SMIT NIGERIA © Paul Kerrebijn ✔️
Omdat ik geen eigen foto's heb van deze sleper, koos ik deze sleepbootprent als opening. Die hangt al sinds jaar en dag bij mij aan de muur. Het is een afdruk van een schilderij van Paul Kerrebijn.
Het verbeeldt de SMIT NIGERIA. Hij schetste haar jaren geleden in Rotterdam. Dat moet ergens in de periode 29 mei en 10 juli 1986 geweest zijn, de dikke maand tussen haar proefvaarten en haar vertrek naar Nigeria. Die schetsen leverden de input voor het origineel (acryl op paneel, 120 x 120) en voor nog een aantal andere schilderijen en zeefdrukken. (Zie zijn site.)
Het eerste leuke weetje om dit dossier mee te openen, toch?
Teun van der Zee publiceerde op 9 april 2014 de Zeebrief #96, vrijwel geheel gewijd aan de SMIT NIGERIA-klasse, waar ook deze sleper toe behoort. Veel uit dit dossier komt dan ook uit die publicatie
[1].
Bouwnummer 250 (15-12-1985 - 03-06-1986)
-
Zij is de oudste - en daarmee de naamgeefster - van de Smit Nigeria-klasse. Die vier gezusters worden in 1985 besteld voor een totaalbedrag van ± 24 miljoen gulden.
- De SMIT NIGERIA wordt, net als de SMIT POLEN, gebouwd bij Tille Scheepsbouw in Kloostertille. De SMIT JAPAN en de SMIT SIBERIË bij Scheepswerf & Motorenfabriek Barkmeijer Stroobos B.V. Beide werven zijn onderdeel van de Conoship groep [1].
- Haar bouw, onder bouwnummer 250, start op 15 december 1985 met de kiellegging** [2] [3].
- En de tewaterlating volgt dan op 5 april 1986* [4].
- De hoge opbouw is speciaal ontwikkeld voor het werk in de havens [1].
*) SMIT TURKIJE (1985 - 1986)
Aanvankelijk zou deze eerste uit de serie SMIT TURKIJE gaan heten. Maar toen bekend werd dat ze direct na haar indienststelling in Nigeria zou worden gestationeerd, werd dat nog voor haar tewaterlating gewijzigd in SMIT NIGERIA [5].
SMIT NIGERIA (03-06-1986 - 18-12-2006)
In het nieuws |
**) Frans Verbrugge op Facebook - 1986: Smit Haven had de boot helemaal vol gestouwd met spareparts voor de Smit Engeland en Noorwegen die al in Warri aan het werk waren. Bij aankomst in Warri hebben we alles in een paar containers aan de wal overgebracht. Wij werden afgelost en thuis hoorden we al dat alles was gejat. Verschillende hutjes en huisjes waren opvallend geverfd in de kleuren geel en blauw !!! [7]
|
Bonny Island - 20 december 2005: De SMIT NIGERIA assisteert de tanker LNG LAGOS als beide schepen onder vuur worden genomen. De belagers zijn niet aan boord gekomen en er vallen geen gewonden. De sleper raakt wel zwaar beschadigd en is enkele weken uit de roulatie. De toedracht van de beschieting wordt onderzocht [8].
|
- Op 3 juni 1986 volgt haar indienststelling bij Smit Internationale Havensleepdiensten B.V. en haar doop door mevrouw D. Tom-George, de echtgenote van de Nigeriaanse tijdelijk zaakgelastigde in Nederland [6].
- Een dikke maand daarna, en wel op 10 juli, vertrekt zij naar Warri Nigeria om de SMIT NOORWEGEN en SMIT ENGELAND te vervangen tijdens een dokbeurt te Lagos ** [2].
- Op die trip neemt ze de bak SELI mee, die naar Freetown (Sierra Leone) moet.
- Na die tussenstop in Freetown, komt ze op 4 augustus 1986 in Warri aan [2].
- Daar neemt ze vervolgens het contract over van de SMIT BELGIË die terugkeert naar Rotterdam [2].
- Aanvankelijk wordt zij ingezet vanuit Warri (Nigeria), onder andere voor werk rond het Pennington-olieveld.
- Later gaat - te zamen met een aantal andere Smit-sleepboten - naar de LNG-terminal van Bonny Island (ook in Nigeria) om daar tankers assisteren.
- In augustus 2006 wordt ze gecharterd voor een klus in Rusland en vertrekt ze naar Las Palmas voor de overdracht [2].
SMIT KUBAN (СМИТ КУБАНЬ) (18-12-2006 - 03-2013)
|
СМИТ КУБАНЬ (SMIT KUBAN), Kerch - 10-10-2011 © Tracker-UA |
- Nadat de SMIT NIGERIA in Bareboatcharter overgegaat naar Soll-R (Smit Femco), wordt ze in augustus 2006 in Las Palmas overgedragen aan die nieuwe beheerder [2].
- Die doopt haar op 18 december 2006 om in SMIT KUBAN met als thuishaven Novorossiysk (RUS) [1].
- Tot 30 juli 2008 is zij daar betrokken bij het Caspian Pipeline Contract [9].
- Na een paar keer op papier in andere handen te zijn overgegaan, wordt zij in maart 2013 aan een niet tot de SMIT-familie behorende partij verkocht [2].
KUBAN STAR (КУБАНЬ СТАР) (03-2013 - heden)
- In maart 2013 wordt ze verkocht aan Calisto Enterprises Ltd. Inc. - Majuro [2]. Ze gaat dan - nog deels in de SMIT-kleuren - verder door het leven als КУБАНЬ СТАР (KUBAN STAR).
- En in mei 2013 gaat ze dan nog een keer in andere handen over en nu naar haar vooralsnog laatste eigenaar, UltraMarine Ltd. uit Temryuk (Rusland) [2]. Die herdoopt haar in KUBAN STAR zet haar in haar huidige kleuren (foto).
- In december 2015 wordt ze verkocht aan Pande Ltd. in Rusland en
- in september 2022 verkocht aan Alliance Ship Trade LLC ook in Rusland [10].
- Klik hier voor haar huidige positie: [11].
Tabel: Levensloop IMO 8515295
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
Bouwnummer 250/bouwnaam SMIT TURKIJE |
15-12-1985 |
Kiellegging [2] [3] |
Kloostertille |
Tille Scheepsbouw |
05-04-1986 |
Tewaterlating [4] |
Kloostertille |
Tille Scheepsbouw |
SMIT NIGERIA |
03-06-1986 |
Opgeleverd aan Smit Internationale Havensleepdiensten B.V. en doop [6] |
Rotterdam |
Willemskade |
10-07-1986 |
Vertrokken met de bak SELI naar Freetown (Sierra Leone) [2]. |
|
|
04-08-1986 |
Aankomst in Warri (Nigeria) [2]. |
|
|
20-12-2005 |
Beschieting [8] |
Bonny Island |
LNG-terminal |
30-08-2006 |
Overdracht aan nieuwe beheerder Soll-R LLC [2] |
Las Palmas |
|
СМИТ КУБАНЬ (SMIT KUBAN) |
18-12-2006 |
Omgedoopt [1] |
|
|
10-12-2012 |
Verkocht aan Smit Lamnalco Ltd [2]. |
|
|
КУБАНЬ СТАР (KUBAN STAR) |
03-2013 |
Verkocht aan Calisto Enterprises Ltd. Inc. - Majuro [2] en omgedoopt. |
|
|
05-2013 |
Verkocht aan LLC "UltraMarin M" in Moskou en omgedoopt [2]. |
|
|
12-2015 |
Verkocht aan Pande Ltd., Rusland [10] |
|
|
09-2022 |
Verkocht aan Alliance Ship Trade LLC, Rusland [10] |
|
|
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links: