versie: 1.7
SMIT SIBERIË - 12-07-1988 - Waddenzee © Teun van der Zee
Totdat ze in 2006 als MISA PRIMO naar Italië wordt verkocht**, is de SMIT SIBERIË eerst actief vanuit het Rotterdamse en vanaf 1996 vanuit Warri (Nigeria). Sinds kort is ze echter spoorloos.
Hier haar doopceel.
Teun van der Zee publiceerde op 9 april 2014 de Zeebrief #96, vrijwel geheel gewijd aan de SMIT NIGERIA-klasse, waar ook deze sleper toe behoort. Veel uit dit dossier komt dan ook uit die publicatie
[1].
Bouwnummer 234 (04-12-1985 - 11-07-1986)
-
|
Bouwnummer 234 - 16-05-1986 © Teun van der Zee |
Zij is de tweede uit de Smit Nigeria-klasse. Die serie van vier wordt in 1985 besteld voor een totaalbedrag van ± 24 miljoen gulden.
- Zij wordt, net als de SMIT JAPAN, gebouwd bij Scheepswerf & Motorenfabriek Barkmeijer Stroobos B.V. De SMIT NIGERIA en de SMIT POLEN bij Tille Scheepsbouw in Kloostertille. Beide werven zijn onderdeel van de Conoship groep [1].
- Haar bouw - onder bouwnummer 234 - start op 4 december 1985 met haar kiellegging [2].
- Haar tewaterlating volgt dan op 16 mei 1986* [3].
|
Lasletters overschilderd © Teun van der Zee |
*) SMIT SPANJE (1985 - 1986)
Aanvankelijk zou deze tweede uit de serie, SMIT SPANJE (1) gaan heten, maar dat gaat om "commerciële redenen" niet door. Vlak voor haar tewaterlating worden de lasletters SPANJE overschilderd met SIBERIE [foto].
SMIT SIBERIË (11-07-1986 - 09-2006)
-
In het nieuws |
Rotterdam - 17-02-1989: SUPER-transport onder Hollandse hemel, kopt de Telegraaf van die dag. Het artikel beschrijft de reis van de tweede boog van de Van Brienenoordbrug van de bouwplaats naar haar nieuwe plek naast de eerste boog. De SMIT SIBERIË is een van de voortrekkers die daarbij zelfs even aan de grond loopt. [4] [5] |
Maassluis - 199x: Pieter van Vollenhove brengt een bezoek aan de o.a. de SMIT SIBERIË en vaart mee vanaf de Boompjes tot aan Maassluis. [6] [7]
|
Op 11 juli 1986 wordt ze in Rotterdam overgedragen en door Mw. A. Badalian, de echtgenote van de Counsellor van de Ambassade van de USSR gedoopt als SMIT SIBERIË.
- Haar feestelijke indienststelling volgt op 25 juli 1986 [8].
- Later dan aanvankelijk gepland, vertrekt zij op 30 juli 1996 naar Warri. Ze maakt een tussenstop op Las Palmas om te storen en te bunkeren. En na 4.607 mijl gevaren te hebben, loopt ze op 22 augustus Warri (Nigeria) binnen [1].
- Vanuit daar werkt ze - onder andere te zamen met de MAASBANK - voor de FSO OLOIBIRE in het 'Pennington Oilfield' voor Chevron Texaco [9].
- In september 2006 wordt ze verkocht.
MISA PRIMO (9-2006 - ??)
- In september 2006 volgt de overdracht aan haar nieuwe eigenaar Compagnia Rimorchiatori Ancona S.R.L.
- Die vindt plaats op Las Palmas.
**) Anton Bloemendal, die bij de overdracht Smit vertegenwoordigde daarover: "Men wil niet weten hoe slecht dat ze eruitzag. De Italianen hebben haar prachtig opgeknapt."
- De nieuwe eigenaar doopt haar daarbij om tot MISA PRIMO met als thuishaven Ravenna.
- Maar of ze nog erg actief is, valt te betwijfelen. De diverse AIS-systemen kunnen haar in elk geval niet (meer) vinden en ook haar reder zwijgt in alle talen.
Tabel: Levensloop IMO 8515142
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
Bouwnummer 234 (bouwnaam SMIT SPANJE) |
04-12-1985 |
Kiellegging [1] |
Stroobos |
Barkmeijer |
Bouwnummer 234 (lasletters overschilderd in SMIT SIBERIË |
16-05-1986 |
Tewaterlating [3] |
Stroobos |
Barkmeijer |
SMIT SIBERIË |
11-07-1986 |
Overdracht & doop [1] |
Rotterdam |
Willemskade |
SMIT SIBERIË |
25-07-1986 |
Indienststelling [1] [8] |
|
|
SMIT SIBERIË |
30-07-1996 |
Vertrek naar Warri (Nigeria) [1] |
Rotterdam |
Europoort |
SMIT SIBERIË |
07-08-1996 |
Tussenstop Las Palmas [1] |
|
|
SMIT SIBERIË |
08-08-1996 |
Vertrek uit Las Palmas [1] |
|
|
SMIT SIBERIË |
20-08-1996 |
Aankomst op de rede van Warri (Nigeria) [1] |
|
|
SMIT SIBERIË |
22-08-1996 |
Binnenlopen Warri [1] |
|
|
MISA PRIMO |
09-2006 |
Verkoop naar Italië en omgedoopt [1] |
Ravenna |
Compagnia Rimorchiatori Ancona S.R.L. |
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links: