Om 10:51 uur wintertijd, belde Jan mij door dat er een IJseend was gemeld ter hoogte van het Noordelijk Havenhoofd.
Eenmaal ter plaatse konden wij niet anders dan vaststellen dat wij op het verkeerde havenhoofd stonden. Het beestje zat aan de andere kant (foto 1.). Daar aangekomen was hij het zeegat al uit, maar voor mij nog net te kieken (foto 2.). Toen Jan het havenhoofd op kwam, was het eendje net gevlogen (foto 3.). Die had dus behoorlijk meer pech dan ik en moest het doen met het ver-weg-plaatje vanaf de verkeerde kant....
Grijs met een letter/nummer-combinatie als naam en tóch geen Marine-vaartuig?
Dat is de N35 (v/h BLUE BETRIA; NORTH TRUCK; SOUND TRUCK) die op dit moment op Scheveningen ligt. Zij is onlangs - toen ze nog BLUE BETRIA heette en lichtblauw/wit was - gekocht door avonturier Pim de Rhoodes. Die vindt grijs mooi en heeft nog zo'n "grijsaard", de Cdt. FOURCAULT.
Ik zocht uit hoe deze vork aan de steel zit en zette dat - te zamen met de levensloop van de N35 - in een Scheepsdossier. Benieuwd? Lees het via deze link.
Plots riep Jan: "Velduil". Doch helaas hadden wij geen van beiden onze camera in de aanslag.
Ondertussen vloog hij steeds verder van ons af richting Piet. Helaas voor ons. En dus ook niet goed kunnen zien of het inderdaad een Velduil was. (De foto's van Jan bewijzen achteraf van wel.) En Piet? Die zag hem niet!
Pas op de foto zag ik dat het mannetje Vuurgoudhaan op het Zuidelijk Havenhoofd een blauwe draad lijkt te volgen.... Geen idee waar die toe leidde.
Met dank aan Jan die hem als eerste zag.
![]() |
Marius kiekte haar toen ze rondging in de Zwaaikom. |
Volgens Vesselfinder is het een "Offshore Tug/Supply Ship", maar volgens mij is er weinig "tug" aan te bekennen, aan de N35 (1983).
Ik kiekte haar zojuist toen ze Scheveningen binnenliep. In juni 2017 zou Dreifa Energy haar van haar toenmalige reder de Blue Star Line A/S kopen. Die laatste had haar BLUE BETRIA genoemd. De deal ging niet door en onlangs werd zij verkocht aan de Offshore Search Salvage and Research Company. Ze werd omgedoopt in N35 en grijs geschilderd. Doet wat Marine-achtig aan, net als trouwens de CDT. FOURCAULT, die eigendom is van dezelfde familie De Rhoodes als die achter de N35 zit. Volgens Maasmondmaritime wordt ze ondermeer ingezet bij duik- en schatduikoperaties. Vandaar waarschijnlijk die geheimzinnige kleur...