De SD SALVOR (IMO 9551911) [1] is van het type RAmpart 3200 Class, ontworpen door Robert Allan [2] en gebouwd door Med Yilmaz Gemi Insa Sanayi Ticaret AS in Karadeniz Ereğli (TUR) [3].
Hier haar levensloop:
Bouwnummer 16
- Op 1 oktober 2007 tekent de Taubåtkompaniet A/S uit Trondheim (NOR) met Med Marine Denizcilik Römorkaj ve uit Istanbul (TUR) haar bouwcontract [3].
- De bouwwerf wordt de dochteronderneming Med Yilmaz Gemi Insa Sanayi Ticaret AS in Karadeniz Ereğli (TUR) [4].
- Daar volgt op 25 mei 2009 de kiellegging van bouwnummer 16 [3].
- Op 6 oktober 2009 vindt nabij Ereğli haar proefvaart plaats [5].
- Op 9 januari 2010 wordt ze gedoopt tot BOA NJORD en vervolgens tewatergelaten [6]. (Zie ook de foto rechts [7].)
- Op 31 maart 2010 wordt ze opgeleverd aan Med Marine Denizcilik Römorkaj ve. Die datum komt in de boeken als haar bouwdatum [3].
BOA NJORD
- Op 10 december 2010 wordt zij - tezamen met de BOA BRAGE - in Valletta (Malta) gesignaleerd om omgevlagd te worden naar Malta [12] [13].
- Begin 2011 gaat de BOA-groep vanuit Wallhamn (Zweden) met vier sleepboten - waaronder de BOA NJORD - ook in Zweden opereren [9] [14].
- Op 14 augustus 2012 wordt met de Noorse Kustwacht een overeenkomst getekend om haar - na de nodige aanpassingen - vanaf 1 januari 2013 in te zetten als noodhulpsleper, ter vervanging van de BB OCEAN [15].
- Dat contract is maar van korte duur, want op 24 maart 2013 komt ze in Nederland aan om bij Damen Shiprepair in Pernis [16] haar gedaanteverwisseling te ondergaan naar SD SALVOR [17]. (Zie ook de foto rechts [18].)
SD SALVOR
- Na haar 'make-over' bij Damen tot SD SALVOR, wordt ze in april 2013 officieel eigendom van Elizabeth Ltd, die haar onderbrengt in een scheeps-BV, te weten SD SALVOR BV - IMO 5737223 [3].
- Kotug International BV wordt dan haar manager [19].
- Op 6 april 2013 wordt ze in de Waalhaven gefotografeerd met het Kotug-schoorsteenlogo en haar nieuwe naam SD SALVOR [20].
Niet naar Kotug Smit Towage
Toen ik de SD SALVOR in 2017 voor het eerst zag, verbaasde ik mij over haar schoorsteenlogo. Ik dacht dat dat het Kotug Smit Towage-logo zou moeten zijn. Nee dus. Ik kwam er achter dat Kotug niet - zoals Smit - in zijn geheel door Boskalis is opgeslokt. Kotug is alleen ten aanzien van zijn havensleepdiensten in Noordwest Europa per 7 april 2016 die 50/50 joint venture aangegaan met Boskalis-dochter Smit. Die activiteit werd ondergebracht in Kotug Smit Towage. De schepen die gemanaged worden door Kotug Offshore B.V., waaronder de SD SALVOR, varen dus gewoon onder eigen vlag, met het eigen schoorsteenlogo. Hoeveel en welke dat precies zijn, blijft ondoorzichtig. Hun vlootlijst [21] geeft alleen sleepboottypes weer en niet de ca. vijftig individuele schepen.
- Vanaf april 2017 wordt zij door Kotug Smit Towage gecharterd om tijdelijk - naast de daar gestationeerde SMIT TIGER, SD SHARK en ZP BOXER - dienst te doen vanuit hun nieuwe station Southampton [22] [23].
- Op 17 juni 2017 vertrekt de SMIT ELBE naar Southampton om de SD SALVOR daar af te lossen [22].
- Ze is op 16 augustus 2017 een van de zestien slepers die het - op de Westerschelde ter hoogte van Bath - gestrande containerschip CSCL JUPITER weer weet los te trekken [24].
- Nadat ze al een tijdje voor Marine Platforms Ltd. [25] in Nigeria aan de slag is [26], wordt op 21 juli 2021 Starzs Investments Co Ltd. uit Port Harcourt, Nigeria haar manager [1] [27] (en, zoals de Manager Corporate Communications & PR van Kotug graag benadrukt zag: 'niet haar eigenaar'. Dat is en blijft de eerder genoemde scheeps-BV 'SD SALVOR BV' [3]) .
- Die vlagt haar om naar Nigeria [27].
- Klik op een van deze links voor haar laatste positie. (Haar AIS-transponder lijkt sinds medio oktober 2021 uitgeschakeld te zijn.) [28] [29] [30].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..