versie 1.2


Als de VB PANTHER [1] op 10 december 2020 in Rotterdam wordt vervangen door de VB TIGER, wordt zij gestationeerd in de Thames Haven (GB). Daar ziet men haar op 18 december 2020 voor het eerst [2]. Tijd voor een terugblik op haar sleepbootleven:
Bouwnummer 513001
Big Cat-klasseDeze eerste "ASD Tug 3213" - Terminal Escort Tugs werden speciaal ontworpen voor het assisteren van LNG-tankers. Met hun grote vermogen kunnen zij de grootste schepen aan. Bovendien beschikken zij over speciaal geconfigureerde sleeplieren en een versterkte rompconstructie. De platte neus is daarbij bedoeld om bij het duwen de hoge krachten te verdelen over een zo breed mogelijk gebied. Dit om rompschade bij de klant te voorkomen. Dit en meer in deze bijdrage [12].
|
- Op 31 mei 2007 tekent Smit het bouwcontract voor vier Azimuth Stern Drive slepers van het type Damen ASD Tug 3213 L [3] [4].
- De SMIT PANTHER [4a] is met bouwnummer 513001 de eerste van deze vier 'super-havensleper' van de Smit ‘Big Cat’ klasse [5].
- Haar zusters zijn SMIT JAGUAR (513002), SMIT CHEETAH (513003) en de SMIT TIGER (513004) [6].
- Haar kiel wordt op 12 maart 2008 gelegd bij de Song Cam Shipyard in Haiphong [7].
- Op 19 november 2008 later volgt haar tewaterlating [8] [9] [10].
- Eind mei 2009 volgen haar proefvaarten [8] [9] [10], waarna op 31 mei de overdracht plaatsvindt [11]
- En op 17 juni 2009 wordt zij opgeleverd aan Smit Shipping Singapore Pte. Ltd. [7] [10].
SMIT PANTHER
- 20 juni 2009 vertrekt zij op eigen kiel vanuit Haiphong naar Rotterdam met bunkerstops in Singapore, Colombo en Kaapstad [8] [13].
- Op die 'maidentrip' wordt zij bemand door een TOS-bemanning [8] [10] [14].
Bestemming gewijzigdOnderweg krijgt de SMIT PANTHER de opdracht haar einddoel te verleggen naar Venetië. Daar gaat zij bij nader inzien, met drie andere slepers, vooralsnog aan de slag binnen een nieuw aangegane joint-venture tussen Smit, Adriatic Towage Srl en Rimorchiatori Riuniti Panfido Srl.
[5]. Ze gaat vanuit Colombo dus niet naar Kaapstad, zoals aanvankelijk de bedoeling was, maar naar Venetië.
 |
06-2009 - Colombo - Anti-piraten-hekwerk ©TOS [8] |
- In Colombo treft haar bemanning de nodige anti-piraten-maatregelen voor haar doortocht door de gevaarlijke Golf van Aden naar de Rode Zee [8].
- Op 18 juli 2009 verlaat ze Colombo [8].
- Op 13 augustus komt ze - na een reis van 9.000 mijl - op haar nieuwe station Chioggia aan. Dat ligt in het zuiden van de Lagune van Venetië [8] [15].
- Ze wordt 5 oktober 2009 omgevlagd naar Italië [10].
- Haar Italiaanse avontuur is maar van korte duur. In februari 2010 wordt ze omgevlagd naar de Bahamas en op 16 februari arriveert ze voor het eerste in Nederland, waarna ze bij Scheepswerf v.d. Brink een onderhoudsbeurt krijgt [10].
- Ze gaat aan de slag vanuit de Scheurhaven in Rozenburg [10].
- Op 5 april 2011 verricht Prinses Margriet, tijdens een werkbezoek van haar en haar man aan het hoofdkantoor van Smit, de doop van de SMIT PANTHER [16] [17].
- Als op 7 april 2016 de 50/50-joint venture met Boskalis - te weten Kotug Smit Towage - van start gaat, wordt ook de SMIT PANTHER daarin ondergebracht [18].
- Begin september 2016 gaat ze in dok bij Padmos - Stellendam [19a] en komt er later die maand in de rode huisstijlkleur van Kotug Smit weer uit [19b].
- Als de Boluda Group op haar beurt op 31 juli 2019 Kotug Smit Towage overneemt, is het Spaanse bedrijf ook de nieuwe eigenaar van de SMIT TIGER [20].
- Op de Wereldhavendagen in september 2019 vertoont zij zich voor het eerst zonder schoorsteenlogo [21].
- Daarna verdwijnt wel een deel van haar Kotug Smit-kleur en krijgt ze een Boluda-schoorsteenlogo, maar een deel van haar romp blijft tot op heden rood. Kennelijk in afwachting van haar eerstvolgende dokbeurt.
VB PANTHER
- 7 Januari 2020 wordt de VB Panther Limited opgericht, een dochter van Boluda Towage S.L. uit Madrid (Spanje). In die BV wordt de SMIT PANTHER ondergebracht [22].
- Op 17 januari 2020 wordt zij - na haar herclassificatie - omgedoopt tot VB PANTHER [7] [9].
- Op 10 december 2020 komt de SMIT TIGER haar in de Scheurhaven vervangen en wordt zij in Engeland gestationeerd.
- Daar opereert ze vanaf medio december 2020 vanuit Tilbury op de Thames [2] [9], alwaar ze kennelijk geen vergunning heeft om via "stern winch or towing hook" te slepen [23].
- Haar huidige positie vind je hier [24] [25] [26] [27].
Tabel: Levensloop IMO 9434814
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
31-05-2007 |
Ondertekening bouwcontract [3] [4] |
Rotterdam |
Smit Hoofdkantoor |
Bouwnummer 513001 |
12-03-2008 |
Kiellegging [7] |
Haiphong (Vietnam) |
Song Cam Damen Shipyards Ltd. |
19-11-2008 |
Tewaterlating [8] [9] [10] |
eind-05-2009 |
Proefvaart [8] [9] [10] |
31-05-2009 |
Overdracht [11] |
SMIT PANTHER |
17-06-2009 |
Oplevering (= officiële bouwdatum) [7] [10] |
20-06-2009 |
Vertrokken via Singapore naar Rotterdam [8] [13] |
18-07-2009 |
Vertrek uit Colombo naar Venetië [8] |
13-08-2009 |
Aankomst in Venetië [8] [15] |
Chioggia |
|
05-10-2009 |
Omgevlagd naar Italië [10] |
16-02-2010 |
1e Aankomst in Nederland [10] |
Rotterdam/Pernis |
Scheepswerf v.d. Brink |
05-04-2011 |
Doop [16] [17] |
Rotterdam |
Smit Hoofdkantoor |
07-04-2016 |
Ondergebracht in nieuwe joint-venture Kotug Smit Towage [18] |
|
|
09-2016 |
Dok- en schilderbeurt (huisstijl aanpassing) [19a] [19b] |
Stellendam |
Padmos |
31-07-2019 |
Verkocht aan Boluda Shipping NL BV [20] |
|
|
VB PANTHER |
07-01-2020 |
Ondergebracht in VB Panther Ltd.[22] |
|
|
17-01-2020 |
Na herclassificatie herdoopt [7] [9] |
|
|
16-12-2020 |
Aankomst in Engeland [2] [9] |
|
Thames Haven |
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..