De GOUWE (A878) [1] is de laatste 'DELTA HARBOURTUG 2745' uit de 'Linge-klasse' die nog bij de Koninklijke Marine actief is.
De andere vier - die zo'n tien jaar ouder zijn dan de GOUWE - werden vorig jaar vervangen door drie hybride exemplaren [2]. Dit in het kader van de vernieuwing van de Marine-slepersvloot.
De 'inruilers' waren de Linge (A874), Regge (A875), Hunze (A876) en Rotte (A877). Die werden in 2016 verkocht aan Damen. Ze zijn inmiddels doorverkocht. Zo vaart de HUNZE als PARIS onder Spaanse vlag, de ROTTE als ODIN onder de Deense. De Regge is naar een nieuwe Canadese eigenaar en de LINGE is verkocht naar Nigeria.
De slepersvloot ziet er nu daardoor als volgt uit:
Foto('s) | Boegnummer | Naam | IMO | BP |
? | A871 | NOORDZEE | 9705249 | 60 |
? | A872 | WADDENZEE | 9705251 | 60 |
? | A873 | ZUIDERZEE | 9705263 | 60 |
? | A874 | LINGE (verkocht naar Nigeria) | 8613205 | 22 |
? | A875 | REGGE (verkocht aan het Canadese bedrijf Harbour Development Marine Contractors) | 8613217 | 22 |
A876 | HUNZE (nu PARIS) | 8704004 | 22 | |
A877 | ROTTE (nu ODIN) | 8703995 | 22 | |
? | A878 | GOUWE | 9152624 | 22 |
? | Y8018 | BREEZAND | - | 11 |
? | Y8019 | BALGZAND | - | 11 |
In 1996 verwerft Delta Shipyard in Sliedrecht de opdracht van de Koninklijke Marine tot de bouw van een vijfde DELTA HARBOURTUG 2745, de GOUWE. Zij moet de vervanger worden voor de dan oudste Marine sleper, de WESTGAT (A872). Zij wordt in een record tempo gebouwd [11]. Anders dan bij haar oudere zusters, waarvan de casco's door Scheepswerf Bijlsma BV in Wartena werden vervaardigd, besteedt men de cascobouw dit keer uit aan Scheepswerf Made in Made [11], een bedrijf dat van lasbedrijf uitgroeide tot een specialist in cascobouw. En omdat het bedrijf niet aan het water ligt, gaat het casco waarschijnlijk op 11 september 1996 over de weg naar haar element [3]. Vervolgens wordt het overgevaren naar de Delta Shipyard in Sliedrecht, alwaar de afbouw [4] plaatsvindt. Die draagt haar op 21 februari 1997 officieel over aan de Marine [7].
Ik maakte voor het eerst kennis met haar op 10 juni 2017. Toen toog ik naar Den Helder, maar kreeg helaas geen toestemming de slepersvloot van dichtbij te kieken [5]. Dat lukte mij later wél [0], met als hoogtepunt 6 oktober 2018 toen ik haar van binnen kon bekijken [6]. Zij lag toen op de Furieade in Maassluis, een soort jaarfeest rond de FURIE. Daarbij viel mij het meeste op dat met name haar stuurhut toch wel een stuk ruimer, gezelliger en leefbaarder is dan die op de Noordzeeklasse. Op dit 'ouwetje' kan je daar je kont tenminste behoorlijk keren.
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
YN 96.016 |
13-5-1996 |
Kiellegging [7] |
Made (NL) |
Scheepswerf Made BV |
YN 96.016 |
11-9-1996? |
Over de weg naar het water & tewaterlating casco? |
|
|
YN 963 |
|
Afbouw casco [4] |
Sliedrecht (NL) |
Delta Shipyard |
YN 963 |
25-11-1996 |
Doop [7] |
Sliedrecht (NL) |
Delta Shipyard |
YN 963 |
29-1-1997 |
Start proefvaart |
Sliedrecht (NL) |
Delta Shipyard |
GOUWE (A878) |
Sliedrecht (NL) |
Delta Shipyard |
||
GOUWE (A878) |
6-3-1997 |
Feestelijke intocht in Den Helder [9] |
Den Helder (NL) |
Marinehaven |
GOUWE (A878) |
medio-3-2015 |
Bollard Pull-test [10] |
||
GOUWE (A878) |
10-6-2017 |
Mijn eerste kennismaking met haar [5] |
Den Helder (NL) |
Marinehaven |
GOUWE (A878) |
6-10-2018 |
Interieurfoto's Op Furieade 2018 [6] |
Maassluis (NL) |