De Scheveningse tender MAARTJE (IMO 7117400) [1] is dan wel geen sleepboot, maar als haar Arabische zusje ESTRELLA (2) [2] een eigen dossier waard is, dan komt zij daar zeker ook voor in aanmerking.
Hier haar achtergrond.
Bouwnummer 93
Fa. Cornelis Plug en Maarten van Duijn geeft N.V. Scheepsbouw- en Constructiebedrijf K. Hakvoort te Monnickendam opdracht tot de bouw van een viskotter.
Het casco wordt in 1960 als bouwnummer 93 gebouwd bij NV Scheepswerf "Foxhol" v.h. Gebr. Muller te Foxhol.
Ze krijgt een 5 cilinder 300 PK Bolnes gasolie-motor type 5 KL, bouwjaar 1960 en voorzien van motornummer 1898 [3].
Medio augustus 1960 vindt daar haar tewaterlating plaats [4].
Daarna verkast ze naar Monnickendam alwaar de N.V. Scheepsbouw- en Constructiebedrijf K. Hakvoort haar afbouwt.
Op 31 augustus 1960 wordt ze daar door de scheepsmeter E. Konijn in Monnickendam bezocht en voorzien van het brandmerk 467 V ALKM 1960 [5].
Op 30 december 1960 vindt haar overdracht plaats (=bouwdatum) [3].
GIJSBERT MARIAN - KW 150 (1960 - 1976)
Bij haar overdracht op 30 december 1960 krijgt ze de naam GIJSBERT MARIAN en het visserijnummer KW 150 [3].
In 1966 wordt de schipper schuldig bevonden aan de aanvaring op 13 augustus 1965 met den Duitse kustvaarder MINA SHUPP. Hij is zijn bevoegdheid als schipper voor 6 weken kwijt. Lees: [6].
Op 1 juli 1971 wordt zij met 4,5 meter verlengd en voorzien van een portaalmast [7][8].
Er komt dan tevens en ander motor in te staan, dit keer de 6 cilinder 660 PK Bolnes 6 DNL bouwjaar 1969 met motornummer 3053 uit de KW 102 [7].
Op basis van die wijzigingen wordt ze opnieuw gemeten [7].
Op 6 oktober 1976 wordt ze aangemeld voor sanering [7].
En op 13 oktober 1976 wordt ze doorgehaald in het register en verlaat zij de visserij [7].
MAARTJE (1978 - heden)
In 1978 wordt ze eigendom van Tender Service Scheveningen BV/Rederij Vrolijk BV en herdoopt in MAARTJE [10].
Ze is vernoemd naar de moeder van Jack Vrolijk - een van de vorige eigenaren van Rederij Vrolijk - wiens overgrootvader 'Frank' Rederij Vrolijk oprichtte [11].
In de loop der jaren krijgt ze een hydraulische kraan, wordt haar brug verbouwd en krijgt ze een boegschroef [12].
Klik op de zwarte afspeelknop om filmpje te starten.
Vanaf 2004 komt ze te vallen onder het 'ontheffingsbeleid m.b.t. een bestaand zeegaand schip in gebruik voor bedrijfsmatige recreatie t.b.v. de sportvisserij' [13].
Haar reder wordt in 2008 overgenomen door G. de Ruiter Holding BV, maar ze blijft actief onder de namen Tender Service Scheveningen BV en Rederij Vrolijk BV [12].
In augustus 2016 krijgt de MAARTJE een kunststof dek [14].
Auto aan dek Scheveningen - 24-11-2016 - Een auto die kennelijk niet op de handrem stond, rolde de kade af en bleef hangen op de achterkant van de MAARTJE. De schade aan haar reling bleek achteraf mee te vallen. Een geluk bij een ongeluk! Lees: [15].
Op 9 maart 2020 krijgt zij in het ankergebied te maken met een motorstoring en moet ze door de OCEAAN binnengebracht worden [16].
Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [17][18][19][20].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..