Versie 3.0
Foto: Piet Sinke © www.maasmondmaritime.com
De BOKA SHERPA [1] is helaas "ontgroend". Op 19 september 2020 verlaat zij Batam (Indonesië) na te zijn overgeschilderd in de Boskalis huisstijl [2]. Het is niet anders.
Hier haar levensloop:
© Marine Traffic |
Ze wordt ingebracht in de door Fairmount en Semco Salvage & Marine Pte Ltd uit Singapore gevormde pool, genaamd OneAllianz [12] [13]. Die naam komt ook groot voor op de opbouw te staan.
Het One Allianz-logo verdwijnt als er, eind juli - begin augustus 2008, op verzoek van Fairstar beslag wordt gelegd op de vijf scheeps-CV's. Nadat Fairmount zich bereid verklaart de diverse CV's voortijdig te kopen, wordt dat beslag op 29 augustus door de rechtbank te Rotterdam weer opgeheven [14] en wordt de FAIRMOUNT SHERPA in september 2008 verkocht aan Fairmount Marine B.V., sinds 2007 onderdeel van de Louis Dreyfus Armateurs Group [15].
Op 3 maart 2014 neemt Boskalis Fairmount over [16] van het Franse Louis Dreyfus Armateurs voor vermoedelijk 60 tot 80 miljoen dollar [17], inclusief de opvallend gekleurde schepen.
In 2015 dient een hoger beroep tegen een vonnis uit 2013 in een zaak tegen de voormalig "statutair directeur" van Fairmount zich niet zou hebben gehouden aan het concurrentie beding en zich zou hebben bezig gehouden met de oprichting van ALP Maritime Services BV. Hij wordt daarvoor in dat hoger beroep veroordeeld tot het betalen van € 1.000.000,-- aan Fairmount Marine BV, vermeerderd met de wettelijke rente [uitspraak].
Boskalis komt in 2015/2016 in zwaar weer terecht en moet - bovenop de saneringsplannen genoemd in het persbericht 'Vlootrationalisatie' van 8 juli 2016 [18] - ook nog op andere manieren bezuinigen, o.a. op het merk Fairmount. Midden 2016 ontstaat er daarbij sociale onrust, nadat het bedrijf aankondigt al het Nederlandse personeel van de Fairmount-schepen te zullen inruilen voor goedkopere arbeidskrachten. De bemanningen van de FAIRMOUNT GLACIER en van de FAIRMOUNT SUMMIT geven daartegen op 31 augustus 2016 een 'sociaal signaal' [19] af. Er volgt een compromis. Twee van de vijf Fairmount-sleepboten blijven 'vooralsnog' bemand met Nederlandse werknemers [20].
Dat 'vooralsnog' blijkt echter niet lang houdbaar. Op 8 november 2017 meldt de vakbond [21] dat ook de laatste Nederlandse bemanningsleden vervangen zullen worden door goedkopere krachten. Medio november 2017 blijkt dat het management van de FAIRMOUNT-vijf stapsgewijs overgaat van Fairmount Marine naar Anglo-Eastern Ship Management Ltd. [22] en dat ze worden omgevlagd naar Malta.
Waalhaven - 3 november 2018 © Kiekjesdief.nl |
Naam | Gebeurtenis | Datum | Plaats | Nadere plaatsaanduiding |
Bouwopdracht [3] [6] | 1e halfjaar 2003 | Singapore (SGP) | President Marine | |
Herplaatsing bouwopdracht i.v.m. faillissement [7] | 04-2004 | Niigata (JPN) | Niigata Shipbuilding & Repair Inc. | |
Bouwnummer N-0003 | Kiellegging [8] | 20-08-2004 | ||
Te waterlating [8] [9] | 22-03-2005 | |||
Oplevering [8] | 12-05-2005 | |||
Officiële bouwdatum | 27-05-2005 | |||
FAIRMOUNT SHERPA | Doop [8] | 12-05-2005 | ||
Start maidentrip [10] | 30-05-2005 | Kure (JPN) | ||
Voor het eerst in Rotterdam [25] | 19-12-2005 | Rotterdam (NL) | Parkkade | |
Verkoop aan Boskalis [16] | 03-03-2014 | |||
BOKA SHERPA | Omgevlagd en omgedoopt [23] | 09-04-2018 | ||
Mijn eerste foto-shoot [26] | 27-10-2018 | Rotterdam (NL) | Condor RDM | |
Bollard pull test [27] | 03-10-2019 | Rotterdam (NL) | Maasvlakte 2 | |
Varend in Boka-huisstijlkleuren [2] | 19-09-2020 | |||