versie 2.3
De IMO 9817250 werd tewatergelaten als ER53 [1], opgeleverd als MED XXII [2], verkocht als CLAUS (3) [3], vercharterd als CLAUS [4] en toen omgedoopt tot FAIRPLAY TAMADABA [5].
Hier haar levensloop:
De bouwopdracht
- Op 2 januari 2015 plaatst Med Marine bij hun bouwwerf Eregli Gemi Insa Sanayi ve Ticaret AS in Turkije de opdracht tot de bouw van twee ASD sleepboten, ontworpen door Robert Allan Design met als typenaam RAmparts 3200 [6].
- Zij zullen MED XXII en MED XXIII gaan heten en hun bouwnummers worden respectievelijk ER53 en ER54.
- Vooralsnog zullen ze worden toegevoegd aan de voorraad van Med Marine.
Bouwnummer ER53 (MED XXII)
|
Klik op de zwarte afspeelknop om dit filmpje over haar tewaterlating te starten. |
- De kiellegging van de ER53 - waar dit dossier over gaat - vindt plaats op 6 oktober 2016 [7] .
- Op 11 maart 2017 gaat ze - in de huisstijl van Med Marine - te water [8].
- Haar oplevering aan Med Marina als MED XXII is op 18 januari 2018 en gaat het officiële scheepsregister van DNV-GL in als bouwdatum [7].
- Nadat J.Johannsen & Sohn uit Lübeck (D) tijdens de ITS-beurs in Marseille (25-29 juni 2018) de koopovereenkomst voor deze voorraad-boot tekent [9], wordt ze aangepast aan hun wensen.
CLAUS (3)
- Op 1 augustus 2018 wordt ze - nu getooid in de huisstijl van de koper - opgeleverd als CLAUS (3) [10] [11] [12].
- Ze wordt gestationeerd in Lübeck en is bedoeld voor het offshore-werk [13] [14].
- Haar eerste klus is het - te zamen met de AXEL - verslepen van het zwareladingponton OFFSHORE BHV 1 van Rostock (D) naar Bremerhaven (D) [13] [14].
- In september 2019 chartert Fairplay haar om vervolgens ingezet te worden bij haar dochteronderneming Odiel Towage S.L. [15].
FAIRPLAY TAMADABA
- 21 December 2019 wordt ze omgevlagd naar Spanje, herdoopt in FAIRPLAY TAMADABA (vernoemd naar het gelijknamige natuurpark op Las Palmas) en vervolgens overgevaren naar Las Palmas [15].
- Vanaf 1 januari 2020 is ze daar - onder de vlag dus van Odiel Towage - met drie andere slepers werkzaam als havensleepboot [16].
- Op 13 maart 2020 verwerft Fairplay de licentie voor het opereren vanuit Las Palmas [16a].
Op 1 november 2020 staakt Odiel Towage noodgedwongen haar sleepactiviteiten vanuit Las Palmas. Na de afgesproken overgangsperiode voldoet ze namelijk nog immer niet aan de licentie-voorwaarden. En Fairplay's verzoek tot nog een maand respijt wordt afgewezen
[17] [18] [19].
Daarnaast is er is geharrewar ontstaan over de manier waarop zij destijds haar licentie voor het werken in Las Palmas heeft verkregen. Boluda heeft zich daarover inmiddels beklaagd bij de Rechtbank van Instructie 1 in Las Palmas
[20].
|
In de steigers - 14 december 2020 - Merwehaven/Rotterdam |
- Op 1 december vertrekt de FAIRPLAY TAMADABA uit Las Palmas de Gran Canaria [21]. Wellicht tijdelijk, want er wordt nog een poging ondernomen om een nieuwe licentie te verkrijgen.
- Ze zet koers naar Rotterdam en komt daar - na even bij Kaap Finisterre geschuild te hebben voor het slechte weer [22] - op 12 december aan [23].
- Ze meert af in de Merwehaven/Rotterdam, alwaar ik haar op 14 december 2020 tref en zie dat er stevig aan haar wordt geklust [24].
- Haar huidige positie vind je hier: [25] [26] [27] [28].
Tabel: Levensloop IMO 9817250
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
02-12-2015 |
Bouwopdracht [7] |
|
|
Bouwnummer ER53 |
06-10-2016 |
Kiellegging [7] |
Ereğli, Zonguldak (TUR) |
Eregli Gemi Insa Sanayi ve Ticaret AS |
11-03-2017 |
Tewaterlating [8] |
18-01-2018 |
Oplevering aan Med Marine/Geregistreerde bouwdatum [7] |
eind juni 2018 |
Koopcontract [9] |
Marseille (F) |
ITS-stand van Med Marine |
CLAUS |
01-08-2018 |
Overdracht aan nieuwe eigenaar [10] [11] [12] |
|
|
08-2018/11-2019 |
Stationering in Lübeck [13] [14] |
Lübeck (D) |
|
eind 2019 |
Chartercontract met Fairplay [15] |
|
|
FAIRPLAY TAMADABA |
21-12-2019 |
Omgevlagd en omgedoopt [15] |
|
|
01-01-2020/31-10-2020 |
Gestationeerd in Las Palmas [16] |
Las Palmas (E) |
|
13-03-2020 |
Fairplay verwerft licentie voor Las Palmas [16a] |
01-12-2020 |
Vertrek naar Nederland [21] |
12-12-2020 |
Aankomst in Nederland [23] |
Rotterdam (NL) |
Merwehaven |
14-12-2020 |
Mijn eerste kennismaking [24] |
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..