Versie 1.5
MED SIRIUS - Bredo Dry Docks - Bremerhaven - 29 november 2021 © Christian Eckardt
De SVITZER MALLAIG [1] heet sinds 26 november 2021 MED SIRIUS. Ze vaart sindsdien onder contract bij MedTug Germany GmbH [2] in Bremerhaven (D).
Ze is achtste uit een serie van de tien Svitzer M-klasse [3] fire-fighting azimuth stern drive tugs die tussen 2004 en 2006 van stapel loopt.
Hier haar levensloop:
Bouwnummer L711 (03-10-2004 - 13-09-2005)
*) Baltija Shipbuilding Yard JSC is een dochteronderneming van de Odense Staalskibsværf. Dat laatste bedrijf is - net als Svitzer trouwens - weer een onderdeel van de A.P. Moller-Maersk Group.
|
Baltija Shipbuilding Yard - Klaipėda - foto: Wikipedia |
- Het basisontwerp van deze zogenaamde M-klasse wordt verzorgd door Baltic Engineering Center (BEC) [8], in samenwerking met de Odense Staalskibsværf [7].
- Op 3 januari 2004 maakt Svitzer gebruik van eerder genoemde optie en bestelt de latere SVITZER MALLAIG [9].
- Baltija Shipbuilding Yard JSC in Klaipėda (LT) bouwt haar met bouwnummer L711 [6] [10].
- De kiellegging vindt plaats op 3 oktober 2004 [10] en op 1 mei 2005 gaat ze te water [9].
- Op 13 september 2005 vertrekt zij vanuit Klaipėda (LT) naar Denemarken voor haar bollard-pull test [11]. Die datum komt als bouwdatum in haar scheepsregister [10].
- 28 September 2005 volgt tot slot haar oplevering aan Svitzer Marine Ltd. - Greenock [9].
SVITZER MALLIAG
Groot-Brittanië (28-09-2005 - 02-12-2013)
- Vanaf haar oplevering op 28 september 2005 doet de SVITZER MALLAIG (vernoemd naar een kustplaats in Schotland [12]) tot eind 2013 dienst in Groot-Brittanië. Aanvakelijk vanuit Greenock (Schotland) als zogenoemde Clyde-tug. Ze wordt daar gemanaged door Svitzer Marine Ltd - Greenock.
In het nieuws
Op 19 december 2007 is zij betrokken bij het incident met een andere Svitzer sleepboot, te weten de FLYING PHANTOM, waarbij drie bemanningsleden van die laatste het leven laten [13] [14].
- In juni 2008 worden bij de Fergusons Shipyard in Glasgow de autobanden rond haar boeg vervangen door een boegstootkussen [15].
- Begin 2009 verruilt zij het James Watt Dock in Greenock voor Milford alwaar ze wordt ingezet bij de nieuwe LPG terminal [16].
- Eind 2013 loopt haar stationering in Groot-Brittanië ten einde, waarna zij op 2 december vertrekt naar Nederland.
Als Svitzer per 1 januari 2014 een contract verwerft met Maersk en MSC voor sleepwerk in Bremerhaven [17], gaat zij een joint-venture aan met het Duitse URAG. Zij brengt daarin twee Svitzer M-klasse slepers in, te weten de SVITZER MARKEN [18] uit IJmuiden en de hier besproken SVITZER MALLAIG [19].
Tussenstop Nederland (03-12-2013 - 28-12-2013)
- Op 3 december 2013 komt ze aan in Nederland om te worden gedokt ter voorbereiding op haar stationering in Bremerhaven [20a].
- Svitzer Euromed BV in IJmuiden wordt haar manager [21].
- Per 15 december 2013 vlagt die haar om naar Nederland en wijzigt haar thuishaven van Greenock in IJmuiden [21] [foto rechts].
- Op 28 december 2013 vertrekt zij te zamen met de SVITZER MARKEN vanuit IJmuiden naar Bremerhaven [20b].
Duitsland (01-01-2014 - 31-05-2018)
- 29 December 2013 komt zij - tezamen met de SVITZER MARKEN - aan op haar nieuwe station Bremerhaven [22].
- Daar gaan de gezusters op 1 januari 2014 aan de slag.
- De stationering van de SVITZER MALLAIG zal tot eind mei 2018 duren. Op 30 mei 2018 is ze terug in IJmuiden [20].
België (01-06-2018 - 28-12-2019)
|
SVITZER MALLAIG - 11 januari 2020 © Kiekjesdief |
Nederland (29-12-2019 - 06-11-2021)
- Op 29 december 2019 komt ze vanuit Antwerpen in Rotterdam aan [25] om daar haar vroegere Bremerhaven-maatje SVITZER MARKEN (die ook voor Fairplay vaart**) te vervangen die voor een dokbeurt naar de Oranjewerf gaat.
- Ik kiek de SVITZER MALLAIG voor het eerst op 11 januari 2020 als zij na een klus het Beerkanaal in draait, op weg naar haar ligplaats in het Yangtzekanaal [26].
- Op 6 november 2021 vertrekt ze naar Antwerpen.
België (06-11-2021 - 16-11-2021)
- Op 6 november 2021 komt ze in Antwerpen aan om daar even bij te springen totdat de gloednieuwe MED POLLUX vanuit Vietnam arriveert [27].
- Ondanks dat de MED POLLUX doorvaart naar Bremerhaven [28], vertrekt ze daar op 16 november 2021 tóch en ook met bestemming Bremerhaven [27].
MED SIRIUS
Duitsland (17-11-2021 - heden)
- Totdat de laatste hordes zijn genomen in haar eigendomsoverdracht aan MedTug*** Germany GmbH [2] in Bremerhaven (D) gaat die een tijdelijk 'time charter' contract aan met haar huidige eigenaar Svitzer EuroMed BV [10].
***) MedTug is een in 2018 opgerichte dochter van MSC die zelf ook weer een aantal nevenvestigingen heeft.
- Op 17 november komt ze in Bremerhaven aan, alwaar ze op 26 november 2021 wordt herdoopt in MED SIRIUS [20] en aanvankelijk - om belastingtechnische redenen - omgevlagd naar Portugal.
- 30 November 2021 wordt ze op diezelfde gronden weer omgevlagd, maar nu naar Denemarken om via Svitzer Scandinavië te worden bemand door een Deense bemanning.
- Klik voor haar huidige positie op een van deze links [29] [30] [31].
Tabel: Levensloop IMO 9317901
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
26-02-2003 |
Contract tot ontwikkeling M-classt [7] |
Klaipėda (LT) |
Baltija Shipbuilding Yard JSC |
|
03-01-2004 |
Bouwopdracht [9] |
Bouwnummer L711 |
01-01-2005 |
Kiellegging [10] |
01-05-2005 |
Tewaterlating [9] |
13-09-2005 |
Vertrek naar Denemarken [11] & bouwdatum [10] |
SVITZER MALLAIG |
28-09-2005 |
Oplevering [9] |
|
|
2005-2009 |
Stationering in Greenock (Schotland) |
Greenock (GB) |
|
19-12-2007 |
Betrokken bij dodelijk incident [13] [14] |
|
|
06-2008 |
Aanpassing boegfenders [15] |
Glasgow (GB) |
Fergusons Shipyard |
2009-2013 |
Stationering in Milford [16] |
Milford (GB) |
|
02-12-2013 |
Vertrek naar Nederland |
03-12-2013 |
Aankomst in IJmuiden voor dokbeurt voor haar nieuwe stationering [20] |
IJmuiden (NL) |
Vissershaven |
15-12-2013 |
Ondergebracht bij Svitzer Euromed BV en omgevlagd naar NL met als thuishaven IJmuiden [21] |
|
|
28-12-2013 |
Te zamen met de SVITZER MARKEN vertrokken naar haar nieuwe station Bremerhaven [20] |
IJmuiden (NL) |
|
29-12-2013/05-2018 |
Op station voor de toen nieuw opgerichte joint-venture met URAG [22] |
Bremerhaven (D) |
|
31-05-2018 |
Verhuizing naar Antwerpen i.v.m. charter door Fairplay voor de Antwerp Towage N.V. |
Antwerpen (B) |
|
29-12-2019 |
Aankomst in Rotterdam i.v.m. vervanging SVITZER MARKEN [25] |
Europoort (NL) |
Maasvlakte |
11-01-2020 |
Mijn fotoshoot [26] |
Europoort (NL) |
Landtong Pistoolhaven |
06-11-2021 |
Vertrek naar Antwerpen |
|
|
16-11-2021 |
Vertrek naar Bremerhaven |
Antwerpen (B) |
|
17-11-2021 |
Start charterperiode Bremerhaven |
Bremerhaven (D) |
|
MED SIRIUS |
26-11-2021 |
Omgedoopt en omgevlagd naar Portugal [20] |
30-11-2021 |
Omgevlagd naar Denemarken |
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..