Kiekjesdief.nl

Menu
  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Kiekjesdief.nl

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Sleepbootdossiers (links)

VB KRACHT (v/h RT ADRIAAN)

VB Kracht

Deze (later gehybridiseerde*) KTS Rotortug RT80-32 [1] komt in 2010 in de vaart als RT ADRIAAN [2]. Na haar verkoop aan Boluda (2019) en haar daaropvolgende grote dokbeurt (2020), gaat ze door het leven met de merkwaardige naam VB KRACHT [3]. Hier haar doopceel:

*) In 2013 wordt ze uitgebreid met een XeroPoint Hybrid Propulsion System [4] en wordt daarmee Europa's eerste hybride E-KOTUG.

 

Bouwnummer 36

Ze wordt - te zamen met haar drie zusters RT ROB (YN34), RT PETER (YN35) en RT EDUARD (YN37) - als YN36 gebouwd bij Niigata Shipbuilding & Repair in Niigata (Japan), naar een ontwerp van KTS BV (v/h Kooren Shipbuilding & Trading BV) [5].

In het Lloyd's Register staat haar officiële opleverings- c.q. bouwdatum op 22 januari 2010 [6].

 

ShipSpotting.com
11-6-2010 aankomst Europoort © Rozenburg

RT ADRIAAN

    • Op 11 maart 2010 vertrekt zij op eigen kiel met een Redwise bemanning uit Japan richting Bremerhaven [7].
    • Eind april/begin mei maakt zij een tussenstop in Kaapstad (ZA) [8].
    • Later wordt de bestemming gewijzigd in Rotterdam, alwaar ze op 11 juni 2010 afmeert in de 4e Petroleumhaven [9] [9a].
    • Vanaf dan gaat ze aan de slag in het Rotterdamse en dus niet in Bremerhaven, zoals haar iets oudere zusjes de RT ROB en de RT PETER .
    • Zaterdag 30 oktober 2010 volgt haar doop. Die vindt plaats aan de Spido-steiger in Rotterdam en wordt voltrokken door Rietje Kooren, de weduwe van de in 1992 overleden Aad (Adrianus) Kooren, destijds Director Operations van Kotug [10], waarnaar de dopeling is vernoemd [10a].
    • Kotug maakt kort daarna bekend dat zij de RT ADRIAAN gaat ombouwen tot Europa's eerste echte hybride sleepboot [11].
Klik op de afspeelknop om het filmpje te starten
  • Die hybridisering vindt plaats bij Padmos in Stellendam en duurt van november 2011 tot en met februari 2012 [12]. Ze is in maart weer operationeel [13].
  • Haar 'retrofit' wordt feestelijk afgerond met een her-doop als E-Kotug op 6 juni 2012 [13] [14].
  • Ik zie haar op 9 maart 2017 vanaf de Landtong Rozenburg tijdens het schieten van mijn eerste serie sleepbootfoto's uit mijn dan prille 'tugspotter-bestaan' [15]. 
  • Vanaf april 2017 is ze gestationeerd in Southampton (UK) [16], ter aflossing van de RT EVOLUTION die naar Nederland gaat voor een refit.
  • Nadat de RT EVOLUTION weer terug is op haar post, gaat de RT ADRIAAN op 26 november 2018 retour station Rotterdam.
  • Als Boluda op 31 juli 2019 Kotug-Smit overneemt, is het Spaanse bedrijf ook de nieuwe eigenaar van de RT ADRIAAN. Zij brengt haar op 7 januari 2020 onder bij de - voor dat doel nieuw opgerichte - dochter VB Kracht Ltd  [17].
  • Inmiddels is dan op 7 september 2019 haar KTS-logo vervangen door dat van Boluda [18].
  • Van 18 januari tot en met 24 februari 2020 ligt ze bij Padmos in Stellendam voor een dok- en schilderbeurt [3]. 

 

VB KRACHT - 18-2-2020 - Stellendam

VB KRACHT

  • Op 22 januari 2020 (tijdens voornoemde dokbeurt) wordt ze omgedoopt tot VB KRACHT [3].
  • En op 18 februari 2020 kiek ik haar in Stellendam met haar nieuwe naam en in haar nieuwe Boluda-outfit (foto links) [19].
  • Op 24 februari 2020 vertrekt zij uit Stellendam en gaat weer aan de slag vanuit de 4e Petroleumhaven in de Europoort.
  • Daar kiek ik haar de volgende ochtend (zie header-foto) [20].

  

Tabel: Levensloop IMO 9489936

naam

datum

bijzonderheden

plaats

bij

YN36

23-01-2009

Kiellegging [6]

Niigata (Japan)

Niigata Shipbuilding & Repair

09-2009

Proefvaarten en Bollard Pull-test

Niigata (Japan)  

RT ADRIAAN

22-01-2010

Officiële oplevering (=Bouwdatum) [6]

Niigata (Japan) Niigata Shipbuilding & Repair
11-3-2010

Vertrek op eigen kiel naar Rotterdam [7] [9]

Niigata (Japan) Niigata Shipbuilding & Repair
eind april/begin mei 2010

Tussenstop Kaapstad (ZA) [8]

Kaapstad (ZA)   
 11-06-2010

Aankomst in Nederland [9]

Rotterdam - Europoort  4e Petroleumhaven
 30-10-2010

Doop door Rietje Kooren weduwe van Aad Kooren [10]

Rotterdam Spido-terminal
v/a 11-2011

Langdurig bij Padmos-Stellendam i.v.m. hybridisering [12]

Stellendam Padmos
02-2012

Klassegoedkeuring als E-tug

   
06-03-2012

Voor het eerst als E-tug actief in  Rotterdam [13]

Rotterdam  
6-6-2012

Herdoopt als E-tug [13] [14]

Rotterdam Parkkade
 9-3-2017

Mijn eerste kennismaking van haar [15] 

Rozenburg Landtong Rozenburg
 04-2017/26-11-2018

Stationering in Engeland [16]

   
31-07-2019

Overgang naar Boluda [17]

   
07-09-2019

Schoorsteenlogo gewijzigd [18]

Rozenburg Scheurhaven
18-01/24-02-2020

In Stellendam voor grote (dok)beurt [3]

Stellendam Padmos
VB KRACHT 22-01-2020

Ondergebracht in Boludadochter VB Kracht Ltd. & herdoopt [17]

Stellendam Padmos
18-02-2020

Fotosessie Stellendam [19]

Stellendam Padmos
24-02-2020

Retour station [20]

Rotterdam - Europoort 4e Petroleumhaven

 Klik voor meer informatie over deze sleepboot op onderstaande links:

  • Weblink Mijn fotoalbum VB KRACHT (v/h RT ADRIAAN)
  • Weblink Mijn 'tags' VB Kracht (v/h RT ADRIAAN)
  • Weblink 1. Kotug: RT 80-32
  • Weblink 2. Zeeschepen op het Haringvliet: RT Adriaan
  • Weblink 3. Vesseltracker: VB Kracht
  • Weblink 4. Kotug: Folder Green power ahead
  • Weblink 5. Tug & OSV: Japan-built Rotor tugs head for Europe
  • Weblink 6. Lloyd's Register: LR Ships in Class

    Vul in het veld "IMO"  9489936 in.

  • Weblink 7. Forum Schiff: RT ADRIAAN Bremerhaven
  • Weblink 8. Ports.co.za: Pics of the day - RT ADRIAAN
  • Weblink 9. Scheepsfotoruilbeurs: Zeebrief 163 - RT ADRIAAN
  • Weblink 9a. Zeilclipper: Fotoverslag bezoek RT ADRIAAN
  • Weblink 10. Towingline: Two Kotugs baptized
  • Weblink 10a. Macron: RT Adriaan
  • Weblink 11. Maritime Journal: First European hybride will be a Rotortug
  • Weblink 12. Maritime Journal: A first-hand look at RT ADRIAAN
  • Weblink 13. SWZ: Kotug Expands Fleet with Six New Tugs
  • Weblink 14. World Maritime News: Kotug commissions E-Kotug
  • Weblink 15. Kiekjesdief: Mijn tweede rondje sleepboten
  • Weblink 16. PLA: Notice to mariners
  • Weblink 17. Koopvaardij Blogspot: Zoekopdracht IMO 9489936
  • Weblink 18. TT&O Newsletter: RT Adriaan from Kotug-Smit to Boluda Towage Europe
  • Weblink 19. Kiekjesdief: De metamorfose van de RT ADRIAAN
  • Weblink 20. Kiekjesdief: Weer aan de slag
  • Weblink Binnenvaart.eu: RT ADRIAAN
  • Weblink FleetMon: Huidige positie & foto's
  • Weblink Flickr: Fotogalerij RT Adriaan
  • Weblink Marine Traffic: Huidige positie & foto's
  • Weblink NSM: Kotug (63)
  • Weblink Scheepvaarthoek: RT Adriaan
  • Weblink Varend Erfgoed: RT ADRIAAN/VB KRACHT
  • Weblink Vesselfinder: Huidige positie & foto's
  • Weblink YouTube: Afspeellijst filmpjes VB KRACHT/RT ADRIAAN

Zoek op de site

Algemeen

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Facebook-pagina's

  • Bultrug Scheveningen
  • Kiekjesdief (haven- & zeeslepers)
  • Kiekjesdief (vogels & natuur alg.)
  • Mijn ONJ
  • Nieuw Soetenburgh

Fotograferen

  • Albumarchief
  • Insecten
  • Reptielen en amfibieën
  • Zoogdieren
  • Mini-fotocursussen
  • Mijn Libellen-soortenlijst
  • Zeezoogdieren (links)

Varen

  • Mijn schepenblog
  • Foto-album Schepen
  • Sleepbootdossiers (links)
  • Sleepboot-ongevallen
  • Vlootlijsten
  • Zeesleepvaart-boekenlijst
  • Diverse linkpagina's

Vogelen

  • Mijn vogelblog
  • Mijn vogelfoto's op Flickr
  • Mijn soortenlijst
  • Clingendael-soorten
  • Vogelweetjes (links)

Inloggen

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2023 Wim van Yperen - kiekjesdief.nl