Versie: 3.1
De VB BREMEN FIGHTER [1] is van huis uit een telg uit de voormalige Harms-Bergungsvloot [2]. Onder de naam PRIMUS [3] was zij destijds de voorloper van een hele reeks ankerbehandelingssleepboten [4]. Hier haar levensloop:
Bouwnummer 250
ShipSpotting.com |
|
In dok voor afbouw bij Mützelfeldtwerft - 15-10-2004 © Holger Jaschob |
- Het concept voor haar ontwerp - gebaseerd op de succesvolle TEMPEST en TYPHOON van Bureau Wijsmuller - komt van WorldWise Marine Engineering B.V. in samenwerking met Ferrostaal AG in Essen [5].
- In 2003 onderhandelt Harms Bergung met Damen en een Duitse werf over haar bouw. I.v.m. garantie-bepalingen wordt begin 2004 voor de Mützelfeldtwerft GmbH in Cuxhaven (D) gekozen [6].
- Het casco wordt gebouwd in Polen en het eerste deel komt op 7 juli 2004 met een sleepboot vanuit Polen aan in Cuxhaven (D) voor afbouw [7]. Die dag gaat daarmee de boeken in als "datum kiellegging".
- Begin oktober 2004 wordt het onderste bouwdeel door de TAKLIFT 4 tewatergezet en voegt daar vervolgens de bovenbouw aan toe [8].
- Aansluitend belandt ze in het dok voor de verdere afbouw om er pas twee dagen voor haar doop weer uit te komen [9].
PRIMUS
- Op 4 december 2004 doopt Britta Albrecht, de dochter van Michael Albrecht een van de oprichters van Harms Bergung, hun eerste nieuwbouw sleper met de toepasselijke naam "PRIMUS" [10] [11].
- 30 December 2004 volgt de oplevering [12].
- Zoals gehoopt, blijkt de PRIMUS in de offshoresector uitstekend te functioneren. Vooral als het gaat om het verhalen van booreilanden en het uitvoeren van ankerwerk [4].
- In 2011 verwisselt ze van rederij en van naam [13].
BREMEN FIGHTER
- Haar nieuwe eigenaar wordt URAG [14].
- Die doopt haar op 27 september 2011 om tot BREMEN FIGHTER [15].
- En URAG komt op haar beurt op 15 februari 2017 in handen van het Spaanse 'Boluda' [16].
- Ze wordt ondergebracht onder de nieuwe merknaam Boluda-URAG-Germany en haar schoorsteenlogo blijft vooralsnog ongewijzigd [foto links].
- Dat verandert in 2020 als Boluda besluit de diverse merken op te doeken en alleen verder te gaan met merknaam Boluda Towage Europe [17].
- Men tooit haar dan in de Boluda-huiskleuren. Ze wordt vanaf dan in Rotterdam gestationeerd [18].
|
In de Kustwacht-kleuren - februari 2022 © Boluda
|
- Ik fotografeer haar in haar nieuwe Boluda-outfit op 10 juni 2020 [19].
- Sinds 5 maart 2021 is zij door de Wasserstraßen- und Schifffahrts-verwaltung des Bundes (WSV) voor tenminste twee jaar gecontracteerd als Emergency tow vessel (ETV) voor de Oostzee [20] [21]. Haar uitvalsbasis is Sassnitz (D) op het Duitse eiland Rügen.
- Bij haar volgende schilderbeurt (2e helft 2021) wordt haar uiterlijk aangepast aan haar nieuwe taak [foto links].
- Op 21 februari 2022 wordt ze officieel goedgekeurd voor haar stationering als noodhulpsleper [22].
VB BREMEN FIGHTER
- Na afloop van haar contract als noodhulpsleper wordt ze op 13 april 2023 in het Scheepsregister ingeschreven als VB BREMEN FIGHTER.
- Klik hier [23] voor haar huidige positie.
Op Scheveningen
Het schip ligt onder beide namen in de loop der jaren een aantal keren als stationsboot op Scheveningen. Dit, mede omdat de toenmalige kapitein (Arjan Nugteren) en stuurman (Kees Pronk) beide Scheveningers zijn.
Nevenstaande foto is tijdens de storm van 28 oktober 2013 gemaakt vanuit mijn raam. Bij een windkracht 10 waren toen twee ankerliggers aan het krabben geslagen. Die vormden daardoor een bedreiging voor de nieuwe stroomkabel van Katwijk naar het in aanleg zijnde windmolenpark. Zowel de EN AVANT 20 als de BREMEN FIGHTER lagen op dat moment op Scheveningen en rukten beide uit in de hoop te kunnen aanhaken. Ze hoefden niet in actie te komen, want de wind flauwde af tot een goede 8 en daar waren de krabbende tankers wél tegen opgewassen. Maar het leverde mij een paar leuke plaatjes op.
Tabel: Levensloop IMO 9321287
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
01-2004 |
Bouwcontract |
|
Ferrostaal GmbH |
Bouwnummer 250 |
07-07-2004 |
Kiellegging (1e bouwsectie komt uit Polen aan) [7] |
Cuxhaven (D) |
Mützelfeldtwerft GmbH |
04/06-10-2004 |
Tewaterzetting door Taklift 4 [8] |
02-12-2004 |
Uitgedokt [9] |
PRIMUS |
04-12-2004 |
Doop [10] [11] |
30-12-2004 |
Oplevering aan Harms Offshore AHT "PRIMUS" G.m.b.H. & Co. [12] |
|
|
BREMEN FIGHTER |
07-10-2011 |
Verkoop aan URAG Unterweser Reederei GmbH [bron: Equasis] |
|
|
15-02-2017 |
Boluda wordt eigenaar van URAG en dus van de BREMEN FIGHTER [16] |
|
|
06-2020 |
Overgeschreven naar Boluda Towage Europe [17] |
|
|
10-06-2020 |
Mijn eerste kennismaking met haar in haar nieuwe kleurstelling [19] |
Rotterdam |
Lekhaven |
05-03-2021 |
Als ETV gestationeerd in Sassnitz (D) [20] [21] |
|
|
VB BREMEN FIGHTER |
13-04-2023 |
Herdoopt na afloop ETV-contract |
|
|
Via onderstaande links kan je nog meer te weten komen over de BREMEN FIGHTER (v/h PRIMUS):
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
B.v.d.