versie 5.5


Sinds 22 juli 2022 heet de ALP IPPON [1] 'MULTRASHIP PROTECTOR' [1a] [1b]. Twee weken eerder is zij door ALP Maritime Services BV verkocht aan Muller Maritime Holding (Multraship) die haar onderbracht in de Multraship Protector B.V. Na haar werfbeurt is zij vanaf 1 augustus 2022 voor de Kustwacht de windparken 'Hollandse Kust Noord, West en Zuid' aan het beveiligen. Een nieuwe fase in het leven van de in 2007 voor de (nu voormalige) Harms Bergungsvloot [2] in de vaart gekomen zeesleper.
Hier haar levensloop.
Bouwnummer 253
"Door de forse stijging van de prijs van ruwe olie is de ontginning van olie- en gasvoorraden op grote waterdiepten via moderne offshore platforms lucratief geworden. Voor het positioneren van deze boorplatforms en voor het verslepen van FPSO's (Floating Production Storage Offloading) neemt de vraag naar krachtige ankerbehandelings-sleepboten (AHT) toe.", aldus een persbericht van MAN Ferrostaal AG [2a].
- Anticiperend daarop, geeft Harms Bergung [2] op 5 januari 2005 [3] [4] het consortium Mützelfeldtwerft GmbH / MAN Ferrostaal AG de opdracht tot de ontwikkeling en bouw van twee sterke slepers, de hier besproken TAURUS en haar zuster MAGNUS [5].
- Ze wordt als bouwnummer 253 gebouwd bij de Mützelfeldtwerft GmbH in Cuxhaven [3] [4].
- Op 15 mei 2006 volgt daar de kiellegging en vijf maanden later, te weten op 25 september 2006, haar tewaterlating [3] [4].
- De oplevering aan Harms Offshore AHT "TAURUS" GmbH. & Co. K.G. (tevens bouwdatum) is op 20 maart 2007 [3] [4].
- Eind maart volgt nog haar Bollard-pull-test waarbij ze 219 ton op de klokken brengt. Daarmee wordt ze de sterkste sleper van Duitsland [6].
TAURUS
|
Klik op de zwarte afspeelknop om dit filmpje te starten. |
- Op 1 april 2007 wordt ze op de Mützelfeldtwerft in Cuxhaven gedoopt tot TAURUS [7].
- Ze gaat varen onder de vlag van Harms Bergung.
- Na haar doop gaat ze direct door naar Aberdeen (UK) alwaar ze drie maanden (plus opties) onder contract staat bij BP - UK [8] bij het olieveld Schiehallion [9] [10].
- Kennelijk is dat zo goed bevallen dat ze vanaf september 2008 langdurig gecharterd wordt door BP - UK [6]. Haar standplaats is dan Aberdeen (UK).
- Vanaf 2010 zijn haar activiteiten deels terug te vinden in het 'track record' dat ALP jaarlijks uitgaf [6a].
- Vanaf 21 augustus 2014 tot na haar verkoop aan ALP vaart ze in de Golf van Mexico onder contract bij Heerema [4] [11] [12].
Harms-Bergung
Het bedrijf komt in ernstige moeilijkheden, nadat het betrokken raakt bij een omkopingsschandaal [2] bij de bouw van een drietal nieuwe sleepboten, waaronder deze TAURUS. Daarvoor werd de directie in 2014 veroordeeld [13].
ALP
Kort daarop maakt ALP - een nieuw opgericht 'Hollands Glorie'-sleepbedrijf [14] (en sinds 21-2-2014 een 100% Teekay-dochter) - bekend de meeste slepers van de Harms Bergungsvloot te zullen kopen [15]. Tegen het zere been van het Duitse bedrijf [16], maar onafwendbaar.
Dat 'ALP' [17] is trouwens samengesteld uit de beginletter van de voornamen van de toenmalige eigenaars, te weten Arjen de Geus, Leo Leusink en Paul Mulder.
ALP IPPON
- Op 1 december 2014 wordt zij verkocht aan ALP Ippon B.V. [18].
- Ze vaart dan nog onder contract bij Heerema. Dat contract dient ze uit.
- Op 2 april 2015 wordt ze overgedragen aan haar nieuwe manager ALP Maritime Services B.V. [4] [19] die haar omdoopt tot ALP IPPON.
- Daarna gaat ze tot half juni in dok bij German Dry Docks in Bremerhaven voor haar make-over tot ALP IPPON [19a].
- In de daarop volgende jaren klaart het schip voor ALP aardig wat klussen. Die zijn terug te vinden in het 'track record' van ALP [6a] [20].
- Ik zie haar voor het eerst op 1 juli 2018 als ze uit de Lekhaven vertrekt [21] met - naar later bleek - bestemming Noorwegen. Ik maakte naar aanleiding van die kennismaking dit Sleepbootdossier.
Eigenaar krijgt nieuwe naamInmiddels is de naam van de eigenaar van ALP op 24 maart 2020 gewijzigd van Teekay Offshore Partners L.P. in Altera Infrastructure L.P.
 |
ALP IPPON - 16 januari 2022 - Merwehaven 1e gat - Rotterdam |
- Op 16 januari 2022 ligt ze in de Merwehaven 1e gat, alwaar ik haar goed kan fotograferen [22].
Kustwacht
- Begin februari 2022 vervangt ze tijdelijk de Kustwacht-noodhulpsleper GUARDIAN [23] die het Noordelijk deel van de Nederlandse kust bewaakt. Ze opereert in die tijd vanuit Den Helder [24].
- Sinds eind februari 2022 is ze gestationeerd in Vlissingen, vanwaaruit ze opereert als de vaste 'tijdelijke' Kustwacht Noodhulpsleper [25] voor het Windmolenpark Borssele en de directe omgeving. Daarmee is zij de opvolgster van de ALP FORWARD [26] (en eerder de ALP ACE [5]).
- Ze is - net als destijds haar ALP-voorgangsters - in tijdelijk beheer bij Multraship. Het contractbeheer wordt gedaan door de Rijksrederij [25].
- In juli 2022 ligt zij in Vlissingen bij Shipyard Reimerswaal, voor haar make-over tot MULTRASHIP PROTECTOR, de nieuwe naam waaronder zij gaat varen voor Multraship/Kustwacht.
- Op 7 juli 2022 geeft Alp Maritime een persbericht uit waarin de verkoop van de ALP IPPON en de ALP ACE bekend gemaakt wordt [27].
MULTRASHIP PROTECTOR
 |
MULTRASHIP PROTECTOR - Scheveningen - 24-08-2022 |
- Sinds 22 juli 2022 staat ze officieel in het Schepenregister genoteerd als MULTRASHIP PROTECTOR.
- Op 1 augustus start ze - vanuit het ankergebied Amsterdam - onder die nieuwe naam haar beveiligingswerk rond de windparken 'Hollandse Kust Noord, West en Zuid' [28], maar voordat ze daar aankomt, assisteert ze nog even bij een jachtje in de problemen [29].
- Op 7, 10 en 24 augustus 2022 doet ze Scheveningen aan en kiek ik haar [30] [31].
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [32] [33] [34] [35].
Tabel: Levensloop IMO 9344978
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
Bouwnummer 253 |
05-01-2005 |
Tekenen bouwcontract [3] [4] |
Cuxhaven |
Mützelfeldtwerft |
15-05-2006 |
Kiellegging [3] [4] |
25-09-2006 |
Tewaterlating [3] [4] |
20-03-2007 |
Oplevering aan Harms Offshore AHT "TAURUS" GmbH. & Co. K.G.(Tevens bouwdatum.) [3] [4] |
TAURUS |
01-04-2007 |
Doop [7] |
v.a. 04-2007 |
Gestationeerd in Aberdeen voor BP - UK [8] [10] |
Aberdeen (UK) |
BP - UK |
09-2008 |
In langdurige time charter voor BP - UK [6] |
|
|
21-08-2014 |
In charter bij Heerema [4] [11] [12] |
|
|
01-12-2014 |
Verkoop aan ALP Maritime Services BV [18] |
|
|
02-04-2015 |
Overdracht aan ALP [4] [19] |
|
|
tot medio juni 2015 |
In dok [19a] |
Bremerhaven (D) |
German Dry Dock |
ALP IPPON |
medio juni 2015 |
(Herdoop & ?) Operationeel |
|
|
02-02-2022 |
Tijdelijk vervanging noodhulpsleper GUARDIAN [24] |
Den Helder (NL) |
|
eind-02-2022 |
Tijdelijke noodhulpsleper voor Borssele e.o. [25] |
Vlissingen (NL) |
|
07-2022 |
In dok voor make-over |
|
07-07-2022 |
Persbericht verkoop [27] |
|
MULTRASHIP PROTECTOR |
22-07-2022 |
Ingeschreven als MULTRASHIP PROTECTOR [3] |
|
01-08-2022 |
Start als ERTV voor de Kustwacht [28] [29] |
Noordzee |
Ankergebied Amsterdam |
07+10+24-08-2022 |
Bezoek aan Scheveningen [30] [31] |
Scheveningen |
Eerste haven |
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..