Telstar: revolutionaire sleepboot met schroef aan voor- en achterkant

Er wordt op de scheepswerf van Holland Shipyards in Hardinxveld-Giessendam hard gewerkt aan het nieuwste paradepaardje van Iskes Tugs: de Telstar. De tewaterlating van de hybride havensleepboot, die in alle opzichten uniek is, staat voor zaterdag gepland.

Door Friso Huizinga

De Telstar is de opvolger van de 28 jaar oude naamgenoot die inmiddels verkocht is en in Russische wateren vaart. De naam is ook meteen het enige dat de boten gemeen hebben, want de Telstar 2.0 lijkt in niets op zijn voorganger.

Het belangrijkste wapenfeit: de nieuwe sleepboot heeft een 360 graden draaibare schroef aan de voor- en achterzijde en dus ook twee machinekamers. Daarmee wijkt de Telstar af van traditionele sleepboten, want bij een ASD-systeem zitten de schroeven aan de achterkant en bij een ‘tractor’ juist aan de voorkant.

Geheel in lijn met de groene doelstellingen van het bedrijf is de Telstar een hybride sleepboot. Door twee krachtige elektromotoren en twee generatoren kunnen de dieselmotoren tijdens ‘losse’ vaarten en sleepklussen tot 30 ton uitgeschakeld blijven. De dieselmotoren gaan pas aan als de spierballen getoond moeten worden. De Telstar krijgt een trekkracht van 75 tot 80 ton, afhankelijk van de tests die na de tewaterlating worden uitgevoerd.

De nieuwe sleepboot van Iskes is de verbeterde versie van de Eddy Tug, een revolutionaire havensleper die enkele jaren geleden werd gebouwd door Holland Shipyards. Jim Iskes en zijn technische mensen waren enthousiast over het principe, maar wilden pas met de scheepswerf in zee als zij zelf nauw betrokken zouden worden bij het ontwerp en de bouw. Daarover werd in het najaar van 2015 overeenstemming bereikt.

De expertise van Holland Shipyards en Iskes zijn gebundeld om een revolutionaire sleepboot te bouwen die volgens kenners voor een ommekeer in de sleepwereld zou kunnen zorgen. In de laatste weken voor de tewaterlating is met zo’n 40 mensen gewerkt aan de Telstar.

De voordelen van een schroef aan de voor- en achterzijde zijn groot, zo vertelt technical manager Dirk Martens. De boot is veel wendbaarder, wat vooral in sluizen en kleinere havens goed van pas komt. Met de komst van de nieuwe zeesluis in IJmuiden is deze boot een mooie aanvulling op het materieel dat al in het Noordzeekanaalgebied aanwezig is. Daarnaast kent de nieuwe sleepboot een zeer laag brandstofverbruik ten opzichte van normale sleepboten.

De Telstar is vernoemd naar de Velsense voetbalclub waar Iskes Tugs al jaren sponsor van is. De 25 meter lange sleepboot wordt na de tewaterlating en testperiode ingezet in het Noordzeekanaalgebied. (foto: Iskes Tugs)