De PEGASUS [1] is een telg uit de voormalige Harms-Bergungsvloot [2][3] en de middelste van een serie van drie [4] nagenoeg identieke ankerbehandelingssleepboten.
De andere twee zijn de PRIMUS (bouwnummer 250 en thans BREMEN FIGHTER) [5] en deCENTAURUS (bouwnummer 259) [6].
Hier haar levensloop:
Bouwnummer 258
Het concept voor haar ontwerp - gebaseerd op de succesvolle TEMPEST en TYPHOON van Bureau Wijsmuller - komt van WorldWise Marine Engineering B.V. in samenwerking met Ferrostaal AG in Essen [7].
Op 14 februari 2007 wordt tussen de Harms Offshore AHT "Pegasus" GmbH K.G. en MAN Ferrostaal GmbH** haar bouwcontract getekend [8].
Die laatste laat haar bouwen bij de Mützelfeldtwerft GmbH in Cuxhaven (D) [8]die dan al betrokken was bij (af)bouw van de PRIMUS [5], de eerste uit de serie.
De kiellegging vindt plaats op 17 januari 2008 [8].
Op 25 januari 2009 volgt dan haar tewaterlating en op 21 maart 2009 wordt ze afgeleverd [8].
Aansluitend vertrekt zij naar Stavanger voor haar Bollard-pull-test.
PEGASUS
Klik op de zwarte afspeelknop om deze film te starten.
Terug uit Stavanger, wordt ze op 28 maart 2009 in Cuxhaven door Viola Wiedemann gedoopt totPEGASUS [9][10][filmpje].
Haar eigenaar Harms Offshore AHT "Pegasus" GmbH K.G. laat het beheer over aan Harms Bergung, Transport & Heavylift GmbH & Co. K.G. uit Hamburg (D) [10].
Ze gaat vanuit Aberdeen opereren op de Noordzee-spotmarkt [11][12].
Op 10 maart 2010 lees ik in de Schuttevaer een artikel over de toenmalige kapitein van de PEGASUS die de kapitein OCEAAN II (2) uitnodigt op 'zijn' schip [13].
**) Teloorgang van Harms Bergung In februari 2012 komt Harms Bergung in ernstige moeilijkheden [3], nadat het betrokken raakt bij een omkopingsschandaal[14] bij de bouw van een drietal nieuwe sleepboten, waaronder de PEGASUS. Daarvoor wordt de directie in 2014 veroordeeld [15]. Harms teloorgang bereikt haar climax als haar voormalige samenwerkingspartner ALP Maritime Services eind 2014/begin 2015 zes Harms-slepers [2] koopt.
De twee minst krachtige, de CENTAURUS en de PEGASUS blijven eigendom van hun respectieve BV's en worden vanaf 15 december 2014 [16] beheerd door Hellespont Ship Management GmbH & Co. KG, ook uit Hamburg (D) [3].
Het nieuwe "Hamburg Offshore"-schoorsteenlogo.
Op 8 augustus 2016 wordt de naam van de eigenaar gewijzigd van Harms Offshore AHT "PEGASUS" GmbH & Co. KG in Hamburg Offshore AHT "PEGASUS" GmbH & Co. KG [17].
Ter gelegenheid van die naamwisseling (de CENTAURUS ondergaat zo'n zelfde) wordt er door de beide samenwerkende eigenaars een nieuw schoorsteenlogo [foto links] bedacht, gevormd door de gestileerde "C" en "P" van beide slepers. Dat logo verschijnt begin maart 2017 op hun schoorstenen.
Ik fotografeer de PEGASUS op 18 april [18] en op 3 juni 2017 [19][headerfoto], beide keren in de Lekhaven in Rotterdam.
Op 25 mei 2020 neemt Marlow Ship Management Deutschland GmbH & Co KG uit Hamburg (D) [20]haar management over [21].
Als de Marlow Group in 2021 de aandelen Opielok Offshore Carriers (OOC) overneemt, wordt het technische management van de PEGASUS (en haar zuster de CENTAURUS) in juli 2021 bij die laatste ondergebracht [22][23].
Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [24][25][26][27].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..