Smit Ebro

RT Evolution

Nee, er is niemand jarig op de SMIT EBRO, maar zij is gepavoiseerd omdat Kapitein Rob een dezer dagen met pensioen gaat en dat vinden ze daar kennelijk fijn ;)!

Verder kiekte ik vandaag - naast de RPA 14 en 15 en deze SMIT EBRO - de HAMPSHIRE en de MULTRATUG 3. En in de 4e Petroleumhaven trof ik de opgeknapte RT EVOLUTION. Zij gaat zeer waarschijnlijk binnenkort naar Southampton.

RPA 14 & 15

RPA 14

Hoewel ze elk goed zijn voor een trekkracht van 21 ton, is het niet de bedoeling dat ze slepen, de RPA 14 en 15.

Ze doen het ook vrijwel nooit, werd mij verteld. Het zijn patrouille- en incidentbestrijdingsvaartuigen met een enorme bluscapaciteit. En als het dan al eens nodig is dat er een vaartuig verplaatst wordt, nemen ze dat net zo makkelijk langszij.

Beide schepen dateren trouwens van 1985, maar hebben in resp. 2010 en 2011 een refit ondergaan. Daarbij is onder andere de complete opbouw vervangen, inclusief kraan.

Ik ging vandaag naar hen op zoek in het kader van mijn nieuwe Vlootlijst Havenbedrijf Rotterdam. Daarin staan ze nu dus, compleet met wat relevante links. Kijk daar dus ook even.

Kaouenn

Vandaag ging ik naar de Lekhaven om wat dichtbij plaatjes te maken van de KAOUENN (v/h SEA JACKAL). Ik maakte er maar gelijk een compleet Sleepbootdossier van. Klik hier maar als je dat wilt lezen.

Kaouenn

Mijn rondje Waalhaven begon vanochtend bij de KAOUENN. Een nieuwe voor mij en een behoorlijk zware jongen zo te zien.

 

Fairmount Alpine

Daarna naar de overkant voor de FAIRMOUNT ALPINE. Die had ik van de week varend en nu dus voor de wal. Zware jongen nummer twee.

En vanaf daar zag ik nog meer knoepers:

Xiang He Kou

Allereerst was daar de XIANG HE OU, een zwareladingschip uit Hong Kong met een ondefinieerbare zware lading.

P.S. Edwin Visser wist dus wél wat het was. Dit is zijn reactie:

De XIANG HE KOU heeft afgelopen week het transformatorhuis van de BORWIN GAMMA geplaatst door middel van een float-over-operatie. En wat nu nog op dek staat is de transportfundatie. De uitsteeksels aan de zijkant zijn waarschijnlijk extra drijfvermogen, maar daar ben ik niet zeker van.

 

Bigroll Bering

Daarnaast lag een tweede zwareladingschip, de BIGROLL BERING. Die lag zo te zien een zware pijp te roken. Hoezo 'luchtverontreiniging'? Wat die van plan was bleef 'mistig'.

 

Biglift Barentsz

En aan de andere kant draaide haar vierlingzusje de BIGLIFT BARENTSZ de Waalhaven in. Die heeft - net als de BIGLIFT BAFFIN - het rood en het voorvoegsel van het (gestrande) BIGROLL-avontuur ingeruild voor het geel en het voorvoegsel van Biglift. En of die grote Huisman-kraan die ze op dek had staan nou tot haar standaarduitrusting behoort of lading is, kon ik nog niet achterhalen. Wie het weet mag het zeggen.

P.S. Edwin Visser wist ook dit. Dit is zijn reactie:

De BIGLIFT BARENTSZ heeft de kraanonderdelen opgehaald in China voor de PIONEERING SPIRIT van Allseas. Ze heeft de noordelijke route gevaren. De kraantube (fundatie) is eerder met de FORTITUDE naar Nederland gehaald. Ook uit China.

Met dank dus voor het delen!

P.S. 2. Fred de Vaal meldt nog (dank daarvoor):

Kraanhuis-lading BIGLIFT wordt komende dagen overgeslagen op ponton CC BISCAY.

De overige foto's die ik vandaag schoot, staan onder deze button. Klik en zie:

TSM Kermor

Was het eergisteren al te donker om de TSM KERMOR (v/h INGE W) in de haven te kunnen kieken, vandaag lukte dat wél. Klik en kijk maar.

Union Princess

Fairmount Alpine

Vanaf Egina in Nigeria waren ze bij elkaar gebleven, de BOKA SHERPA, de UNION PRINCESS en de FAIRMOUNT ALPINE. Maar voor de Belgische kust werd de eenheid verbroken. De BOKA SHERPA zette koers naar Vlissingen en de andere twee naar Rotterdam. En toen de UNION PRINCESS stal rook, gaf zij een poepie meer gas dan de FAIRMOUNT ALPINE. Beduidend vroeger dan de opgegeven ETA liep zij vanmorgen binnen. Bijna was ik nog te laat geweest ook. En een kleine vijf uur later stond de FAIRMOUNT ALPINE er ook (nog gekleurd) op. Het ging mij vooral om deze laatste, want van haar heb ik een schaalmodel. Nu dus ook goede foto's! Leuk! 

In tussen de bedrijven door kiekte ik nog: 

Moritz

de (ex-Duitse Marine-sleper) MORITZ (1971) en de:

Multratug 14

MULTRATUG 14 (2006) (met op de achtergrond mijn huis..)

Lekker bezig!

TSM Kermor

De Franse Eurotug 3210, genaamd TSM KERMOR (v/h INGE W) liep zojuist de haven van Scheveningen binnen om aan de Adriaan Maaskade af te meren. Omdat de zon al bijna onder is, stel ik een nadere kennismaking met haar uit tot morgen. Hopelijk blijft ze even binnen.

Gouwe (A878)

Gouwe (A878)

De Marinesleepboot GOUWE (A878) was present tijdens de Furieade 2018 in Maassluis en je mocht er op en ook vrijwel overal in. Dat deed ik dus, met deze fotoserie als resultaat. Daarbij viel mij het meeste op dat met name haar stuurhut toch wel een stuk ruimer, gezelliger en leefbaarder is dan die op de Noordzeeklasse. Op dit 'ouwetje' kan je daar je kont tenminste behoorlijk keren. 

Vortex

De foto's uit IJmuiden waren niet goed genoeg. Vandaar vandaag nog even naar Rotterdam voor nieuwe. Voldoende dit keer voor het nieuwe Sleepbootdossier van de VORTEX. Klik maar even om het te lezen.