Versie: 3.0
GO PEGASUS - Veerstoep Rozenburg - 7 oktober 2022 © Jan Oosterboer (gepubliceerd met toestemming)
Op 1 mei 2019 werd de GO PEGASUS [1] - na twee jaar opgelegd te zijn geweest - weer gereactiveerd. Vervolgens ging ze voor drie jaar in de verhuur bij Boskalis en werd ze omgedoopt tot BOKA PEGASUS [1a] [2]. Na iets meer dan drie jaar bij hen in dienst te zijn geweest, is ze per 30 september 2022 weer terug naar haar eigenaar en heeft ze ook haar eigenlijke naam weer terug: GO PEGASUS.
Dit ankerbehandelend sleep- en bevoorradingsschip (AHTS) is van het type VS 491 CD, een ontwerp van Vik Sandvik [3]. Ze is de derde uit een serie van vier. Dit viertal werd door Mosvold Supply Plc. besteld bij Otto Offshore Ltd. (Otto). De bouw ervan werd uitgevoerd door hun dochter PT Batamec Shipyard uit Indonesië. Ze zouden aanvankelijk de MOS POWER 1, 2, 3 en 4 gaan heten. Doch, door ernstige vertragingen in de bouw, werden de contracten successievelijk opgezegd [4]. Daardoor vervielen de casco's aan Otto. Ze werden geëtaleerd als de zogenaamde 'Deep Sea-serie' [5]. De eerst opgeleverde kreeg dan ook de naam DEEP SEA 1 [6]. Na haar verkoop aan PT GO Marine International, werd zij echter omgedoopt tot GO ANTARES. De volgende drie hadden ook nog wél respectievelijk DEEP SEA 2, 3 en 4 als bouwnaam [7]. Maar toen - na nog wat tussentijdse wisselingen van eigenaar [8] - werd besloten die laten managen door een andere dochter van Otto, te weten GO Offshore [9], werden ze afgebouwd als respectievelijk GO PHOENIX, de hier besproken GO PEGASUS [10] en GO PERSEUS.
Al voordat de GO PEGASUS goed en wel operationeel was, had ze al een langlopend contract te pakken voor kabelwerk op de Noordzee. Vanaf september 2014 kon ze aan de bak in het Western Link project voor Deep Ocean UK. Tot die tijd was zij beschikbaar op de Noordzee-spotmarkt [11]. Op 31 maart 2016 behaalde zij een tweede plaats in de 'Vessel of the Year'- campagne van Deep Ocean [12]. Het contract met hen liep november 2016 af [13]. Toen kwam ze als 'te huur' in Dundee te liggen [14], alwaar ze uiteindelijk op 30 april 2017 geregistreerd werd als 'opgelegd' [15].
In die staat haalde Boskalis haar in februari 2019 naar Nederland voor reactivering. De baggeraar chartert haar (bareboat) vanaf 1 mei 2019 voor drie jaar, met een optie tot koop. Het management verhuist naar Boskalis Offshore Transport Services NV te Antwerpen [16].
Ik kreeg - exclusief voor dit dossier - deze foto's toegestuurd van haar make-over van GO PEGASUS tot BOKA PEGASUS.
(En onder die diaserie staat nog meer tekst, over haar tweede leven als GO PEGASUS en over haar levensloop, plus alle relevante links.)
(klik erop voor een vergroting)
|
GO PEGASUS - Veerstoep Rozenburg - 7 oktober 2022 © Jan Oosterboer (gepubliceerd met toestemming) |
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
21-09-2007 | Mosvold Supply Plc tekent bouwcontract met de Otto Offshore Ltd. voor vier zusterschepen [17] [18]. De bouw ervan wordt ondergebracht bij een andere Otto-dochter, te weten PT Batamec Shipyard |
Labuan (Maleisië) |
Otto Offshore Ltd. |
Hull 7049 (MOS POWER 3) | 08-10-2009 | Kiellegging [17] | Batam (Indonesië) | PT Batamec Shipyard |
11-07-2011 | Casco gaat te water [19] | |||
25-07-2011 | Mosvold zegt bouwcontract op omdat de bouw minstens 6 maanden achterloopt op schema [4]. Otto wordt daardoor eigenaar van het casco. | Limassol (Cyprus) | Mosvold Supply Plc | |
28-10-2011 | Tewaterlating [17] | Batam (Indonesië) | PT Batamec Shipyard | |
Hull 7049 | 07-2013 | Ondergebracht in een tot dan toe slapende scheeps-bv van Otto, te weten OM Marlin 6 Pte. Ltd. [8] | ||
Hull 7049 (DEEP SEA 3) |
31-08-2013 | Ondergebracht in scheeps-bv van Otto, te weten Deep Sea 3 MI Ltd. [8] | ||
GO PEGASUS | 23-10-2013 | Verkocht en opgeleverd [17] aan Hai Jiao 1307 Ltd [8]; management naar hun dochter GO Offshore | Batam (Indonesië) | PT Batamec Shipyard |
21-11-2013 | Foto-shoot Piet Sinke (Maasmondmaritime.com) [20] | |||
01-03-2014 | Operationeel en tot september 2014 beschikbaar op de Noordzee-'spot-markt' [11] | Dundee (GB) | Go Offshore UK | |
09-2014/11-2016 | Haar eerste langlopende contract [11] in het Western Link project voor Deep Ocean UK [21] | Noordzee | Deep Ocean UK | |
11-2016 | Na afloop van haar contract komt ze als 'te huur' in Dundee te liggen [14] | Dundee (GB)
|
Go Offshore UK
|
|
30-04-2017 | Bij gebrek aan werk wordt ze 'opgelegd' in Dundee [15] | |||
05-02-2019 | Na bijna twee jaar opgelegd gelegen te hebben, komt ze nu voor re-activering naar Nederland | Amsterdam (NL) | ||
18-03-2019 | Proefvaarten (& keuring SI [17]) | |||
24-03-2019/02-04-2019 [22] | Proefvaarten en bollard-pull-test (257 mt) [16] | Flekkefjord (N) | ||
04-04-2019 | Terug in Nederland [23] | Rotterdam (NL) | Waalhaven Pier 1 Rhenus | |
19-04-2019/24-04-2019 | Dokbeurt (schilderwerk) [24] | Schiedam (NL) | Damen Shipyards | |
24-04-2019 | Vanuit het dok [24] verhaald naar de Waalhaven [2] | |||
25-04-2019 | Mijn foto-shoot [25] | Rotterdam | Waalhaven | |
01-05-2019 | Boskalis chartert haar voor drie jaar, omgevlagd naar Malta en - vooralsnog alleen op papier -omgedoopt tot BOKA PEGASUS [16] | |||
10-05-2019 | Seatrials [26] | Noordzee | ||
BOKA PEGASUS |
05-07-2019 | De schilder is bijna klaar met haar nieuwe naam [29] | Rotterdam | Waalhaven |
GO PEGASUS | 30-09-2022 | Aan het einde van haar charterperiode teruggenoemd. | ||
07-10-2022 | Vertrek naar Bremen (D) [30] | |||