

De SMIT KAMARA [1] is niet een van de bekendste schepen van Boskalis [2]. Toch verzet ze veel zeer verschillend werk en bevaart ze vele zeeën. Ik tref haar op 21 januari 2018 in de Waalhaven, kiek haar [3] en begin thuis met het spitten in haar verleden. Lees maar:
- Nog voor haar officiële doop op 9 februari 2006 [4], heeft ze al een vijfjarig contract te pakken bij Shell UK/NAM. Als noviteit voor de NAM gaat ze op de Noordzee onderhoudspersoneel van en naar platformen brengen [5], een klus waarvoor tot dan toe helikopters werden gebruikt. Om dat werk veilig te kunnen uitvoeren, wordt ze voor die periode voorzien van een OAS (offshore access systeem), een computergestuurde loopbrug [6]. Daarmee is ze een van de eerste 'walk-to-work vessels' ter wereld! Haar uitvalsbases worden Den Helder en Lowestoft [7].
- Na afloop van die termijn, verwerft zij een driejarig contract voor Marine Engineering Diving Services. Daarvoor vertrekt zij op 5 november 2010 vanuit Duinkerken naar Dubai om door hen als 'diving-support-vessel' te worden ingezet in het Midden Oosten en Azie [8].
- Daar klaar, bunkert ze eind 2013 in Kaapstad, op weg naar haar volgende klus in Brazilië, alwaar ze voor 1,5 jaar aan de slag gaat voor Petrobras [9].
-
Begin maart 2015 arriveert ze vanuit Brazilië voor een thrusterreparatie in het A-dok van de Curacao Dry Dock Company in Willemstad om vervolgens in de Golf van Venezuela in het Perla field (ten zuiden van Aruba) aan de slag te gaan [10].
- Eind 2015 wordt ze - voor het laatst in haar Smit-kleuren - gefotografeerd bij haar terugkeer in Rotterdam. Daarna verhuist zij voor een maand naar Gdansk (Polen) voor haar werfbeurt. Op 1 februari 2016 wordt zij - in haar nieuwe Boskalis-kleur - gezien in de haven van Sassnitz/Mukran (D), waar ze in gereedheid wordt gebracht voor een charter op de Oostzee [11].
- Op 9 juni 2016 is zij weer terug van die klus en blijft ze - volgens de foto's die ik van haar vind [12] - wat in de buurt (NL/GB/D), tot ik haar dus kortgeleden vastlegde. Benieuwd naar haar vervolg.
Tabel: Levensloop IMO 9322607
naam
|
datum
|
plaats
|
bij
|
bijzonderheden
|
|
11-3-2004
|
|
|
Besteld [13]
|
|
31-5-2004
|
|
|
1e Staal gesneden [13]
|
Bouwnummer H-285
|
5-7-2004
|
Singapore
|
Keppel Singmarine (Pte) Ltd.
|
Kiellegging [13]
|
Bouwnummer H-285
|
22-5-2005
|
Singapore
|
Keppel Singmarine (Pte) Ltd.
|
Tewaterlating [13]
|
SMIT KAMARA
|
20-10-2005
|
Singapore
|
Keppel Singmarine (Pte) Ltd.
|
Oplevering aan SMIT Transport & Heavy Lift Division B.V. [14]
|
SMIT KAMARA
|
23-11-2005
|
Singapore |
Keppel Singmarine (Pte) Ltd. |
Vertrokken richting Rotterdam [15]
|
SMIT KAMARA |
20-12-2005 |
Rotterdam |
Europoort |
Gearriveerd vanuit Singapore [13]
|
SMIT KAMARA |
31-1-2006 |
Rotterdam |
Waalhaven/Europoort |
Proefvaart [13]
|
SMIT KAMARA
|
9-2-2006 |
Rotterdam |
Smit - Waalhaven |
Doop [4] door Mw. Kathy de Weijer
|
SMIT KAMARA |
v.a. 20-2-2006 |
|
|
Proefvaarten op zee [12]
|
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links: