Kiekjesdief.nl

Menu
  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Kiekjesdief.nl

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Sleepbootdossiers (links)

RT EVOLUTION

 Versie 2.0

RT EVOLUTION © Thorsten Aurin

RT EVOLUTION - Bremen - 6 oktober 2021 - foto (met toestemming): Thorsten Aurin

    

De RT EVOLUTION [1] is de eerste hybride* Rotortug van het type ART 80-32 [2]. Daarbij staat de '80' voor haar trekkracht en de '32' voor haar lengte. Het ontwerp is van Robert Allen [3] en werd bekroond met de KVNR Shipping Award [4].  

*) Hybride

Klik op de zwarte knop middenin het beeld om dit filmpje af te spelen.  

De RT EVOLUTION is dan wel de eerste van dat type, maar niet de eerst 'hybride' sleepboot van KOTUG. Dat blijft de RT ADRIAAN (thans VB KRACHT) [5]. Die bouwde men in 2012 om [6], waarna ze te boek gesteld werd als Europa's eerste hybride E-KOTUG. Gebruikmakend van de met haar opgedane ervaring, liep twee jaar later de RT EVOLUTION van stapel, de eerste van de twee  (enige?) gebouwde 'ART 80-32 Hybrid' slepers. De andere, de RT EMOTION [7], volgde in 2015. Volgens de site van Damen zijn er na deze twee nieuwbouw hybrid's, door hen geen andere ART 80-32 Hybrid's meer geleverd.

Hier haar levensloop: 

YN 571714

  • In mei 2013 zet de Damen Shipyards Group haar handtekening onder een bouwcontract met Safe Co Ltd Sp. z o.o. z in Gdansk (Polen) voor twee hybride-aangedreven sleepboten [8] [9] [10]. 
  • In Gdansk wordt - onder bouwnummer YN 571714 - op 14 augustus 2013 de kiel gelegd voor de in dit dossier besproken RT EVOLUTION [8] [10].
YN 571714 in aanbouw © reddit
  • Voor haar tewaterlating op 7 maart 2014 wordt gebruik gemaakt van een droogdok van de Poolse Marine [10] [11].
  • In het scheepsregister komt 14 oktober 2014 als bouwdatum te staan [8]. En een dag later wordt ze opgeleverd [10].
  • Diezelfde dag nog vertrekt zij op eigen kiel (via het Kielerkanaal) naar Nederland, alwaar ze op 18 oktober bij Damen Shiprepair in de Eemhaven in Pernis aan komt voor uitvoerige tests en haar eerste servicebeurt [10] [12].
  • Op 5 november 2014 volgen bij de Heerema-locatie in het Calandkanaal haar trekproeven [13].

 

RT EVOLUTION

Nederland
  • Op 26 november 2014 wordt ze bij het KOTUG-kantoor officieel overgedragen aan haar eigenaar Elisabeth Ltd. [14].
  • Vervolgens gaat zij - onder beheer van KOTUG International BV - vanaf 1 december 2014 in het Rotterdamse aan de slag [15].
Koningin Maxima a/b RT EVOLUTION - 3-12-2014 © Koninklijk Huis 
  • Op 3 december 2014 brengt Koningin Maxima in Rotterdam een bezoek aan KOTUG en krijgt tijdens een rondvaart met de RT EVOLUTION uitleg over haar innovatieve techniek in combinatie met haar manoeuvreerbaarheid [16] [17].
  • Speciaal voor de 'Tugnology 2015' conferentie in Londen [18] steekt zij in mei voor een weekje de plas over voor wat demonstraties en rondleidingen aan boord. Ze arriveert op 11 mei 2015 in Londen [19] en wordt daar op maandagavond 18 mei 2015 - terwijl zij is afgemeerd aan het 'Greenwich Ship Tier' - gedoopt door Elizabeth Brunton-Reed, echtgenote van de conferentie-voorzitter Allan Brunton-Reed [18] [20] [21].
  • Als op 7 april 2016 de 50/50-joint venture met Royal Boskalis Westminster N.V. (de eigenaar van de merknaam Smit) - te weten KOTUG Smit Towage - van start gaat, wordt ook de RT EVOLUTION daarin ondergebracht [22].
Groot-Brittanië (met een langdurige tussenstop in Nederland)
  • Op 1 april 2017 vertrekt zij vanaf Hoek van Holland voor haar stationering in Engeland voor sleepwerk rond de havens van Londen [23].
  • In april 2018 keert ze terug naar Nederland voor een refit en meert op 17 april af bij De Haas Rotterdam BV op de Heyplaat/Rotterdam [13] [24] [25] . (In die periode wordt ze in Engeland vervangen door de RT ADRIAAN (thans VB KRACHT) [5].)
RT Evolution
Opgelegd in Schiedam - 14 juli 2018 
  • Nadat ze vanaf 19 april 2018 bij De Haas op de Heyplaat op de schepenlift heeft gestaan, verhuist ze de 24ste naar Damen Shiprepair Rotterdam in de Wiltonhaven in Schiedam [13].
  • Daar wordt ze op 25 april 2018 in het dok wederom droog gezet en na afloop opgelegd [13].
  • Ik zie haar daar op 14 juli 2018 liggen naast de BIS VIRIDIS waar ik eigenlijk naar op zoek was [foto links] [26].
  • In  september gaat ze daar wederom in dok [13], kennelijk om gereactiveerd te worden.
  • Op 11 oktober 2018 maakt ze een proefvaart, waarbij in het Calandkanaal wederom trekproeven volgen [13].
  • Op 13 oktober 2018 is ze operationeel en gaat ze tijdelijk in het Rotterdamse aan de slag [13].
  • Op 21 oktober 2018 zie ik haar weer. Nu strak in de lak. En nu in de 4e Petroleumhaven [27]. 
  • Als ze in november 2018 weer terug is in Tilbury (GB), gaat de RT ADRIAAN op 26 november 2018 retour station Rotterdam [5].
  • Op 11 juli 2019 krijgt ze de minister van transport op bezoek ter gelegenheid van de lancering van het Clean Maritime Plan van de Britse overheid [28].
  • Als op 31 juli 2019 Boluda de joint-venture KOTUG Smit Towage overneemt, verandert ook de RT EVOLUTION van manager [29]. Begin september wordt het desbetreffende schoorsteenlogo aangebracht [30].
  • Op 16 december 2019 wordt de nieuw opgerichte scheeps-BV RT Evolution Ltd. - met als groot-aandeelhouder Boluda Towage S.L. uit Madrid (Spanje) - haar eigenaar [31].
  • Op 21 september 2020 vertrekt zij uit Londen voor een stationering in Bremerhaven [23].

 

Duitsland
  • Eind september 2020 komt zij vanuit Londen in Bremerhaven aan om aan de slag te gaan voor Boluda Deutschland GmbH [23].
  • Die wordt op 1 januari 2021 officieel haar manager [8].
In het nieuws
Schade aan RT EVOLUTION - 26-10-2021 © BILD [33]
Bremerhaven - 26 oktober 2021-13:45
Door nog onbekende oorzaak ramt de RT EVOLUTION de kademuur voor de Holländerbrug tussen de Kaiserhafen Eins en de Neuer Hafen in Bremerhaven. Daarbij wordt de betonnen rand over een paar meter ingedrukt. Ook het bruggenhoofd raakt zwaar beschadigd. Bij het ongeval vallen geen gewonden. En na een eerste inspectie lijkt de sleper wonderwel slechts licht beschadigd [foto rechts].
De politie doet nader onderzoek naar dit ongeval [32] [33] [34].
  • Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [35] [36] [37].

 

Tabel: Levensloop IMO 9691357

naam datum bijzonderheden plaats bij
  05-2013 Ondertekening bouwcontract [10]    
YN 571714   14-08-2013 Kiellegging [8] [10] Gdansk (PL) Safe Co Ltd Sp. z o.o. z
07-03-2014  Tewaterlating via het droogdok van de Marine in Gdynia (PL) [10] [11] Gdynia (PL) Stoczni Marynarki Wojennej
14-10-2014 Bouwdatum [8]    
RT EVOLUTION                15-10-2014 Oplevering  en vertrek naar Nederland [10] Gdansk (PL) Safe Co Ltd Sp. z o.o. z
18-10-2014 Aankomst in Nederland voor afwerken en testen [10] [12]  Rotterdam/Pernis (NL) Damen Shiprepair
05-11-2014 Trekproeven [13] Rotterdam (NL) Heerema-locatie/Callandkanaal
26-11-2014 Feestelijke overdracht [14] Rotterdam (NL)  KOTUG
01-12-2014 Operationeel [15]
03-12-2014 Koningin Maxima maakt vaartocht [16] [17]
18-05-2015 Doop door Mw. Elizabeth Brunton-Reed [18] [20] [21] Londen (GB) Greenwich Ship Tier
eind-05-2015/01-04-2017 [23] Stationering in Rotterdam Rotterdam (NL)  
02-04-2017/ca. 01-04-2018 Stationering in Engeland  Tilbury (GB)  
17-04-2018/24-04-2018 Droogzetting [13] Rotterdam-Heyplaat (NL) De Haas Rotterdam BV
25-04-2018 In dok 6 [13] Schiedam/Wiltonhaven (NL)   Damen Shiprepair & Conversion  
04-2018/13-10-2018  Opgelegd [13]
14-07-2018 Mijn eerste kennismaking van haar [26]
11-10-2018 Proefvaart en trekproeven [13]
13-10-2018 Gereactiveerd en operationeel [13]
21-10-2018 Mijn tweede fotosessie met haar [27] Rotterdam/Europoort (NL) 4e Petroleumhaven
11-2018 Terug op station [5] Tilbury (GB)  
11-07-2019 Bezoek transportminister [28]   
21-09-2020 Vertrek naar nieuwe station Bremerhaven  [23]  
eind-09-2020 Aankomst op nieuwe station [23] Bremerhaven (D)  
26-10-2021 Ramt de kademuur [32] [33] [34] Kaiserhafen 1

Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:

Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • Weblink Mijn foto's
  • Weblink Flickr-gallery
  • Weblink YouTube-films
  • Weblink Mijn "tags" RT Evolution
  • Weblink 1. Boluda: Details RT EVOLUTION
  • Weblink 2. Damen: Specificatieblad RT EVOLUTION
  • Weblink 3. Robert Allan: ART 80-32 class
  • Weblink 4. SWZ: KVNR Shipping Award
  • Weblink 5. Kiekjesdief: Sleepbootdossier VB KRACHT (ex RT ADRIAAN)
  • Weblink 6. YouTube: filmpje RT Adriaan
  • Weblink 7. Damen: Opleverbericht RT EMOTION
  • Weblink 8. Lloyd's Register: Scheepsregister RT EVOLUTION

    Alleen voor accounthouders

  • Weblink 9. Safe: referentielijst
  • Weblink 10. Portal Morski: Safe Ltd heeft een van de eerste hybride sleepboten ter wereld opgeleverd
  • Weblink 11. YouTube: Video tewaterlating
  • Weblink 12. Facebook: KOTUG-bericht 19-10-2014 Sneak preview – RT Evolution arrived in Rotterdam!
  • Weblink 13. Scheepsfotoruilbeurs: Nieuwbrief 250 - RT EVOLUTION
  • Weblink 14. Towingline: The green r-evolution continues with the ART 80-32 Hybrid
  • Weblink 15. NMT: A hat-trick for Kotug: green power ahead with three hybrid Rotortugs
  • Weblink 16. Koninklijk Huis: Koningin Máxima maakt proefvaart op RT Evolution
  • Weblink 17. Sleepvaartmuseum: Koningin Máxima bezoekt KOTUG
  • Weblink 18. Towingline: Special Tugnology 2015
  • Weblink 19. Facebook: KOTUG-bericht 11-05-2015
  • Weblink 20. Damen: Naming ceremony ART 80-32 Hybrid Rotortug RT Evolution in London
  • Weblink 21. Facebook: KOTUG-bericht 20-05-2012
  • Weblink 22. Boskalis: Persbericht joint-venture
  • Weblink 23. Facebook: Reacties op bericht 21-12-2021

    Alleen voor Facebook-groepsleden

  • Weblink 24. Koopvaardij Blogspot: RT EVOLUTION bij De Haas Schepenlift
  • Weblink 25.Shipspotting: RT Evolution in droogdok Damen Ship Repair Rotterdam
  • Weblink 26. Kiekjesdief: Groen zusje
  • Weblink 27. Kiekjesdief: Er is er een jarig
  • Weblink 28. Boluda: Persbericht Ministers bezoek
  • Weblink 29. Boluda: Persbericht overname KOTUG Smit Towage
  • Weblink 30. Koopvaardij: 5 september 2019 Thames, Tilbury aan het schilderen voor nieuw embleem schoorsteen
  • Weblink 31. Drimble: RT Evolution Limited
  • Weblink 32. Weser Maritime News: Schwerer Schaden im Kaiserhafen - Schlepper rammt Kajenmauer
  • Weblink 33. Bild: Schlepper drückt Kaimauer ein
  • Weblink 34. Aktuelle Meinestadt: Schlepper rammt Kajenmauer
  • Weblink 35. Marine Traffic: Details, foto's en huidige positie
  • Weblink 36. Vesselfinder: Details, foto's en huidige positie
  • Weblink 37. Vesseltracker: Details, foto's en huidige positie
  • Weblink Defence 24: Sleepboten gebouwd door Damen in Polen bekroond
  • Weblink Koopvaardij: Zoekresultaten IMO 9691357
  • Weblink Rotortug: Visit VIRTUAL a "Hybrid" Rotortug (3d wandeling door het schip)

    AANRADER!

  • Weblink Rotortug: Video of the ART 80-32 (hybrid)
  • Weblink Scheepvaarthoek: binnenkomst bij de Hoek
  • Weblink Shipspotting: startpagina voor veel foto's RT EVOLUTION
  • Weblink Varend Erfgoed: RT EVOLUTION (foto's)
  • Weblink Vimeo: filmpje: Aan boord van sleepboot RT Evolution (Kotug)

Zoek op de site

Algemeen

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Facebook-pagina's

  • Bultrug Scheveningen
  • Kiekjesdief (haven- & zeeslepers)
  • Kiekjesdief (vogels & natuur alg.)
  • Mijn ONJ
  • Nieuw Soetenburgh

Fotograferen

  • Albumarchief
  • Insecten
  • Reptielen en amfibieën
  • Zoogdieren
  • Mini-fotocursussen
  • Mijn Libellen-soortenlijst
  • Zeezoogdieren (links)

Varen

  • Mijn schepenblog
  • Foto-album Schepen
  • Sleepbootdossiers (links)
  • Sleepboot-ongevallen
  • Vlootlijsten
  • Zeesleepvaart-boekenlijst
  • Diverse linkpagina's

Vogelen

  • Mijn vogelblog
  • Mijn vogelfoto's op Flickr
  • Mijn soortenlijst
  • Clingendael-soorten
  • Vogelweetjes (links)

Inloggen

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2023 Wim van Yperen - kiekjesdief.nl