versie 1.1
BOKA ALPINE in Guanabara Bay, Rio de Janairo (Brazilië) - 18 maart 2021 © J. Plug
De FAIRMOUNT ALPINE [1] (thans BOKA ALPINE [2]) en drie van haar zusters hebben hun bestaan te danken aan het succes bij de financiering van de oudste, de FAIRMOUNT SHERPA [3].
De werving van fondsen voor Fairmount's [4] [5] eerste 'eigen' schip verliep namelijk zo succesvol dat de daarvoor opgerichte 'Scheepsfonds Fairmount Sherpa CV [6]' snel 'vol' zat. Daarop werd besloten om uiteindelijk nog vier fondsen op te richten, waaronder de 'MPC Scheepsfonds Fairmount Alpine CV'.
Hier haar levensloop:
Bouwnummer N-0009 [7]
- De FAIRMOUNT ALPINE (thans dus BOKA ALPINE) is met bouwnummer N-0009 de derde uit een serie van vijf vrijwel identieke** langeafstands-zeeslepers [8] [9].
**) Alleen bij de laatste, de FAIRMOUNT EXPEDITION (thans BOKA EXPEDITION) [10] konden nog wat verbetervoorstellen worden doorgevoerd.
- Haar bouw wordt gefinancierd uit de 'MPC Scheepsfonds Fairmount Alpine CV' die wordt beheerd door een gelijknamige beheers-BV, waarvan Hanzevast Shipping BV [11] (voorheen MPC Münchmeyer Petersen Steamship BV) uit Groningen dan weer de enige aandeelhouder is.
- In november 2004 wordt ze besteld bij Niigata Shipbuilding & Repair in Japan [12]. Zij en haar vier zusters zijn gebaseerd op een ontwerp van Vuyk Kenton Engineering (onderdeel van de Central Industry Group CIG [13]). Die ontwierp dat type in samenwerking met hun klant Semco Salvage & Marine Pte. Ltd. voor hun gezusters SALVISCOUNT [14] en SALVANGUARD [15]. Daarvan werd in 2002 de kiel gelegd.
- De kiellegging van de FAIRMOUNT ALPINE vindt plaats op vrijdag 4 augustus 2005 en wordt verricht door Dirk Dokter, zoon van de managing director van MPC STEAMSHIP, Geert Dokter [16].
- De tewaterlating volgt op 4 augustus 2005 [17].
FAIRMOUNT ALPINE
- Op 11 mei 2006 wordt ze in Japan door mevr. Schuur gedoopt tot FAIRMOUNT ALPINE [17] [18].
- De oplevering aan de MPC Scheepsfonds Fairmount Alpine CV is op 31 mei 2006 [17].
- Haar maidentrip brengt haar naar Geoje (Korea) [17], vanwaaruit ze - tezamen met de SALVAGUARD en SALVISCOUNT - de geladen T-BARGE gaat verslepen naar Sakhalin [19].
- Op 12 december 2007 wordt ze voor het eerst in Nederland gefotografeerd [20].
- Voor een selectie uit haar track-record, zie Marinelink.com [21].
De diverse eigenaars
MPC Scheepsfonds Fairmount Alpine CV Haar eerste eigenaar is de MPC Scheepsfonds Fairmount Alpine CV. Ze wordt ingebracht in de door Fairmount en Semco Salvage & Marine Pte Ltd uit Singapore gevormde pool, genaamd OneAllianz
[22]. Het OneAllianz-logo komt vervolgens groot voor op de opbouw te staan
[foto].
Aan die samenwerking komt al binnen een jaar al weer een einde, waarna het OneAllianz-logo weer verdwijnt.
Fairmount (Louis Dreyfus Armateurs Group (LDA))
Eind juli/begin augustus 2008 wordt op verzoek van Fairstar beslag wordt gelegd op de vijf scheepsfondsen. Nadat Fairmount - dan inmiddels verkocht aan de Louis Dreyfus Armateurs Group (LDA)
[23] [24] - zich bereid heeft verklaard om de vijf schepen voortijdig van hun scheepsfondsen te kopen, wordt dat beslag op 29 augustus 2008 door de rechtbank te Rotterdam weer opgeheven. Voor de FAIRMOUNT ALPINE wordt daarbij in september 2008 € 16.290.000,-- betaald
[25] [26]. Ze wordt ondergebracht in de op 4 juli 2008 opgerichte 'Fairmount Alpine BV' met als bestuurder en enige aandeelhouder 'Fairmount Ocean Towage Company BV'
[27].
Boskalis
Als LDA na enkele jaren van mening is dat Fairmount toch wel een vreemde eend in hun bijt is, verkopen ze Fairmount Ocean Towage Company BV en Fairmount Marine BV, inclusief de opvallend gekleurde schepen, aan Boskalis
[28]. Met die verkoop is vermoedelijk 60 tot 80 miljoen dollar gemoeid
[29].
Sociale onrust
Boskalis komt in 2015/2016 zelf ook in zwaar weer terecht en moet - bovenop de saneringsplannen genoemd in het persbericht 'Vlootrationalisatie' van 8 juli 2016 [30] - ook nog op andere manieren bezuinigen, o.a. op het merk Fairmount. Midden 2016 ontstaat er daarbij sociale onrust, nadat het bedrijf aankondigt al het Nederlandse personeel van de Fairmount-schepen te zullen inruilen voor goedkopere arbeidskrachten. De bemanningen van de FAIRMOUNT GLACIER en van de FAIRMOUNT SUMMIT geven daartegen op 31 augustus 2016 een 'sociaal signaal' [31] af. Er volgt een compromis. Twee van de vijf Fairmount-sleepboten blijven 'vooralsnog' bemand met Nederlandse werknemers [32].
Dat 'vooralsnog' blijkt echter niet lang houdbaar. Op 8 november 2017 meldt de vakbond [33] dat ook de laatste Nederlandse bemanningsleden vervangen zullen worden door goedkopere krachten. Medio november 2017 blijkt dat het management van de FAIRMOUNT-vijf stapsgewijs overgaat van Fairmount Marine naar Anglo-Eastern Ship Management Ltd. [34] en dat ze worden omgevlagd naar Malta.
- Op 23 januari 2016 arriveert ze in Bremerhaven voor een dokbeurt [35].
- Daarna keert ze terug naar Rotterdam ter voorbereiding op haar vertrek (21 maart 2016) naar Rio de Janairo (Brazilië) [36].
- In september 2017 wordt ze door de Nederlandse overheid ingehuurd om te helpen bij de bevoorrading van de bovenwindse eilanden die getroffen zijn door de orkaan Irma [37].
Stranding van de BETANZOS
Lissabon - 6 maart 2018 - Na een black-out strandt het Spaanse vrachtschip BETANZOS nabij de Bugio-vuurtoren in de monding van de Taag (Rio Tejo). Op 8 maart 2018 arriveert de FAIRMOUNT ALPINE vanuit Gibraltar. Zes dagen later lukt het haar om beweging te krijgen in het schip en op 16 maart komt het uiteindelijk los en wordt het door havenslepers naar Lissabon gesleept.
Lees: [38] [39]
- Op 30 april 2018, zegt Boskalis de merknaam FAIRMOUNT helemaal vaarwel en verdwijnt die ook op termijn uit de naamgeving van de vijf schepen [40].
BOKA ALPINE
- Op 13 november 2018 wordt de FAIRMOUNT ALPINE omgevlagd en omgedoopt tot BOKA ALPINE*** [41].
***) Dat omdopen mag trouwens beschouwd worden als goed nieuws, want het voorvoegsel BOKA is uitsluitend bestemd voor de 'parade-paardjes' van Boskalis, aldus insiders. Kennelijk is er weer een goede markt voor dit type schip!
|
BOKA ALPINE - uitgaand - Hoek van Holland - 20-12-2018 |
- Aanvankelijk wordt alleen haar naam gewijzigd en behoudt ze haar "Fairmount-outfit" [42].
- Ik fotografeer haar - met haar nieuw naam - als ze op 20 december 2018 richting zee vaart [foto links].
- Inmiddels zijn ook bij haar "gewaagde, doch buitengewoon mooie" (zoals ergens op het internet was te lezen) groen/blauwe Fairmount-kleuren vervangen zijn door het grijs van Boskalis. [Zie de headerfoto gemaakt door Capt. Jan Plug.]
- Zij versleept in 2021 - tezamen met de BOKA GLACIER [43] - de FPSO CARIOCA MV30 [40] van China naar Brazilië. Een reis van 2½ maand en meer dan 13.000 zeemijlen [44].
- Klik hier voor haar huidige positie: [45] [46] [47] [48].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..