De BRUTUS* [1] is de eerste en enige hybride Shoalbuster 3514 SD (shallow draft) DP2 (dynamic positioning 2) die ooit is gebouwd. Het ontwerp is van Damen en is in nauwe samenwerking met de klant tot stand gekomen [2].
*) Het was aanvankelijk de bedoeling dat de in 2013 gekochte DMS SISKIN (IMO 9563201) omgedoopt zou worden in BRUTUS, maar dat idee is nooit verder gekomen dan deze montage-foto [3]. Zij werd uiteindelijk gewoon SISKIN.
Hier haar levensloop:
YN (57)1798
- Op 23 oktober 2018 sluiten de Holding Herman Senior BV en de Damen Shipyards Group tijdens de Offshore Energy Exhibition & Conference 2018 in Amsterdam een principe-akkoord over de bouw een nieuw te ontwikkelen Shoalbuster [4].
- Op 25 januari 2019 zetten beide partijen hun handtekening onder het definitieve bouwcontract [2].
- De cascobouw wordt uitbesteed aan "Safe" Co Ltd Sp. z o.o. in Gdansk (Polen) [5].
- Daar wordt op 29 november 2019 de kiel gelegd voor wat later de BRUTUS zal worden. Haar bouwnummer is dan YN 1798 [5].
|
Klik op de zwarte afspeelknop om het filmpje te starten.
|
- Voor haar tewaterzetting op 20 mei 2020 wordt gebruik gemaakt van de drijvende bokken MAJA en CONRAD CONSUL [6] [7] [filmpje rechts].
- Begin juni 2020 vertrekt het casco achter de sleepboot LEOPARD naar Damen Shipyards Hardinxveld, alwaar zij nu onder bouwnummer YN 571798 verder wordt afgebouwd. Aankomst aldaar: 14 juni 2020 [5] [8].
- Op 9 januari 2021 gaat ze aldaar voor de tweede keer in haar bestaan te water [9].
- Op 5 en 18 maart 2021 maakt zij op de Merwede en op 22 tot 31 maart op de Maasvlakte haar eerste proefvaarten [5].
- De Bollard Pull test is op 26 maart 2021 [10].
- De DP-tests vinden op 23 april plaats op het Haringvliet en de laatste proefvaart op 27 april, wederom op de Maasvlakte [5].
- Vier dagen later is zij terug in Hardinxveld voor de overdracht [5].
BRUTUS
Zie de uitvoerige special die Towingline/Tugs Towing & Offshore News naar aanleiding van haar doop samenstelde [11].
- Maandag 3 mei 2021 wordt ze in Hardinxveld ceremonieel overgedragen en gedoopt door Mandy Heere-van Eijk, de weduwe van Kapitein Ron van Eijk [11].
|
Lekhaven - 22 november 2021 |
- In het scheepsregister komt 5 mei 2021 als bouwdatum te staan [12].
- In augustus 2021 is ze aan de slag vanuit Vestmanna op de Faeröer [13].
- Op 22 november 2021 kiekte ik haar voor het eerst in de Lekhaven [14].
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [15] [16] [17].
Tabel: Levensloop IMO 9885893
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
23-10-2018 |
Ondertekening voorlopig contract [4] |
Amsterdam (NL) |
Offshore Energy 2018 |
25-01-2019 |
Ondertekening bouwcontract [2] |
|
|
SB YN 1798 |
29-11-2019 |
Kiellegging [5] |
Gdansk (PL) |
Safe Co Ltd Sp. z o.o. |
20-05-2020 |
Tewaterlating [6] [7] |
06-2020 |
Start sleepreis casco naar NL [5] |
14-06-2020 |
Aankomst [8] |
Hardinxveld-Giessendam(NL) |
Damen Shipyards Hardinxveld |
YN 571798 |
14-06-2020 |
Start afbouw casco [9] |
09-01-2021 |
Tewaterlating [9] |
03-2021 |
Proefvaarten [5] |
|
|
26-03-2021 |
Bollard Pull test [10] |
|
|
23-04-2021 |
DP-test [5] |
Haringvliet |
|
27-04-2021 |
Finale proefvaart [5] |
Maasvlakte |
|
BRUTUS |
03-05-2021 |
Overdracht en doop [11] |
Hardinxveld-Giessendam (NL) |
Damen Shipyards Hardinxveld |
05-05-2021 |
Bouwdatum in haar Scheepsregister [12] |
|
|
08-2021 |
Aan de slag rond Vestmanna op de Faeröer [13] |
|
|
22-11-2021 |
Mijn eerste kennismaking [14] |
Rotterdam (NL) |
Lekhaven |
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..