versie 1.0
Op 10 december 2020 komt de VB TIGER [1] vanuit Zeebrugge in Nederland aan [2] om in het Rotterdamse de VB PANTHER [3] te vervangen, die naar de Thames Haven (GB) is verhuisd.
Ze heette tot voor kort SMIT TIGER (2009) [4] en was - volgens SWZ [5] - met haar bollard pull van 95 mt, bij haar indienststelling in 2010, te zamen met de SMIT CHEETAH de sterkste havensleepboot van Noordwest-Europa*. Heden ten dage behoren die twee trouwens nog steeds tot de krachtigste van Boluda [6] in het Rotterdamse.
*) P.S.
Een lezer gaf door dat die eer al sinds 1997 toekomt aan de
HOPETOUN (1997) met een bollard pull van 127 mt. Waarvan akte.
Hier haar doopceel:
Bouwnummer 513004
- Op 31 mei 2007 tekent Smit het bouwcontract voor vier Azimuth Stern Drive slepers van het type Damen ASD Tug 3213 [7] [8].
- De SMIT TIGER is met bouwnummer 513004 de vierde van deze vier 'super-havensleper' van de Smit ‘Big Cat’ klasse [9].
- Haar zusters zijn SMIT PANTHER (513001), SMIT JAGUAR (513002) en de SMIT CHEETAH (513003) [10].
- Haar kiel wordt op 30 mei 2008 gelegd bij de Song Cam Shipyard in Haiphong [11].
- Op 8 maart 2009 later volgt haar tewaterlating [12] [13].
- En op 23 oktober 2009 wordt zij opgeleverd aan Smit Shipping Singapore Pte. Ltd. [11] [13] [14].
SMIT TIGER
|
Smit Tiger - Rotterdam - 10-01-2010 Klik op de zwarte afspeelknop in het filmbeeld om dit YouTube-filmpje af te spelen en eventueel in de dan verschijnende menubalk op de keuze 'Volledig scherm" |
- 25 Oktober 2009 vertrekt zij op eigen kiel vanuit Haiphong voor een reis van 13.500 zeemijl via Singapore en Kaapstad naar Rotterdam. Op die 'maidentrip' wordt zij bemand door een Redwise-bemanning [12] [14].
- Zij komt op 3 januari 2010 gepavoiseerd en wel aan in Rotterdam [12] [13] [14] [15].
- Op 10 januari 2010 wordt zij aan pers en publiek gepresenteerd en geeft daarbij een demonstratie van haar kunnen [4]. (Of ze op deze dag ook gedoopt is, kan niemand mij vertellen. Waarschijnlijk dus niet...)
- Zij vertrekt daags daarna naar Antwerpen om aangepast te worden voor haar werk in Zeebrugge [12], alwaar de sleper bij de LNG-terminal van Exmar tankers gaat assisteren [15].
- In maart 2010 is ze daar operationeel [12] [16] en wordt ze ondergebracht bij URS België NV [13].
- Als op 7 april 2016 de 50/50-joint venture met Boskalis - te weten Kotug Smit - van start gaat, wordt ook de SMIT TIGER daarin ondergebracht [17].
- Medio 2016 verdwijnt het Smit-schoorsteenlogo [18] en wordt zij vervolgens stukje bij beetje in de rode huisstijlkleur van Kotug-Smit geschilderd [19].
- Dat proces duurt tot november 2017, wanneer haar romp tijdens haar dokbeurt in Duinkerken aan de (schilder)beurt is [20].
- Vanaf 1 april 2017 verhuist ze voor een paar maanden naar Engeland, alwaar ze - in plaats van de SOUTHAMPTON (die naar Zeebrugge verhuist) - gestationeerd wordt in Southampton [12] [21].
- Begin 2018 is ze weer terug in Zeebrugge.
- Als Boluda op 31 juli 2019 Kotug Smit overneemt, is het Spaanse bedrijf ook de nieuwe eigenaar van de SMIT TIGER [22].
- In november 2019 wordt ze bij Damen Shiprepair Dunkerque in de Boluda-kleuren getooid [23].
VB TIGER
- 7 Januari 2020 wordt de VB Tiger Limited opgericht, een dochter van Boluda Towage S.L. uit Madrid (Spanje). In die BV wordt de SMIT TIGER ondergebracht [24].
- Op 29 januari 2020 wordt zij - na haar herclassificatie - omgedoopt tot VB TIGER [11] [13].
- Op 7 december 2020 vertrekt zij uit Zeebrugge [25] en komt op 10 december 2020 aan op haar voorlopige nieuwe station Rotterdam/Scheurhaven [13], alwaar ze - zoals gezegd - de SMIT PANTHER komt vervangen.
- Ik kiek haar op 13 en 14 december 2020 in haar Boluda-uitmonstering vanaf de Landtong Rozenburg c.q. in de Scheurhaven (foto rechts) [26] [27].
- Haar huidige positie vind je hier [28] [29] [30] [31].
Tabel: Levensloop IMO 9454888
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
31-05-2007 |
Ondertekening bouwcontract [7] [8] |
Rotterdam |
Smit Hoofdkantoor |
Bouwnummer 513004 |
30-05-2008 |
Kiellegging [11] |
Haiphong (Vietnam) |
Song Cam Damen Shipyards Ltd. |
08-03-2009 |
Tewaterlating [12] [13] |
23-10-2009 |
Oplevering (= officiële bouwdatum) [11] [13] [14] |
SMIT TIGER |
24/25-10-2009 |
Vertrokken via Singapore naar Rotterdam [12] [14] |
03-01-2010 |
Aankomst Rotterdam [12] [13] [14] [15] |
Rotterdam/Pernis |
Brink Shipyard |
10-01-2010 |
Perspresentatie [4] |
Rotterdam |
Wilhelminakade |
??-01-2010 |
Vertrek naar Antwerpen voor aanpassingen [12] |
|
|
??-03-2010 |
Ondergebracht in URS België NV [13] |
|
|
??-03-2010 |
Aankomst in Zeebrugge [12] [16] |
|
|
?? |
Doop |
|
|
07-04-2016 |
Ondergebracht in nieuwe joint-venture Kotug Smit Towage [17] |
|
|
01-04-2017/01-2018 |
Gestationeerd in Southampton [12] [21] |
Southampton (GB) |
|
11-2017 |
Dok- en schilderbeurt (huisstijl aanpassing) [20] |
Duinkerken (F) |
Damen Shiprepair Dunkerque |
31-07-2019 |
Verkocht aan Boluda Shipping NL BV [22] |
|
|
11-2019 |
Dok- en schilderbeurt (huisstijl aanpassing) [23] |
Duinkerken (F) |
Damen Shiprepair Dunkerque |
VB TIGER |
07-01-2020 |
Ondergebracht in VB TIGER Ltd. [24] |
|
|
29-01-2020 |
Na herclassificatie herdoopt [11] [13] |
|
|
07-12-2020 |
Vertrek uit Zeebrugge [25] |
Zeebrugge |
|
10-12-2020 |
Aankomst in Rotterdam [13] |
Rotterdam/Rozenburg |
Scheurhaven |
13/14-12-2020 |
Mijn fotosessies [26] [27] |
Rozenburg |
Landtong |
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..