versie 7.0
ZEPHYRUS © Wilbert van den Berge
Ze is - toen ze nog SCHELDEPOORT 2 (2)* [1] heette - op 4 februari 2021 gekocht door Beheermaatschappij Bergingsbedrijf L. Polderman B.V. Daarmee behoedt Polderman haar voor de tweede keer in haar 65-jarig bestaan voor de sloop en wordt het voor de derde keer haar eigenaar.
Inmiddels is dat ook weer geschiedenis en heet ze ZEPHYRUS en is ze eigendom van Sleep&Bergingsbedrijf van den Berge uit Stavenisse.
Voor de minder snelle rekenaar: ze dateert dus van 1955 [2]. Toen nam Wilton-Fijenoord haar in gebruik als WILTONS (2)* [3].
*) Die '(2)' geeft aan dat het de tweede sleepboot binnen de vloot is die met die naam heeft rond gevaren.
Hier haar doopceel:
Bouwnummer 741
- In 1952 wil de Dok en Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord N.V. (W.F.) in Schiedam haast gaan maken met het bouwen van haar eerste nieuwe na-oorlogse werfsleepboot [4].
- Een prijsvraag, uitgeschreven voor de tekenaars van de afdeling Scheepsbouw, leverde vier ontwerpen op die uiteindelijk werden samengevoegd tot dé WILTONS [5].
- Eind 1953 wordt begonnen [6] met de bouw van de diverse segmenten van bouwnummer 741 [7].
- En eind 1954, begin 1955 worden die delen samengevoegd tot haar casco [7].
- Ze wordt voorzien van een tot 720 E.P.K. opgevoerde W.F. - M.A.N. dieselmotor [8]. Die zou aanvankelijk als generatormotor dienst gaan doen op de ZUIDERDAM [9].
- En om ook bij ijsgang te kunnen varen krijgt zij een ijsbrekersteven, wordt de huid van het voorschip verzwaard tot 16mm en wordt de schroef speciaal zwaar geconstrueerd en gemaakt van een brons-legering die in sterkte overeenkomt met gietstaal [5].
- Op 24 mei 1955 gaat ze te water** [10].
**) Het raadsel van de stuurhut
Opvallend is dat de foto hierboven en die in het artikel [10] een achteringang tot de stuurhut laten zien, terwijl de WILTONS uiteindelijk een zij-ingang heeft. Maar omdat er in die jaren geen andere sleepboot werd gebouwd [11], moet het eigenlijk wel dezelfde boot betreffen. Ra-ra?
Teun van der Zee: "Ik weet het niet zeker maar de brug van de Wiltons was wel heel breed voor het werk in en bij de dokken. Het zou me niet verbazen als die een keer iets geraakt heeft en daarna smaller is gemaakt".
>> Klinkt aannemelijk. Wie het zeker weet, mag het zeggen! << Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
- (Bij het Maritiem Museum in Rotterdam zijn nog twee fotoalbums over haar bouw ondergebracht, alsmede diverse tekeningen en een half-model. Door de corona-sluiting heb ik daar helaas nog geen blik in kunnen werpen.)
WILTONS (2)
- Haar overdracht (= bouwdatum) en doop als WILTONS vindt plaats op 27 december 1955. De doop wordt voltrokken door mevrouw A.L. van Daalen-Beekenkamp. Zij is de echtgenote van het oudste W.F.-directielid, de heer C.J.A. van Daalen [3] .
- Haar eerste sleep is het op diezelfde dag binnen brengen van de HYDRAUSSA in Dok 6 als 'openingsstunt' [12].
- Op basis van een eerder uitgevoerde scheepsmeting, wordt op 27 maart 1956 haar brandmerk 9518 B ROTT 1956 'teboekgesteld' (opgenomen in het Kadaster) [2].
- Nadat haar motor aan zijn 30.000 draai-uren is gekomen, krijgt ze in het vierde kwartaal 1969 bij de Machinefabriek Bolnes een nieuwe 900 PK Bolnes-motor. Om die kwijt te kunnen is in de voorafgaande maanden haar motorkamer verbouwd. Een en ander wordt op 16 december van dat jaar tijdens een proefvaart aan de directie geshowd [9] [13]. Die nieuwe motor wordt kennelijk pas op 31 maart 1980 teboekgesteld [2].
Smit Internationale Havensleepdiensten B.V.In 1984 gaat het dermate slecht met Wilton Fijenoord dat surséance van betaling moet worden aangevraagd. Als onderdeel van het herstelplan wordt tot inkrimping besloten. Er wordt met de - begin dat jaar nieuw opgerichte geïntegreerde maatschappij -
Smit Internationale Havensleepdiensten BV (
SIH) uit Rotterdam afgesproken dat die per 1 juli 1984 de WF-sleepdienst met hun vijf sleepboten en 37 personeelsleden overneemt
[14] [15].
SIH neemt er vier op in hun nieuwe vloot, te weten:
- BARTEL WILTON als SMIT AMERIKA
- COMPANY als SMIT AFRIKA
- DRYDOCK als SMIT AZIË
- G.M. ROENTGEN als SMIT AUSTRALIË
En de oudste, de WILTONS, wordt direct afgestoten naar het scheepssloopbedrijf Handelsmaatschappij Heuvelman BV uit 's-Gravendeel. Die wisselingen van eigendom worden op 10 juli 1984 teboekgesteld bij het Kadaster [2].
|
In L. Polderman-huisstijl - Hansweert - 6-4-1985 © Wim Kosten |
- Leendert Polderman uit Hansweert ziet echter nog wel brood in haar en redt haar van de sloop. Op 31 oktober 1984 verhuist ze naar de haven van Hansweert. Ze gaat voor hem onder andere zeeschepen assisteren op de Ooster- en Westerschelde [16].
- Hij laat haar pas op 18 november 1985 op zijn naam registreren [2] en verkoopt haar vervolgens aan de Koninklijke Maatschappij De Schelde B.V. te Vlissingen [17] [18]. Hij ruilt bij die transactie de eerste SCHELDEPOORT 2 (1947) in. Die heeft voor De Schelde te weinig trekkracht om de steeds groter wordende schepen te assisteren [19].
- Die 'ruil' wordt op 14 februari 1986 teboekgesteld in het kadaster [2] [20].
SCHELDEPOORT 2
- Haar nieuwe eigenaar doopt haar op die datum om tot SCHELDEPOORT 2 (2) [2] [21].
- In 1987 wordt haar motor opgevoerd en krijgt ze een nieuwe opbouw, omdat de oude "niet bestand bleek tegen de zeegang van de Westerschelde" [22].
- In de loop der jaren wordt duidelijk dat het hebben van eigen schepen niet meer rendabel is. Daarom wordt ze op 2 september 1998 verkocht. Ze gaat naar de Smit-dochter Van den Akker Berging- en Transportbedrijf [23].
- In die periode wordt ze voorzien van een duwsteven.
- In het Smit/Union-reorganisatieplan uit 2000 wordt voorgesteld om Van den Akker op te splitsen. Daarbij zouden de BREEZAND en de SCHELDEPOORT 2, 3 en 4 overgaan naar een nieuw te vormen Bergingsmaatschappij Smit Union Salvage. Die zouden dan wél hun werk blijven doen vanuit Terneuzen [24]. Dat deel van het plan gaat echter niet door. De merknaam Van den Akker houdt dan wel op te bestaan, maar de vier slepers worden niet ondergebracht binnen die nieuwe maatschappij. Die worden in maart 2001 te koop aangeboden [25].
Sleep- en bergingsbedrijf L. Polderman - Hansweert In december 2001 koopt
L. Polderman de vier schepen uit de boedel van
Van den Akker, te weten de
BREEZAND en de SCHELDEPOORT 2, 3 en 4
[26].
De SCHELDEPOORT 2 was vanaf 1984 ook al een tijdje van hen. Maar van 'her-intreden' in hun vloot is geen sprake. Zij wordt direct doorverkocht. Zo snel zelfs, dat er geen tijd meer is om de bedrijfsnaam VAN DEN AKKER van de opbouw te verwijderen
[27] [28].
Ook de
SCHELDEPOORT 3 wordt binnen een maand doorverkocht.
De andere twee blijven wél voor Polderman varen. Tot op heden zelfs. De BREEZAND onder de naam
ECHO en de 4 als
FOXTROT.
- L. Polderman verkoopt de SCHELDEPOORT 2 direct door aan de Beheersmaatschappij F.R. Bontrup B.V. uit Bunde (NL) [29]. Die gaat haar inzetten bij hun steengroeve Bremanger Quarr in Noorwegen.
- Vanuit Zeeland wordt zij als 'jacht' naar Noorwegen gevaren. Dit om de diverse reglementen te omzeilen [29].
- Op 14 februari 2002 vertrekt zij daarheen [30].
Haar Noorse "avontuur" - door Thomas Lawerman
|
Roestend tegen de rotsen © auteur |
Mijn vader Douwe had sleepboten in NL en dus ben ik als kleine jongen op die boten opgegroeid. Toen we naar Noorwegen emigreerden, miste ik die hobby. Maar toevallig lag de SCHELDEPOORT 2 hier tegen de rotsen aan te roesten. We hadden hem wel vaker zien liggen, maar nooit geweten dat het een Nederlandse boot was en ook nog eens een aardig bekende. Bontrup gebeld (vader werkte op zijn steengroeve hier,
Bremanger Quarry) en gepeild wat de bedoeling was met die boot. Die vertelde dat die boot hiernaartoe was gehaald om hun eigen steenvrachtschepen naar de kade te slepen en zo. Maar toen bleek dat een lokale rederij daar al een contract voor had. Dus heeft die boot hier nooit gewerkt. De voormannen van de groeve hadden de eerste jaren hooguit met haar een rondje op het fjord gevaren om te vissen, maar daarna weggelegd. Wij vonden dat als sleepbootliefhebbers zonde. Geruchten gingen ook dat alles kapot was. Toen bleek dus dat de 'oppas' van de boot tevens de baas van de sleepbootrederij hier was. En die had de startluchtkopressor 'geleend' voor op zijn eigen schepen en verteld dat de troep stuk was, want dan had hij er geen omkijken meer naar. Wij hebben toen aangeboden om de baan als zogenaamde 'oppassers' over te nemen. De Bolnes had toen 5 jaar stilgestaan. Wij hadden hem binnen één dag weer aan de praat. De schroefas stond vast, zo vast dat de Bolnes door de knieën ging als we de keerkoppeling in het werk zetten.
Kijk maar naar dit filmpje [31]. Daarna een jaar ongeveer overal wat TLC gegeven. En toen is ie weer terug gegaan naar NL.
Vandaag de dag volg ik de boot nog steeds. Ze is toch 2-3 jaar 'van ons' geweest en dus nog geregeld in de gedachten!
- In 2013 wordt ze ter plekke geïnspecteerd om te zien of ze kan worden ingezet bij een SMT/Bontrup-project in Uruguay [32].
- Als ze geschikt blijkt, wordt besloten haar te laten renoveren en wordt SMT Shipping haar mede-eigenaar.
- Avalon Maritime uit Urk wordt aangesteld als haar manager. Die regelt vervolgens haar transport naar Urk en haar renovatie [33] [34].
- Eind augustus 2013 vertrekt ze achter de GECO naar Urk [35].
De GECO De GECO (ex SMIT ENGELAND) was kort daarvoor
vanuit Fløro (N) verkocht en kon de SCHELDEPOORT 2 mooi op haar reis naar haar nieuwe standplaats meenemen. Onderweg is de SCHELDPOORT 2 nog lek gesprongen. Er bleek
een klinknagel weg.(De GECO werd op 4 november 2013 door haar nieuwe eigenaar trouwens omgedoopt tot BUSY SNAIL.)
- Begin september 2013 komt ze in deplorabele toestand in Urk aan [36] en begint haar re-fit.
- Als die is afgerond [34] [37] en ze is goedgekeurd, wordt ze op 20 december 2013 ondergebracht in de scheeps-BV Norwich Ltd, statutair gevestigd uit Majuro (Marshall Eilanden) [38]. Net als de boot, is die BV gezamenlijk eigendom van Bontrup en SMT Shipping.
- Op 3 januari 2014 volgt de 'Doorhaling teboekstelling' (uitschrijving uit het kadaster) [39] en op 10 januari 2014 wordt ze omgevlagd naar Panama [40].
- Dan blijkt haar transport naar Urugay echter niet door te gaan.
- Avalon Maritiem vindt een andere klus voor haar en op 26 februari 2014 wordt ze gekiekt als ze in Duitsland de voormalige blusboot FLB-40-1 ophaalt en naar Urk brengt [41].
- Op 26 juli 2014 publiceert Ruben van der Wal een filmpje op YouTube van een altijd spectaculaire kabelbreuk tijdens de - verder goed verlopen - trekproeven met haar in Harlingen [42], ter voorbereiding op een tweede vertrek naar Noorwegen.
|
SCHELDEPOORT 2 in Kirkenes (N) |
- Ze vertrekt daarna naar Kirkenes (N). Daar gaat zij voor het eerder genoemde SMT Shipping de bulkcarries assisteren die deelnemen aan het Russische project [43].
- Op 14 augustus 2014 plaatst Dick Hakvoort namens Avalon Maritiem een tweet waarin hij per 18 augustus een matroos zoekt voor die SMT-klus in Noorwegen [44].
- Wanneer ze terugkeert naar Urk weet (bijna?) niemand kennelijk.
- In juni 2016 vertrekt ze voor de derde en - zoals later zou blijken - tevens laatste keer vanuit Urk via Harlingen naar Noorwegen en weer naar Kirkenes.
- Dit keer duurt haar stationering aldaar maar een paar maanden. Vervolgens keert ze terug naar haar Urk [45].
- Daar wordt ze op 22 november 2017 gekiekt [38].
- EMAR Offshore Services BV wordt haar volgende manager [1].
- Die regelt een 'project' voor haar en vanaf 10 mei 2019 [46] tot 20 november 2019 [ais] vaart ze in Bremerhaven.
- Na deze Duitsland-periode verkast zij naar Delfzijl, alwaar zij op 20 november 2019 binnenloopt [ais].
- Vervolgens ligt ze daar aan de ponton van Amasus in het oude Eemskanaal te wachten op haar volgende trip naar Noorwegen, maar daar komt het niet van.
- Ze wordt intussen wél nog een paar keer verhuurd aan een duikbedrijf, maar erg druk heeft ze het niet.
- Half mei 2020 biedt haar manager EMAR Offshore Services BV haar namens de eigenaar Norwich Ltd via het internet "te koop" aan [47] [48] .
- Op 30 juni 2020 plaatst ook Martrade BV een advertentie, waarin ze wordt aangeprezen als 'low budget tug' [49].
- Maar omdat de verkoop niet slaagt, wordt zij geschonken aan de Jachtclub Scheveningen om dienst te gaan doen als startschip [50].
- Op 4 november 2020 vertrekt ze daarom uit Delfzijl naar Scheveningen [51].
|
Afgemeerd op Scheveningen - 9 januari 2021 |
- Daar komt ze op 5 november 2020 aan en meert af in de passantenhaven van de Jachtclub Scheveningen.
- Ik fotografeer haar daar op 9 januari 2021 [52].
- Omdat het in de vaart en onder klasse houden voor die club te duur blijkt - zeker nu de club ook al dik investeert in een nieuw drijvend clubhuis - wordt ze weer teruggeven [50].
- Vervolgens wil ook het Maritiem Museum haar niet hebben. Met haar 65-jaar, vindt men haar nog niet oud genoeg.
- En de Stichting Maritieme Collectie Rijnmond bedankt voor de eer, omdat er inmiddels zoveel aan haar verspijkerd is dat bijna niets meer origineel is. Niet echt museaal dus.
- Er is even sprake van 'sloop', maar ze wordt daarvoor voor de tweede keer in haar leven behoed door Polderman Berging uit Hansweert (inmiddels onderdeel van de Muller Maritime Group uit Terneuzen). Die wordt daarmee voor de derde keer haar eigenaar.
- Op 4 februari 2021 tekent Beheermaatschappij Bergingsbedrijf L. Polderman B.V. haar koopcontract.
- Op 17 februari 2021 vertrekt zij vanuit Scheveningen naar Hansweert met Piet Sperling achter het roer [53].
MIKE
|
Aankomst vanuit Vlissingen na make-over in MIKE - Hansweert 6 januari 2022 © Paul Philipse |
- Na een langdurige 'make-over' komt zij op 6 januari 2022 vanuit Vlissingen aan in Hansweert. Nog zonder naam en zonder werkende AIS-transponder, maar mét de Polderman-vlag in top.
- Daar krijgt ze - in de traditie van de Polderman - een internationale spellingsalfabet-naam, te weten: MIKE.
- Inmiddels heeft zij als "pilot vessel" het nieuwe Maritieme Mobile Service Identiteit-nummer (MMSI): 372499000 en is daarmee haar AIS-transponder weer actief.
- Medio 2022 wordt ze verkocht aan Sleep&Bergingsbedrijf van den Berge uit Stavenisse. Die handhaaft vooralsnog de naam MIKE.
- In juni 2022 wordt in Stellendam de complete hoofdmotor gereviseerd.
- Op 23 juli 2022 wordt ze daar gefotografeerd met het Multraship-schoorsteenlogo, een weggeschilderde naam en met - naast de driekleur - ook nog drie andere vlaggen in de mast. Een vlag van Multraship, een van Verduijn Techniek en nog een andere onbekende [54].
- Op 25 juli 2022 vertrekt ze daar met bestemming Terneuzen. Ze voert dan nog steeds het Multraship-schoorsteenlogo en hun vlag [55].
ZEPHYRUS (2)
- In september 2022 wordt ze voorzien van haar nieuwe naam "ZEPHYRUS" [zie headerfoto] en vaart ze in charter voor Multraship [56].
- In december 2022 gaat ze naar Breskens om bij Constructiebedrijf Van Vugt haar mast klapbaar te laten maken [57].
- Op 24 januari 2023 is die nieuwe naam ook verwerkt in AIS.
- Via deze links vind je haar huidige positie: [58] [59] [60] [61].
Tabel: Levensloop IMO: 8346670 / ENI: 2309518 / MMSI: 352128000 nieuw MMSI: 372499000
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
1952 |
Besluit tot bouw [5] |
Schiedam |
Dok & Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord N.V. |
Bouwnummer 741 |
1953 - 1955 |
Bouw [5] [7] |
24-05-1955 |
Tewaterlating [10] ** |
1955 |
Bouwjaar volgens kadaster [2] |
WILTONS |
25-12-1955 |
Overdracht en doop als WILTONS [3] |
25-12-1955 |
Eerste sleep [12] |
04-01-1956 |
Datum van 1e meting door Scheepsmetingsdienst [a] |
05-01-1956 |
Inschrijving in ligger + afgifte eerste meetbrief [b] |
27-03-1956 |
Teboekstelling in het kadaster van toegekend brandmerk 9518 B ROTT 1956 [c] [2] |
19-04-1956 |
Inbeiteling brandmerk [d] |
16-12-1969 |
Proefvaart met nieuw motor [9] [13] |
01-07-1984 |
Smit Int. Havensleepdiensten BV (SIH) neemt de WF-sleepdienst compleet over [14] [15] |
10-07-1984 |
De WILTONS wordt door SIH afgestoten naar Heuvelmans [2] |
31-10-1984 |
Aan het werk voor L. Polderman - Hansweert [16] |
|
|
18-11-1985 |
Teboekgesteld op naam van Polderman [2] |
|
|
18-11-1985 |
Ingeruild bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde B.V. te Vlissingen [17] [18] |
|
|
SCHELDEPOORT 2 |
14-02-1986 |
Teboekgesteld op naam van De Schelde en omgedoopt [2] [21] |
|
|
1987 |
Voorzien van nieuwe opbouw en motor opgevoerd [22] |
|
|
02-09-1998 |
Verkocht aan Van den Akker [23] |
|
|
03-2001 |
Te koop i.v.m. liquidatie Van den Akker [25] |
|
|
12-2001 |
Verkocht aan L. Polderman [26] (Teboekgesteld op 19-12-2001) |
|
|
12-2001 |
Doorverkocht aan Bontrup [29](Teboekgesteld op 01-02-2002) |
|
|
14-02-2002 |
Vertrek naar Noorwegen [29] [30] |
|
|
2011 |
Motor weer aan de praat na jaren van verwaarlozing [31] |
|
|
2013 |
Beheer gaat over naar Avalon Maritime [33] [34] |
|
|
?? 2013 ?? |
Vanuit Noorwegen overgebracht naar Urk (NL) [35] |
|
|
??-09-2013 |
Aankomst in Urk [36] |
Urk |
|
09/10-2013 |
Re-fit [34] [37] |
Urk |
|
20-12-2013 |
Ondergebracht in de scheeps-BV "Norwich Ltd" [38] |
|
|
03-01-2014 |
Doorhaling teboekstelling [39] |
|
|
10-01-2014 |
Omgevlagd naar Panama [40] |
|
|
26-02-2014 |
In Duitsland blusboot opgepikt bestemming Urk [41] |
|
|
??-2014 - ?? |
Stationering in Noorwegen [43] [44] |
Kirkenes (N) |
SMT-Shipping |
?? |
Terug in Urk |
|
|
06-2016 - ?? |
Voor de derde keer naar Noorwegen [45] |
Urk |
|
?? |
Terug naar Urk [45] |
Urk |
|
?? |
Beheer gaat over naar Emar Offshore Service [1] |
|
|
10-05-2019/20-11-2019 |
Aan het werk in Bremerhaven [46] |
Bremerhaven (D) |
|
20-11-2019/04-11-2020 |
Wachtend op orders in Delfzijl met tussendoor wat klussen voor een duikbedrijf |
Delfzijl |
|
medio mei 2020 |
Te koop via Emar [47] [48] |
30-06-2020 |
Te koop via Martrade [49] |
11-2020 |
Geschonken aan JC Scheveningen [50] |
04-11-2020 |
Vertrokken naar Scheveningen [51] |
05-11-2020 |
Binnenkomst |
Scheveningen |
2e Haven |
09-01-2021 |
Mijn fotosessie [52] |
04-02-2021 |
Beheermaatschappij Bergingsbedrijf L. Polderman B.V. tekent haar koopcontract. |
|
|
17-02-2021 |
Vertrokken richting Hansweert [53] |
Scheveningen |
2e Haven |
MIKE |
06-01-2022 |
Aankomst vanuit Vlissingen en omgenoemd |
Hansweert |
Polderman-steiger |
06-2022 |
Verkoop aan v.d. Berge/Stavenisse |
|
|
06-2022 |
Revisie hoofdmotor |
|
|
25-07-2022 |
Vertrek naar Terneuzen [55] |
|
|
ZEPHYRUS |
09-2022 |
Ze wordt gefotografeerd met haar nieuwe naam [zie headerfoto] |
|
|
12-2022 |
Mast wordt klapbaar gemaakt [57] |
Breskens |
Constructiebedrijf Van Vugt |
24-01-2023 |
Haar nieuwe naam staat nu ook in AIS geregistreerd |
|
|
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..