Ik trof de FAIRPLAY-21 [1] op 16 februari 2018 op de wal voor een grote beurt. Er werd gesneden aan een van de onduidelijke grote gaten in de zijkanten. Kees, de eigenaar van het scheepsreparatiebedrijf dat met die klus belast was, wist mij te vertellen dat door die gaten de koelbeunen uit de machinekamer waren gehaald om te worden gereinigd. Voor binnendoor was geen ruimte. Vandaar. Zodra die zijn teruggeplaatst, worden die gaten weer gedicht.
De FAIRPLAY-21 en haar identieke zusterschepen FAIRPLAY-22, 23 en 24 zijn in concept ontworpen door Aarts Marine BV te Amsterdam. Dat concept is verder uitgewerkt door de inmiddels failliete scheepswerf Construcciones Navales Santodominigo in Vigo, Spanje, die ze vervolgens ook heeft gebouwd. De FAIRPLAY 21 (bouwnummer 612) kwam in 1997 in de vaart. Toen het schip werd gecharterd door Smit* van Fairplay, heeft Smit aanpassingen gedaan ten aanzien van de stabiliteit. [2]
Haar chartercontract is later overgenomen door het samenwerkingsverband 'Kotug Smit' en toen dat op 1 augustus 2019 werd overgenomen door Boluda, verhuisde het contract mee.
In december 2020 is de contractperiode bij Boluda afgelopen en verhuist ze op 8 december naar Damen Shiprepair & Conversion in de Wilhelminahaven. Wat er daarna met haar gaat gebeuren is mij nog onbekend.
Op 19 november 2009 is de FAIRPLAY-21 tijdens een sleepreis als voorsleepboot van containerschip Lars Maersk dwars voor het containerschip terecht gekomen. Hierbij is een aanvaring ontstaan tussen beide schepen. Hoe dat precies in zijn werk is gegaan is door Smit onderzocht en verwerkt in een document met de lessen die uit dit voorval kunnen worden getrokken [3]. Later heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in haar 'Rapport Aanvaring en kapseizen sleepboot Fairplay 22 op Nieuwe Waterweg te Hoek van Holland' van 10 november 2010 [2] nog aandacht besteed aan dit incident in het hoofdstuk 'Soortgelijke voorvallen' [4]. Gelukkig vielen er bij de FAIRPLAY-21 géén slachtoffers.