Klik op de zwarte knop om het filmpje te starten.
De ALP CENTRE [1] is van huis uit een telg uit de voormalige Harms-Bergungsvloot [2]. Onder de naam ORCUS [3] was zij destijds de sterkste lange-afstands-zeesleper ooit in Duitsland gebouwd. Hier haar levensloop:
Bouwnummer 257
Vesseltracker.com |
|
Cuxhaven - 19-03-2010 - verbreding nog in de menie © Klaus Fruehauf |
- Op 19 mei 2006 wordt haar bouwcontract getekend [4].
- Net als dat van haar zusterschip de URANUS (thans ALP GUARD), is het ontwerp van MAN Ferrostaal AG & Hitzler Werft [5].
- De eigenlijke bouw vindt plaats bij de Mützelfeldtwerft GmbH in Cuxhaven (D) [6].
- Op basis van de bij de URANUS geconstateerde stabiliteitsproblemen, wordt ook haar ontwerp nog tijdens de bouw aangepast. Daarbij worden - net als bij de URANUS - aan beide flanken 1,20 meter brede drijfkasten aangebracht, waardoor haar totale breedte met 2,40 meter toeneemt [7].
- (Het door MAN Ferrostaal AG speciaal voor deze klasse ontwikkelde, gebouwde en op de ORCUS getestte A-frame wordt waarschijnlijk om diezelfde reden nooit gebruikt en later te koop gezet.)
ORCUS
- Ze wordt op 28 mei 2010 opgeleverd aan Harms Offshore AHT "ORCUS" G.m.b.H. & Co [4] [8].
- Vanaf die oplevering heet zij ORCUS. Het management komt te liggen bij Harms-Bergung.
- Dat bedrijf komt echter na een paar jaar in ernstige moeilijkheden, nadat het betrokken raakt bij een omkopingsschandaal bij de bouw van een drietal nieuwe sleepboten [9]. Daarvoor wordt de directie in 2014 veroordeeld [10].
- Kort daarop maakt ALP * - een nieuw opgericht 'Hollands Glorie'-sleepbedrijf, zoals de Schuttevaer [11] het toen noemde - bekend de meeste slepers van de Harms-Bergungsvloot te zullen kopen. Tegen het zere been van het Duitse bedrijf, maar onafwendbaar [12].
*) Dat ALP [13] is trouwens samengesteld uit de beginletter van de voornamen van de toenmalige eigenaars, te weten Arjen de Geus, Leo Leusink en Paul Mulder.
- De ORCUS krijgt dus - net als vijf van haar vlootgenoten - een nieuwe eigenaar en een nieuwe naam [14].
- Haar belangrijkste projecten tot dan toe zijn terug te vinden in dit "Track Record" [15].
ALP CENTRE
|
ORCUS in "overgangskleed" maart 2015 © Teekay |
- ALP verwelkomt op 1 april 2015 de ORCUS en doopt haar om tot ALP CENTRE [14].
- Ze is op het moment van aankoop onderweg naar Mauritius alwaar zij de Transocean SSDR Sedco 707 zal oppikken om naar Labuan te slepen [16].
- Er is, blijkens haar track-record [17], voldoende werk voor haar in de jaren die volgen.
- Na haar reparatie-/dokbeurt in Lissabon in maart 2020 ligt zij vanaf 20 mei 2020 verstopt in de Waalhaven.
- Ik zie haar voor het eerst op 3 juni 2020 als zij daarna ten anker gaat in het ankergebied Scheveningen. Vanuit mijn raam fotografeer ik haar. Helaas met veel warmtetrillingen, maar ik heb haar! [18]
- Op 18 juni 2020 loopt zij de haven van Scheveningen binnen ter bevoorrading. Ik was erbij, helaas niet met de goede camera, maar toch.... [19].
Eigenaar krijgt nieuwe naam
Inmiddels is de naam van de 100%-eigenaar van ALP op 24 maart 2020 gewijzigd van Teekay Offshore Partners L.P. in Altera Infrastructure L.P.
Tabel: Levensloop IMO 9398541
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
19-05-2006 |
Bouwcontract [4] |
|
Ferrostaal GmbH |
Bouwnummer 257 |
17-06-2008 |
Kiellegging [4] |
Cuxhaven (D) |
Mützelfeldtwerft GmbH |
21-08-2009 |
Tewaterlating [4] |
winter 2009/2010 |
I.v.m. stabiliteitsproblemen worden haar flanken voorzien van drijfkasten waardoor zij 2,40 meter breder wordt. [7] |
28-05-2010 |
Oplevering aan Harms Offshore AHT "ORCUS" G.m.b.H. & Co. [4] [8] |
ORCUS |
01-06-2010 |
Bollard Pull-test [foto] |
Stavanger |
|
30-09-2010 |
Indienststelling [3] |
|
|
ALP CENTRE |
19-03-2015 |
Verkoop aan ALP Centre bv [bron: Equasis] |
|
|
01-04-2015 |
Toegevoegd aan Teekay-vloot [14] |
|
|
03-06-2020 |
Mijn eerste kennismaking [18] |
Scheveningen |
Ankergebied |
18-06-2020 |
Binnenkomst op Scheveningen [19] |
Haven |
Via onderstaande links kan je nog meer te weten komen over de ALP CENTRE:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
B.v.d.