur het licht op groen voor de bestelling van twee nieuwe, krachtige sleepboten, ter vervanging van de oude ‘tachtigers’. Aanvankelijk werd gedacht aan twee hapklare Turkse slepers, maar die bleken niet te voldoen, zodat er
verder werd gekeken. Inmiddels pakt Multratug sinds 31 januari uit met een volledig nieuw concept: de ‘Carrousel Rave Tug’ of een sleper die door een 360 graden-sleepring rond de
stuurhut niet meer kan worden omgetrokken. Door de speciale plaatsing van de Voith-motoren is dit concept ook veel sneller en tot 25% zuiniger. Multratug heeft al een exemplaar, de ‘32’, operationeel.
Zowel Multratug Terneuzen, dat via Antwerp Towage al op de Schelde actief is, als het Havenbedrijf Antwerpen bevestigt dat deze ‘32’ sinds deze maand drie maanden lang bij het sleepbedrijf wordt uitgetest met een eigen én een Antwerpse bemanning.
Ook LBC-secretaris Skender Baleci reageert voorzichtig. “Naar wat ik verneem, zijn de eerste ervaringen positief en ziet dit er veelbelovend uit. Maar het is duidelijk dat dit van iedereen een stevige extra opleiding zal vergen, want de besturing blijkt een stuk complexer. Dus voor ons: positief, maar er is nog een hele weg af te leggen.”