

De МУСТАНГ (ex MUSTANG) [1] is een dubbelschroefs knikspant sleepboot met hekrol en duwsteven. Ze is gebouwd door Scheepswerf Gebroeders Kooiman BV uit Zwijndrecht [2]. Inmiddels verwisselde ze al een aantal keer van eigenaar. Sinds januari 2021 is IPPO Marine Ltd.uit Cyprus haar eigenaar en Maritime Construction Services (MCS) uit Amsterdam haar manager [3].
Hier haar levensloop:
Bouwnummer 183
- Kooiman Engineering is verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouwbegeleiding. Dat ontwerp is een doorontwikkeling van de in 2008 geleverde VIKING [2].
- De aanvankelijke opdrachtgever trekt zich gedurende de bouw terug, waarop Kooiman besluit het schip voor eigen rekening en risico af te bouwen [4] [5].
 |
In aanbouw bij Kooiman © Leon de Hoop |
- Dan komt G. Bouwman Towing and Shipping in Zierikzee in beeld. Dat bedrijf is eigenlijk op zoek naar een kleiner schip, maar kan dit buitenkansje niet laten lopen, zeker omdat ze er nog veel van hun eigen ideeën in kwijt kunnen. Na een akkoord van de bank, besluit men tot koop [4].
- Op 27 februari 2009 volgt haar tewaterlating [3].
- Na de proefvaarten en de trekproef in maart 2009, volgt op 3 april 2009 haar oplevering aan G. Bouwman Towing and Shipping [3] [6].
- Die datum gaat tevens het Scheepsregister in als bouwdatum [7].
MUSTANG
G. Bouwman Towing and Shipping (03-04-2009 - 23-03-2010)
- Op 3 april 2009 wordt ze aan de Engelse Kade te Zierikzee gedoopt door Janny Bouwman-Schot, vrouw van Gerrit Bouwman en moeder van Willem Bouwman (eigenaren). Het schip krijgt daarbij haar naam MUSTANG [8].
- De eerste reis gaat naar Lowestoft om een bak op te halen voor Rotterdam.
- Haar volgende opdrachtgever is plaatsgenoot GR Maritime. Die is dan bezig om bij Lyme Bay, aan de zuidkust van Engeland, de laatste resten van de aan de grond gezette MSC NAPOLI te bergen. Men kan haar daar - gezien haar geringe diepgang in combinatie met haar grote trekkracht - goed bij gebruiken [4].
- Op 31 juli 2009 wordt die klus afgerond wanneer zij het ponton SAINTY No 8, geladen met de laatste restanten van het wrak [9], in Rotterdam overdraagt aan de SMIT POLEN en de SMIT DENEMARKEN. Die leveren de sleep vervolgens af bij de sloper in 's-Gravendeel [10].
- Daarna volgen nog diverse andere klussen, waaronder een contract met Force3 Offshore A/S voor assistentie bij de aanleg van een windmolenpark in Noord-Europa [11].
- In de herfst wordt zij door een Russische firma gecharterd - met optie tot koop - voor een circa drie maanden durend project in de Baydaratskaya Bay (Nova Zembla). Daarvan is een driedelige YouTube-film gemaakt. Zie button YouTube-films.
- Na afloop van dat project wordt de optie tot koop door de Russen daadwerkelijk ingeroepen, iets wat - gezien de economische crisis en het daardoor afnemende werkaanbod - de verkopende partij eigenlijk wel goed uitkomt.
- Op 20 maart 2010 keert zij terug naar de bouwwerf in Zwijndrecht [3].
- En op 23 maart 2010 komt de verkoop rond [3] [12].
Ippo Marine Ltd (23-03-2010 - 05-2013)
- Op 23 maart 2010 wordt ze verkocht aan Ippo Marine Ltd. in Limassol (Cyprus). Die vlagt haar om naar Cyprus [12] [13].
- Luxembourg Marine Services Sa. uit Luxemburg wordt haar manager [12].
- Haar kleuren blijven gelijk, alleen krijgt ze een nieuw schoorsteenlogo* [foto rechts].
- Haar eerste sleep voor haar nieuwe eigenaar is het werkponton LITSA dat van Ridderkerk naar Archangelsk (RUS) moet [13].
- Aansluitend gaat ze weer aan de slag in de Baydaratskaya Bay ter assistentie van een pijpenlegger [13].
МежРегионТрубопроводСтрой (МРТС) (05-2013 - 02-2015)
- In mei 2013 wordt ze verkocht aan МежРегионТрубопроводСтрой / МРТС (MezhRegionTruboprovodStroy / MRTS). Die vlagt haar om naar Rusland [12].
- En op 4 december 2013 wordt ze gefotografeerd zonder schoorsteenlogo [14].
- Daarna wijzigt het dak van de stuurhut van geel in wit en krijgt ze het nieuwe schoorsteenlogo van haar nieuwe eigenaar, te weten "MPTC" [15].
- Ter voorbereiding op haar komende verkoop, wordt eind januari 2015 al een begin gemaakt met het aanbrengen van de nieuwe huisstijlkleur [16].
Acheon Akti Navigation Co Ltd. (02-2015 - 15-07-2020)
- In februari 2015 wordt ze verkocht aan Acheon Akti Navigation Co Ltd. Die vlagt haar om naar Cyprus en gaat verder met het vervangen van haar gele rompkleur door rood [16].
- Op 31 maart 2015 wordt ze gefotografeerd met een oranje/rode rompkleur en blijkt het geheimzinnige schoorsteenlogo* weer terug van weggeweest [17].
- In de eerste helft van 2016 wijzigt de kleur van de schoorsteen en wordt het stuurhuisdak oranje/rood. Het schoorsteenlogo* blijft onveranderd [18].
- Ze ligt op 3 mei 2017 in de Lekhaven, alwaar ik haar voor het eerst weet te fotograferen [19].
Aanvaring met Deense trawler Moonlight ND-586 mei 2019 - Als de MUSTANG met sleep onderweg is van Gdansk naar haar tussenstop 'Frederikshavn' komt ze in het Kattegat in aanvaring met de Deense trawler Moonlight ND-58. De visser raakt daarbij lek. Nadat de FRB 8 pompen heeft overgezet, komt de visser weer rechtop en kan op eigen kracht Skagen bereiken. De omstandigheden rond het ongeval zijn onduidelijk en nader onderzoek volgt
[20] [21].
- Op 9 september 2019 krijgt ze - naast Maritime Construction Service (MCS) [22] - een tweede manager, te weten Dutch Marine Contractors (DMC) [23] [12].
Superstroy XXI LLC (15-07-2020 - 01-2021)
- Op 15 juli 2020 gaat ze weer over in andere handen. Nu wordt Superstroy XXI LLC haar eigenaar [12].
- Die vlagt haar om naar Rusland [12], met als thuishaven Sint Petersburg. Haar uiterlijk - inclusief het schoorsteenlogo* - blijft onveranderd.
IPPO Marine Ltd (01-2021 - heden)
- En sinds januari 2021 is IPPO Marine Ltd. weer haar eigenaar en blijven MCS en DMC haar managers [1].
- Ze wordt teruggevlagd naar Cyprus [12] en ook nu blijft haar uiterlijk onveranderd.
МУСТАНГ
 |
Lekhaven - 16 januari 2022 © kiekjesdief.nl |
- In juni 2021 wordt ze omgevlagd naar Rusland en wordt haar thuishaven Sint Petersburg [12].
- Op 16 januari 2022 kiek ik haar in de Lekhaven met de Russische naam МУСТАНГ, als thuishaven Санкт-Петербург (Sint Petersburg) en mét het geheimzinnige schoorsteenlogo* [24] [zie ook de headerfoto].
- 24 Januari vertrekt zij naar Tuzla (TUR).
- Klik hier voor haar huidige positie: [25] [26] [27] [28].
*) Het geheim van het schoorsteenlogoTot nu toe wist niemand mij te vertellen van welk bedrijf dit schoorsteenlogo van haar is. Maritime Construction Services (MCS) - die door bronnen werd genoemd als de rechtmatig beeldmerkeigenaar - herkende het niet. Daar kwam men niet veel verder dan het verhaal van de kapitein dat het op dag is bezorgd en erop moest komen 😉. Ra, ra, politiepet! Later in haar bestaan dook het telkens weer op. Tot en met nu. Inmiddels lijkt het - met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid - het nautische equivalent te zijn van het logo van MPTC (Russisch voor MRTS). Vergelijk het maar met hun headerafbeelding op hun site. En dat logo prijkt op meer van hun schepen; vandaar.....
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..