De FAIRMOUNT SUMMIT [1](thans BOKA SUMMIT [2]) en haar drie jongere zusters hebben hun bestaan te danken aan het succes bij de financiering van de oudste, de FAIRMOUNT SHERPA.
De werving van fondsen voor Fairmount's [3][4] eerste 'eigen' schip verliep namelijk zo succesvol dat de daarvoor opgerichte 'Scheepsfonds Fairmount Sherpa CV [5]' snel 'vol' zat. Daarop werd besloten om uiteindelijk vier andere fondsen op te richten, waaronder de 'MPC Scheepsfonds Fairmount Ranger CV*'.
*) De fondsnaam 'Fairmount Ranger' werd door de fondsen-wervers bedacht [6], maar binnen Fairmount vond men dat die naam niet 'bekte'. Hun drang om 'aan de top' (summit) te staan was de drijfveer hun tweede schip FAIRMOUNT SUMMIT te noemen.
Hier haar levensloop:
Bouwnummer N-0004
De FAIRMOUNT SUMMIT is met bouwnummer N-0003 de tweede uit een serie van vijf vrijwel identieke** langeafstands-zeeslepers [7][8].
**) Alleen bij de laatste, de FAIRMOUNT EXPEDITION (thans BOKA EXPEDITION [9]) konden nog wat verbetervoorstellen worden doorgevoerd.
Haar bouw wordt gefinancierd uit de 'MPC Scheepsfonds Fairmount Ranger CV' die wordt beheerd door een gelijknamige beheers-BV, waarvan Hanzevast Shipping BV(voorheen MPC Münchmeyer Petersen Steamship BV) uit Groningen dan weer de enige aandeelhouder is.
Ze wordt - tezamen met de FAIRMOUNT SHERPA - begin 2003 besteld bij President Marine Pte Ltd in Singapore [10]. Ze zijn gebaseerd op een ontwerp van Vuyk Kenton Engineering (onderdeel van de Central Industry Group CIG [11]). Die ontwierp dat type in samenwerking met hun klant Semco Salvage & Marine Pte. Ltd. voor hun gezusters SALVISCOUNT [12] en SALVANGUARD [13]. Daarvan werd in 2002 de kiel gelegd.
De werf gaat echter eind 2003 failliet en de opdracht verhuist naar Niigata Shipbuilding & Repair in Japan [14][15][16].
Het nieuwe bouwcontract voor de beide gezusters wordt op Valentijnsdag 14 februari 2004 ondertekend [16].
Hun kiellegging vindt plaats op vrijdag 20 augustus 2004 [16].
De tewaterlating van de FAIRMOUNT SUMMIT volgt op 30 juli 2005 [17][18].
Nog voordat de twee zijn opgeleverd, hebben ze al hun eerste contract voor 2006 binnen. Dat wordt het verslepen van het drijvende productie- en opslagplatform (FPSO) 'DALIA' van Ulsan (Korea) naar het Dalia Veld, blok 17 in Angola, inclusief het aldaar positioneren en afmeren aan het vooraf aangelegde ankersysteem [19].
Op 14 oktober 2005 wordt zij overgedragen [20] en door Toos Wevers, de echtgenote van Leo Leusink - Director Operations bij Fairmount - gedoopt tot FAIRMOUNT SUMMIT [18].
Ze wordt op 31 oktober 2005 opgeleverd aan de MPC Scheepsfonds Fairmount Ranger CV [18].
Haar maidentrip bestaat uit een sleepreis van Mumbai naar de Golf van Mexico. Haar sleep is dan de FAIRMOUNT FJORD (ex BOABARGE 19) die is geladen met de JASCON 5 [21].
Op 8 maart 2006 start in Korea haar eerder genoemde sleepreis met de FPSO 'DALIA' [22].
Voor een selectie uit haar track-record, zie Marinelink.com [23].
MPC Scheepsfonds Fairmount Ranger CV Haar eerste eigenaar is de MPC Scheepsfonds Fairmount Ranger CV. Ze wordt ingebracht in de door Fairmount en Semco Salvage & Marine Pte Ltd uit Singapore gevormde pool, genaamd OneAllianz [24]. Het OneAllianz-logo komt vervolgens groot voor op de opbouw te staan [foto].
Aan die samenwerking komt al binnen een jaar een einde, waarna het OneAllianz-logo weer verdwijnt.
Fairmount (Louis Dreyfus Armateurs Group (LDA)) Eind juli/begin augustus 2008 wordt op verzoek van Fairstar beslag wordt gelegd op de vijf scheepsfondsen. Nadat Fairmount - dan inmiddels onderdeel van de Louis Dreyfus Armateurs Group (LDA) [25] - zich bereid heeft verklaard om de vijf schepen voortijdig van hun scheepsfondsen te kopen, wordt dat beslag op 29 augustus 2008 door de rechtbank te Rotterdam weer opgeheven. Voor de FAIRMOUNT SUMMIT wordt daarbij in september 2008 € 14.623.200,- betaald [26][27][28]. Ze wordt ondergebracht in de op 4 juli 2008 opgerichte 'Fairmount Summit BV' met als bestuurder en enige aandeelhouder 'Fairmount Ocean Towage Company BV'.
Boskalis Als LDA na enkele jaren van mening is dat Fairmount toch wel een vreemde eend in hun bijt is, verkopen ze Fairmount Ocean Towage Company BV en Fairmount Marine BV, inclusief de opvallend gekleurde schepen, aan Boskalis [29]. Met die verkoop is vermoedelijk 60 tot 80 miljoen dollar gemoeid [30].
Sociale onrust
Boskalis komt in 2015/2016 zelf ook in zwaar weer terecht en moet - bovenop de saneringsplannen genoemd in het persbericht 'Vlootrationalisatie' van 8 juli 2016 [31] - ook nog op andere manieren bezuinigen, o.a. op het merk Fairmount. Midden 2016 ontstaat er daarbij sociale onrust, nadat het bedrijf aankondigt al het Nederlandse personeel van de Fairmount-schepen te zullen inruilen voor goedkopere arbeidskrachten. De bemanningen van de FAIRMOUNT GLACIER en van de FAIRMOUNT SUMMIT geven daartegen op 31 augustus 2016 een 'sociaal signaal' [32] af. Er volgt een compromis. Twee van de vijf Fairmount-sleepboten blijven 'vooralsnog' bemand met Nederlandse werknemers [33].
Dat 'vooralsnog' blijkt echter niet lang houdbaar. Op 8 november 2017 meldt de vakbond [34] dat ook de laatste Nederlandse bemanningsleden vervangen zullen worden door goedkopere krachten. Medio november 2017 blijkt dat het management van de FAIRMOUNT-vijf stapsgewijs overgaat van Fairmount Marine naar Anglo-Eastern Ship Management Ltd. [35] en dat ze worden omgevlagd naar Malta.
Op 12 oktober 2016 komt zij naar Nederland om twee dagen later te worden opgelegd in de Waalhaven [36].
Wanneer ze weer wordt gereactiveerd, vertelt het verhaal niet, maar op 1 augustus 2017 vindt er binnen de Fairmount Summit BV een wisseling van bestuurder plaats.
29 oktober 2017 - Tijdens een hevige storm gaat bij het Duitse waddeneiland Langeoog het anker van de bulkcarrier GLORY AMSTERDAM krabben, waarna ze uiteindelijk aan de grond loopt.
Smit Salvage wordt ingehuurd voor de bergingsklus. Die dirigeert de FAIRMOUNT SUMMIT en de UNION MANTA naar de strandingslocatie. Omdat de slepers door hun diepgang niet dichtbij kunnen komen, wordt een 1.500 meter lange sleeplijn uitgebracht. Op 2 november 2017 lukt het uiteindelijk haar te bevrijden [37].
Op 9 november 2017 ligt ze, tezamen met de FAIRMOUNT EXPEDITION, voor mijn deur uit te blazen van die klus [38].
Op 30 april 2018, zegt Boskalis de merknaam FAIRMOUNT helemaal vaarwel en verdwijnt die ook op termijn uit de naamgeving van de vijf schepen [39].
BOKA SUMMIT
Op 29 augustus 2018 wordt de FAIRMOUNT SUMMIT omgevlagd en omgedoopt tot BOKA SUMMIT*** [18].
***) Dat omdopen mag trouwens beschouwd worden als goed nieuws, want het voorvoegsel BOKA is uitsluitend bestemd voor de 'parade-paardjes' van Boskalis, aldus insiders. Kennelijk is er weer een goede markt voor dit type schip!
Op 17 oktober 2018 en op 30 maart 2019 wordt zij - voor anker liggend in Singapore - gefotografeerd met haar nieuwe naam en weggeschilderd Fairmount-logo op de voorzijde van de opbouw [40].
In het nieuws 25 juli 2020 - De ertstanker WAKASHOI loopt bij Pointe d'Esny - 2 mijl ten zuidoosten van Mauritius - op een rif [41].
Klik op de zwarte afspeelknop om het filmpje te starten.
Smit Salvage krijgt haar bergingscontract. Die zet drie slepers in, waaronder de BOKA SUMMIT. Die is op 8 augustus 2020 ter plaatse. Het wrak raakt lek en nadat bijna alle olie eruit is gepompt, breekt het op 15 augustus 2020 doormidden. De BOKA SUMMIT en de BOKA EXPEDITION trekken het voorschip vlot en brengen dat - na een laatste schoonmaak van onder andere de smeeroliebunkers - 13 mijl van Mauritius in 2.000 meter diep water tot zinken [42][43][44]. Als het aan Greenpeace c.s. ligt is daarover trouwens het laatste woord nog niet gezegd... [45][46].
In het vierde kwartaal 2020 worden ook bij haar de kenmerkende groen/blauwe Fairmount-kleuren **** vervangen door het grijs van Boskalis [47].
****) Op de sociale media werd die kleurstelling 'gewaagd, doch buitengewoon mooi' genoemd. De schepen hebben daardoor een 'extra stoer' uiterlijk.
BOKA SUMMIT - 18 mei 2022 - Merwehaven/Rotterdam
14 Mei 2022 levert ze in Le Havre (F) een ponton af, geladen met windmolenonderdelen [48].
Op 15 mei 2022 komt ze vanuit Le Havre (F) in Rotterdam aan, alwaar ze afmeert in de Merwehaven [49].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..