De SMIT POLEN is in maart 2014 verkocht en ligt nu als POLEN in Ghana alweer "te koop". Haar drie SMIT-zusters waren al eerder verkocht en omgedoopt.
Hier haar dossier, als soort 'aandenken'.
Teun van der Zee publiceerde op 9 april 2014 de Zeebrief #96, vrijwel geheel gewijd aan de SMIT NIGERIA-klasse, waar ook deze sleper toe behoort. Veel uit dit dossier komt dan ook uit die publicatie
[1].
Bouwnummer 251 (01-1986 - 03-07-1986)
-
|
Bouwnummer 251 - 16-05-1986 © Teun van der Zee |
Zij is de op een na jongste uit de Smit Nigeria-klasse. Die serie van vier wordt in 1985 besteld, waarna de SMIT POLEN, net als de SMIT NIGERIA, gebouwd wordt bij Tille Scheepsbouw BV Kramer & De Booy in Kootstertille. De andere twee bij Scheepswerf & Motorenfabriek Barkmeijer Stroobos B.V. Beide werven zijn onderdeel van de Conoship groep [1].
- De bouw van bouwnummer 251 start in januari 1986 met haar kiellegging. Haar tewaterlating vindt plaats op 16 mei van dat jaar [2].
- De hoge opbouw is speciaal ontwikkeld voor het werk in de havens [1].
SMIT POLEN (03-07-1986 - 14-03-2014)
|
SMIT POLEN & SMIT JAPAN - Vlaardingen - jan. 1987 © Teun van der Zee |
- Haar bouwdatum staat bij Bureau Veritas in de boeken als 3 juli 1986 [3].
- En 11 juli 1986 komt ze - te zamen met de SMIT SIBERIË naar Rotterdam. Daar meert ze af langzij de Pieter Calland van dochter SPIDO om te worden gedoopt. De doopvrouwe is mevrouw J. Zykowska, echtgenote van de Commercial Counsellor van de Ambassade van Polen [1].
- Beide boten geven voor de genodigden vervolgens een demonstratie van hun kunnen.
- Als ze op 25 juli 1986 in dienst wordt gesteld, wordt de Koningin Wilhelminahaven te Vlaardingen haar uitvalsbasis.
- Daar krijgt ze later gezelschap van de SMIT JAPAN.
- Een jaar later is ze ook al regelmatig in de Europoort actief. Daartoe worden haar motoren - aanvankelijk afgesteld op 1.800 EPK - nu afgesteld op 2.400 EPK.
- Vanaf 1 januari 1988 verhuist ze - dan ook weer te zamen met de SMIT JAPAN - naar de Scheurhaven [1].
- 13 April 1988 wordt de S.I.H., te zamen met de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst en de Nieuwe Vlissingse Sleepdienst, ondergebracht in de nieuw opgerichte combinatie Smit Havensleepdiensten B.V. De SMIT POLEN gaat vanaf 22 juni 1988 - net als de SMIT JAPAN - voor die nieuwe combinatie aan de slag [1].
-
In het nieuws |
Rotterdam - 13 januari 2011: Tijdens het tot stand brengen van de sleepverbinding aan de voorzijde van het containerschip MAERSK NIJMEGEN komt het stuurboord achterschip van SMIT POLEN in contact met de bulb. Zij komt er dwars voor te liggen en wordt omver geduwd tot een slagzij van 80-90 graden over bakboord. Nadat zij los komt van de bulb, komt zij direct terug op gelijke kiel. Persoonlijke ongevallen zijn uitgebleven [4] [5].
|
In de jaren daarna maakt ze vele kustreizen en wordt ze aangepast voor het slepen van pontons met casco-delen van Polen naar Hamburg.
- Vanaf december 2012 wordt ze als 'te koop' opgelegd in de Waalhaven te Rotterdam [6]. Vraagprijs: € 1.450.000,00 [6.a].
- Begin 2014 wordt er een koper voor haar gevonden.
- En op 6 maart 2014 komt ze aan bij De Haas in Maassluis om drooggezet te worden ten behoeve van haar verkoopinspectie [1].
POLEN (14-03-2014 - heden)
- Op 14 maart 2014 is haar verkoopcontract rond. Dan gaat zij officieel over naar Black Star Co. Ltd., Marshall Islands.
- Die doopt haar in Maassluis om tot POLEN en laat haar op 16 maart 2014 weer te water.
|
POLEN - Ghana - 1-2-2016 © EMAR |
- Vijf dagen later vertrekt zij naar de buitenhaven voor bunkers, om vervolgens te verkassen naar de Lekhaven.
- Op 23 maart 2014 verlaat zij de Lekhaven en gaat op weg naar Ghana. Ze is dan nog in de SMIT-kleuren, maar de schoorsteenlogo's en de voorvoegsels "SMIT" in haar naam zijn dan wel weggeschilderd.
- Met een tussenstop op Las Palmas, alwaar ze de laatste SMIT-kleuren wegwerkt, komt zij rond 18 april 2014 aan in Takoradi, Ghana.
- Op dit moment ligt zij in het kader van het vlootvernieuwingsprogramma van haar eigenaar "te koop".
Tabel: Levensloop IMO 8521701
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
Bouwnummer 251 |
01-1986 |
Kiellegging [2] |
Kootstertille |
Tille Scheepsbouw BV Kramer & De Booy |
Bouwnummer 251 |
16-05-1986
|
Tewaterlating (14:30 uur) [2] |
Kootstertille |
Tille Scheepsbouw BV Kramer & De Booy |
Bouwnummer 251 |
03-07-1986 |
Bouwdatum [3] |
|
|
SMIT POLEN |
11-07-1986 |
Doop [1] |
Rotterdam |
Langszij de Pieter Calland (Spido) |
SMIT POLEN |
25-07-1986 |
Indienststelling Smit Internationale Havensleepdiensten B.V. [2] |
|
|
SMIT POLEN |
27-03-2002 |
Ingebracht bij Smit Harbour Towage Rotterdam B.V., Rotterdam en gerestyled [1]
|
|
|
SMIT POLEN |
13-01-2011 |
Plat gegaan voor de MAERSK NIJMEGEN [4] [5]
|
|
|
SMIT POLEN |
12-2012 |
|
Rotterdam |
Waalhaven |
SMIT POLEN |
06-03-2014 |
Droog gezet voor verkoopinspectie [1]
|
Maassluis |
De Haas |
SMIT POLEN |
14-03-2014 |
Verkocht aan Black Star Co. Ltd., Marshall Islands [1]
|
Maassluis |
De Haas |
POLEN |
14-03-2014 |
|
Maassluis |
De Haas |
19-03-2014 |
Tewatergelaten, gebunkerd en verhaald naar de Lekhaven [1]
|
Maassluis/Rotterdam |
|
23-03-2014 |
Vertrokken naar Ghana |
|
|
ca. 18-04-2014 |
Aankomst in Takoradi, Ghana |
|
|
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links: