Kiekjesdief.nl

Menu

Kiekjesdief.nl

Sleepbootdossiers (links)

MISA PRIMO (v/h SMIT SIBERIË & SMIT SPANJE*)

versie: 1.7

SMIT SIBERIË - 12-07-1988 - Waddenzee © Teun van der Zee

 

Totdat ze in 2006 als MISA PRIMO naar Italië wordt verkocht**, is de SMIT SIBERIË eerst actief vanuit het Rotterdamse en vanaf 1996 vanuit Warri (Nigeria). Sinds kort is ze echter spoorloos.

Hier haar doopceel.

Teun van der Zee publiceerde op 9 april 2014 de Zeebrief #96, vrijwel geheel gewijd aan de SMIT NIGERIA-klasse, waar ook deze sleper toe behoort. Veel uit dit dossier komt dan ook uit die publicatie [1].

Bouwnummer 234 (04-12-1985 - 11-07-1986)

  • Bouwnummer 234 - 16-05-1986 © Teun van der Zee
    Zij is de tweede uit de Smit Nigeria-klasse. Die serie van vier wordt in 1985 besteld voor een totaalbedrag van ± 24 miljoen gulden.
  • Zij wordt, net als de SMIT JAPAN, gebouwd bij Scheepswerf & Motorenfabriek Barkmeijer Stroobos B.V.  De SMIT NIGERIA en de SMIT POLEN bij Tille Scheepsbouw in Kloostertille. Beide werven zijn onderdeel van de Conoship groep [1]. 
  • Haar bouw - onder bouwnummer 234 - start op 4 december 1985 met haar kiellegging [2].
  • Haar tewaterlating volgt dan op 16 mei 1986* [3]. 
Lasletters overschilderd © Teun van der Zee
*) SMIT SPANJE (1985 - 1986)

Aanvankelijk zou deze tweede uit de serie, SMIT SPANJE (1) gaan heten, maar dat gaat om "commerciële redenen" niet door. Vlak voor haar tewaterlating worden de lasletters SPANJE overschilderd met SIBERIE  [foto].

 

 

 

 

SMIT SIBERIË (11-07-1986 - 09-2006)

  • In het nieuws
    Rotterdam - 17-02-1989: SUPER-transport onder Hollandse hemel, kopt de Telegraaf van die dag. Het artikel beschrijft de reis van de tweede boog van de Van Brienenoordbrug van de bouwplaats naar haar nieuwe plek naast de eerste boog. De SMIT SIBERIË is een van de voortrekkers die daarbij zelfs even aan de grond loopt. [4] [5]

    Maassluis - 199x: Pieter van Vollenhove brengt een bezoek aan de o.a. de SMIT SIBERIË en vaart mee vanaf de Boompjes tot aan Maassluis. [6] [7]

    Op 11 juli 1986 wordt ze in Rotterdam overgedragen en door Mw. A. Badalian, de echtgenote van de Counsellor van de Ambassade van de USSR gedoopt als SMIT SIBERIË. 
  • Haar feestelijke indienststelling volgt op 25 juli 1986 [8].
  • Later dan aanvankelijk gepland, vertrekt zij op 30 juli 1996 naar Warri. Ze maakt een tussenstop op Las Palmas om te storen en te bunkeren. En na 4.607 mijl gevaren te hebben, loopt ze op 22 augustus Warri (Nigeria) binnen [1].
  • Vanuit daar werkt ze - onder andere te zamen met de MAASBANK - voor de FSO OLOIBIRE in het 'Pennington Oilfield' voor Chevron Texaco [9].
  • In september 2006 wordt ze verkocht.

 

MISA PRIMO (9-2006 - ??)

MISA PRIMO © RIMORCHIATORI ANCONA SRL
  • In september 2006 volgt de overdracht aan haar nieuwe eigenaar Compagnia Rimorchiatori Ancona S.R.L.
  • Die vindt plaats op Las Palmas.
     **) Anton Bloemendal, die bij de overdracht Smit vertegenwoordigde daarover: "Men wil niet weten hoe slecht dat ze eruitzag. De Italianen hebben haar prachtig opgeknapt."
  • De nieuwe eigenaar doopt haar daarbij om tot MISA PRIMO met als thuishaven Ravenna.
  • Maar of ze nog erg actief is, valt te betwijfelen. De diverse AIS-systemen kunnen haar in elk geval niet (meer) vinden en ook haar reder zwijgt in alle talen.

 

 Tabel: Levensloop IMO 8515142

naam datum bijzonderheden plaats bij
Bouwnummer 234 (bouwnaam SMIT SPANJE) 04-12-1985 Kiellegging [1] Stroobos Barkmeijer
Bouwnummer 234 (lasletters overschilderd in SMIT SIBERIË  16-05-1986 Tewaterlating [3] Stroobos Barkmeijer
SMIT SIBERIË 11-07-1986 Overdracht & doop [1] Rotterdam Willemskade
SMIT SIBERIË 25-07-1986 Indienststelling [1] [8]    
SMIT SIBERIË 30-07-1996  Vertrek naar Warri (Nigeria) [1] Rotterdam Europoort
SMIT SIBERIË 07-08-1996  Tussenstop Las Palmas [1]    
SMIT SIBERIË  08-08-1996 Vertrek uit Las Palmas [1]    
SMIT SIBERIË 20-08-1996  Aankomst op de rede van Warri (Nigeria) [1]    
SMIT SIBERIË 22-08-1996  Binnenlopen Warri [1]    
MISA PRIMO 09-2006  Verkoop naar Italië en omgedoopt [1] Ravenna Compagnia Rimorchiatori Ancona S.R.L.

 

Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links:

 
  • Weblink Fotoalbum MISA PRIMO (v/h SMIT SIBERIË & SMIT SPANJE)
  • Weblink Rimorchiatori: specificatieblad MISA PRIMO
  • Weblink SMIT: Specificatieblad
  • Weblink 1. Zeebrief#96
  • Weblink 2. Scheepsfotoruilbeurs: Nieuwsbrief 205
  • Weblink 3. Leeuwarder Courant; Kustsleepboot te water bij 'Tille'
  • Weblink 4. De Telegraaf: Super-transport onder Hollandse Hemel
  • Weblink 5. Delpher: nieuws uit de kranten over plaatsing tweede Van Brienenoordboog
  • Weblink 6. Foto bezoek Pieter van Vollenhove
  • Weblink 7. Facebookbericht (alleen voor Facebookleden)
  • Weblink 8. Foto indienststelling
  • Weblink 9. DAILY SHIPPING NEWSLETTER 2003 – 186
  • Weblink Barkmeijer: 150 jaar Barkmeijer met bouwlijst
  • Weblink Barkmeijer: Technical Data bouwnummer 234
  • Weblink Marine Traffic: MISA PRIMO
  • Weblink Shipspotting: foto's IMO 8515142

Zoek op de site

Algemeen

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Facebook-pagina's

  • Bultrug Scheveningen
  • Kiekjesdief (haven- & zeeslepers)
  • Kiekjesdief (vogels & natuur alg.)
  • Mijn ONJ
  • Nieuw Soetenburgh
  • Zandsuppletie Scheveningen

Fotograferen

  • Albumarchief
  • Insecten
  • Reptielen en amfibieën
  • Zoogdieren
  • Mini-fotocursussen
  • Mijn Libellen-soortenlijst
  • Zeezoogdieren (links)

Varen

  • Mijn schepenblog
  • Foto-album Schepen
  • Sleepbootdossiers (links)
  • Sleepboot-ongevallen
  • Vlootlijsten
  • Zeesleepvaart-boekenlijst
  • Diverse linkpagina's

Vogelen

  • Mijn vogelblog
  • Mijn vogelfoto's op Flickr
  • Mijn soortenlijst
  • Clingendael-soorten
  • Vogelweetjes (links)

Inloggen

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2023 Wim van Yperen - kiekjesdief.nl