De MAGNE VIKING [1] heette bij haar oplevering in 2011 'TransBering'. Ze is de derde uit een serie van vier voor de Zweedse Rederij AB TransAtlantic gebouwde ankerbehandelings-/bevoorradingssleepboten (AHTS-Ice).
Start de film door linksonder in de foto op ►te klikken.
Zij werd gebouwd door Astilleros Zamakona S.A. in Bilbao, Spanje. Net als haar oudere zusjes LOKE VIKING (2010 en inmiddels opgelegd in Uddevalla) [2] en NJORD VIKING (2011) [3] en haar jongere, de "TransBarents" (2012).
Het ontwerp is van Wärtsilä en hun type-aanduidng is VS 4622 CD AHTS [4]. De toevoeging 'CD' geeft aan dat dit specifieke type voldoet aan de vereisten voor efficiënte, veilige en milieuvriendelijke activiteiten in de Barentsz-zee en soortgelijke wateren.
Voor de offshore- en ijsbreek-activiteiten, inclusief dus de exploitatie van deze en nog drie andere schepen, werd eind 2011 Trans Viking Offshore A/S opgericht. Dat werd gehuisvest in een nieuw gebouw in Kopenhagen (DK). Bij die gelegenheid werden de twee jongsten van de vierling hernoemd. De TransBerging werd MAGNE VIKING en de TransBarents BRAGE VIKING.
Medio februari 2016 was de MAGNE VIKING het eerste schip dat IMO Polar Code-certificaat verwierf [5].
Ik maakte op 21 september 2018 kennis met haar [6]. Toen lag zij aan de Felison Terminal in IJmuiden te wachten op beter weer. Ze was namelijk - te zamen met de BUGSIER 2 en de FAIRPLAY 27 - ingehuurd om het platform MAERSK RESOLUTE te verslepen [7].
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
NB 669 |
?? |
Kiellegging |
Bilbao (E) |
Astilleros Zamakona S.A. |
NB 669 |
8-9-2010 |
Tewaterlating [8] |
Bilbao (E) |
Astilleros Zamakona S.A. |
TransBering |
29-7-2011 |
Oplevering = bouwdatum [9] |
Bilbao (E) |
Astilleros Zamakona S.A. |
MAGNE VIKING |
11-8-2011 |
Omgedoopt en omgevlagd |
Ølen (N) |
Westcon Yard |
MAGNE VIKING |
2-2016 |
Eerste schip dat het IMO Polar Code-certificaat ontvangt [5] |
||
MAGNE VIKING |
21-9-2018 |
Mijn eerste kennismaking met haar [6] |
IJmuiden (NL) |
Felison Terminal |