Zhen Hua 10 miste beschutting

Het in vliegende storm gestrande Chinese zwareladingschip Zhen Hua 10 zorgde 2 februari vorig jaar voor veel spektakel op de Maasvlakte bij Rotterdam. Niet in het minst vanwege haar lading, vijf gigantische Chinese containerkranen voor de nieuwe Euromaxterminal Rotterdam. Hoe kun je rampen als deze met dergelijke schepen voorkomen, was de vraag waarover de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam zich vorige week boog in een zaak die louter als lering zal dienen.

Zhen Hua 10 miste beschutting

De raad deed dat samen met twee onder ede staande getuige-deskundigen, ir Ari Terlouw van Lloyd’s Register Emea Marine en Frank Kersbergen van IVW. Er varen veel Zhen Hua’s rond, aldus voorzitter mr U.W. baron Bentinck van de raad, de nummering loopt tot in de dertig. Zij zijn alle eigendom van de rederij Shanghai Zhenhua Shipping co. te Sjanghai, China. De Zhen Hua’s 1 tot en met 10 zijn volgens opgave van de rederij speciaal voor het vervoer van ‘erected heavy pieces’ zoals containerkranen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zhen Hua 10 miste beschutting | Schuttevaer.nl

Zhen Hua 10 miste beschutting

Het in vliegende storm gestrande Chinese zwareladingschip Zhen Hua 10 zorgde 2 februari vorig jaar voor veel spektakel op de Maasvlakte bij Rotterdam. Niet in het minst vanwege haar lading, vijf gigantische Chinese containerkranen voor de nieuwe Euromaxterminal Rotterdam. Hoe kun je rampen als deze met dergelijke schepen voorkomen, was de vraag waarover de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam zich vorige week boog in een zaak die louter als lering zal dienen.

Zhen Hua 10 miste beschutting

De raad deed dat samen met twee onder ede staande getuige-deskundigen, ir Ari Terlouw van Lloyd’s Register Emea Marine en Frank Kersbergen van IVW. Er varen veel Zhen Hua’s rond, aldus voorzitter mr U.W. baron Bentinck van de raad, de nummering loopt tot in de dertig. Zij zijn alle eigendom van de rederij Shanghai Zhenhua Shipping co. te Sjanghai, China. De Zhen Hua’s 1 tot en met 10 zijn volgens opgave van de rederij speciaal voor het vervoer van ‘erected heavy pieces’ zoals containerkranen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer